کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه// بخش سوم؛

ابعاد جدید از عملیات فریب سازمان اطلاعات سپاه/ چرا سرویس‌های اطلاعاتی نمی‌توانند از عملیات دستگیری «روح الله زم» رمزگشایی کنند؟!/ چرا جزییات اعلام دستگیری با تاخیر رو به رو شده؟!

28 مهر 1398 ساعت 10:35

برخی ادعاها درباره سفر وی ابتدا به اردن و سپس عراق نشان می‌دهد که روح الله زم در یک سفر غیرمعمولی و با پوشش امنیتی به سر می برده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: تنها با گذشت چند روز از دستگیری روح الله زم و آشکار شدن ابعاد جدید و نحوه بازتاب این مساله در خارج از ایران نشان داده که چه شاهکار بزرگ اطلاعاتی توسط افسران امنیتی ایران اتفاق افتاده است.

طی چند روز گذشته چندین پروژه رسانه‌ای در خارج از کشور- که به اعتقاد نگارنده تنها گمانه زنی و کنجکاوی رسانه ای نبوده- توسط سرویس اطلاعاتی برای رمزگشایی و تحریک برای درز اخبار این حادثه اجرایی شده که همه آنها نیز با شکست مواجه شده است.

برای پی بردن به ابعاد جدید این شاهکار اطلاعاتی لازم است یکبار دیگر از منظر ارزیابی اطلاعاتی حادثه دستیگری روح الله زم  و ابعاد تازه آن را مرور کرد:

الف: روح الله زم تحت حفاظت سرویس اطلاعاتی فرانسه بوده و سفر وی به خارج از فرانسه نیز با نظارت این سرویس انجام شده است. حتی درباره آخرین لحظات حضور وی در عراق نیز نزدیکانش مدعی هستند که آخرین هماهنگی ها با سرویس اطلاعاتی فرانسه از طریف سفارت این کشور در بغداد صورت گرفته است. برخی ادعاها درباره سفر وی ابتدا به اردن و سپس عراق نیز نشان می‌دهد که روح الله زم در یک سفر غیرمعمولی و با پوشش امنیتی به سر می برده است.

ب: عملیات به معنای واقعی غافلگیر کننده بوده است. یعنی علاوه بر اعضای خانواده، نزدیکان، همکاران محدود وی در آمدنیوز؛ افسران سرویس های اطلاعاتی حامی روح الله زم نیز غافلگیر و شوکه شده اند. . زیرا بنا به شواهد تا آخرین ساعات مکان و افراد ملاقات کننده با زم توسط افسران اطلاعای فرانسه بررسی شده است. دستگیری نیز در مکان و شرایطی اتفاق افتاده است که نه روح الله زم و نه افسران اطلاعاتی فرانسه نیز تصورش را نمی‌کرده‌اند. روح الله زم گوشی و تجهیزات اصلی و خصوصی خود را موقع دستگیری به همراه داشته و این شاهدی دیگری است که نشان میدهد روح الله زم حتی درصدی هم افتادن در تور سازمان اطلاعات سپاه را احتمال نمی‌داده است.

بیشتر بخوانید:
افسران امنیتی چگونه از چتر اطلاعاتی فرانسه عبور کردند و به زم رسیدند؟/ چرا سرشبکه آمدنیوز می‌دانست توسط سپاه دستگیر می‌شود؟!

چه کسی آمار روح الله زم را به سپاه داد؟/ کدام سرویس اطلاعاتی با سازمان اطلاعات سپاه همکاری کرده است؟!

ج: جدای از غافلگیرکننده بودن روح الله زم نکته‌ای که همچنان ابهام آمیز مانده، مساله فرآینده فریب اطلاعاتی است که اتفاق افتاده است. این عملیات فریب تاکنون به نحوی بوده است که با وجود آشکار شدن چندین روزه دستگیری روح الله زم هنوز هم به صورت معما باقی مانده است. جزییات این فریب مشخص نیست و ولی ابعاد آن مشخص است. ابعادی که نشان میدهد که با گذشت چندین روز، مکان، زمان، فرآیند فریب، افراد دخیل و همکار در عملیات فریب و... به صورت معما و محرمانه باقی مانده است. با توصیفات گفته شده  بخشی از علت اینکه چرا سرویس های اطلاعاتی از عملیات دستگیری روح الله زم نمی‌توانند رمزگشایی کنند، را می توان فهمید.

د: سرویس اطلاعاتی فرانسه اینک در شرایط منفعلانه ای به سر می برد. این سرویس روح الله زم را به عنوان یک شامهره اطلاعاتی از دست داده و تنها کاری هم که برای حفظ آبروی خود کرده تاکنون دو چیز بیشتر نبوده است. اول اینکه تنها اعلام کنند، روح الله زم در فلان زمان و تاریخ از فرانسه رفته و برنگشته! و دوم نیز انتظار کشیدن برای پخش برنامه نحوه دستگیری روح الله زم از تلویزیون و رصد لحظه به لحظه بخش‌های خبری صدا و سیما و رسانه های داخلی جمهوری اسلامی.

ه: با توجه به برخی از فواید آشکار شده در تاخیر اعلام اخبار جزییات دستگیری روح الله زم و همچنین لزوم رعایت ملاحضات خاص امنیتی که همه فرآیند فریب اطلاعاتی و شگردها و ابتکارات بکار گرفته شده سازمان اطلاعات سپاه را نمایان نکند، می توان برخی از دلایل تاخیر در عدم اعلام رسانه‌ای جزییات این دستگیری را نیز درک کرد.

ادامه دارد...
*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 704536

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/704536/ابعاد-جدید-عملیات-فریب-سازمان-اطلاعات-سپاه-چرا-سرویس-های-اطلاعاتی-نمی-توانند-دستگیری-روح-الله-زم-رمزگشایی-کنند-جزییات-اعلام-تاخیر-رو-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com