کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه// بخش دوم؛

مراحل و نحوه دستگیری سرشبکه آمدنیوز/ چه کسی آمار روح الله زم را به سپاه داد؟/ کدام سرویس اطلاعاتی با سازمان اطلاعات سپاه همکاری کرده است؟!

24 مهر 1398 ساعت 9:16

بخشی از سرنخ ماجرا به دست پدر روح الله زم باز شده است. پدر وی طی گفتگویی تاکید کرده‌ که از دستگیری و بازداشت پسرش خبر نداشته است.


گروه سیاسی جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: نحوه دستگیری «روح الله زم» علاوه بر رسانه‌های داخلی و خارجی برای جامعه اطلاعاتی خارج از کشور نیز بسیار مهم شده است. دستگیری که غافلگیرکننده بوده و تراز اقتدار و اعتبار سازمان اطلاعات سپاه در خارج از ایران را افزایش قابل توجهی داده است. اما درباره نحوه و مراحل دستگیری «روح الله زم» موارد ذیل قابل تامل است:

الف: بخشی از سرنخ ماجرا به دست پدر روح الله زم باز شده است. پدر وی طی گفتگویی تاکید کرده‌ که از دستگیری و بازداشت پسرش خبر نداشته است. در صورت صحت این ادعا، یعنی عملیات فریب به بهانه دیدار با اعضای خانواده در داخل و یا خارج از کشور نبوده و در یک اتفاق و طراحی عمیق‌تر و نوین‌تر اطلاعاتی باید موضوع را جستجو کرد.

ب: آنچه از بخشی از اظهارات جسته و گریخته مقامات امنیتی کشور می توان برداشت کرد این است که روح الله زم از دو سال قبل در تور اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه قرار داشته و پس از تکمیل اشراف بر وی از چندی قبل طراحی دستگیری او برنامه‌ریزی شده است. مرحله مهم این طراحی نیز این بوده است که روح الله زم به طریقی از لایه های امنیتی سرویس اطلاعاتی فرانسه جدا و سپس در تله و تور دستگیری افسران امنیتی ایران بیافتد.

ج: بعد از پخش مستند «ایستگاه دروغ»، اختلافات در اردوگاه اپوزسیون بسیار بالا گرفت، یکی از تبعات این مستند، ایجاد کینه‌های بزرگ در میان اپوزسیون و فعالین سیاسی و رسانه‌ای ضدانقلاب بود. موضوعی که این شایبه را نیز ایجاد می‌کند که بخشی از اپوزسیون خارج نشین و یا حتی رقبای رسانه‌ای آمار روح الله زم را به سازمان اطلاعات سپاه داده باشند! طی ساعات گذشته نیز برخی از اپوزسیون بیشتر فریاد نفوذی نفوذی بلند کرده‌اند. فریادهای که به تجربه نشان داده که برای ردگم کنی بیشتر زده می‌شود. البته یک فرضیه دیگر نیز این است که برخی همکاران و همراهان با نفوذ وی در داخل ایران که مورد اعتماد روح الله زم بودند، پس از شناسایی و بکارگیری، زمینه به دام افتادنش را فرآهم کرده باشند. فرضیه سوم نیز این است که عامل و یا عوامل مستقیم سرویس اطلاعاتی ایران توانسته باشند اعتماد «زم» را جلب و پس از فریب، او را در تور اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه قرار داده باشند.

د: نکته مهم دیگر این است که کدام سرویس اطلاعاتی در اینباره با ایران همکاری کرده است. در اینباره دو گمانه زنی مهم وجود دارد. گمانه نزدیکتر همکاری برخی سرویس اطلاعاتی دوست و یا کشورهای همسایه منجمله عراق، ترکیه، امارات و... با سازمان اطلاعات سپاه است. فرض دوم نیز این است که ایران روح الله زم را مستقیم و یا غیرمستقیم از خود سرویس‌های اطلاعاتی که از او حفاظت و پشتیبانی می‌کردند، یعنی از سرویس اطلاعاتی فرانسه تحویل گرفته باشد. این فرض را می توان از سخنان سردار تولایی، مسئول اشراف دفتر فرماندهی کل سپاه نیز برداشت کرد. این مقام ارشد سپاه ضمن هشدار به فریب خوردگانی که در دامان سیستم‌های اطلاعاتی افتادند، گفت: «آن ها باید بدانند سرویس های اطلاعاتی این کشورها به محض این که فشاری به آن ها بیاید یا تهدیدی علیه آن ها ایجاد شود، همه داده‌های خودشان را فدا می کنند.» اگر این سخنان را مستقیما به دستگیری روح الله زم مرتبط بدانیم دو نتیجه مهم اتفاق خواهد افتاد. اول اینکه این بدترین خبر برای اپوزسیون خارج نشین خواهد بود که در ارتباط و حمایت برخی از همین سرویس‌های اطلاعاتی غربی هستند. خبری که در دل خود این گزاره را دارد که دیگر سرشبکه‌های اپوزسیون دیر یا زود با اراده و پیگیری دستگاه های امنیتی ایران و از طریق تکرار همین نوع روش‌ها، توسط سرویس‌های کشورهای غربی امکان تحویلشان به ایران وجود دارد. نتیجه دوم نیز است که سرویس‌های اطلاعاتی ایران در سطحی از اقتدار و اشراف و توانمندی اطلاعاتی قرار دارند که پیشرفته‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی غربی را نیز مجبور به همکاری و تن دادن به خواسته خود می‌کنند.

ه: جدای از فرضیه‌ها و گمانه‌زنی‌های مطرح شده ، جزییات دستگیری روح الله زم بخشی از آن بزودی به مردم  اطلاع‌رسانی خواهد شد ولی هر چه اتفاق افتاده خارج از آنچه در بیانیه اول سپاه پاسداران گفته شد نیست؛ یعنی دستگیری به هر نحوی که بوده و هر نوع تفسیر و گمانه‌زنی که درباره آن شود، نشانه وجود جوانانی مومن و انقلابی در یک نهاد امنیتی ایران است که علاوه بر مهارت در روش‌های نوین امنیتی دارای ابتکارات خاص اطلاعاتی هم هستند. ابتکار و خلاقیتی که سرویس های اطلاعاتی بزرگ دنیار را فریب، غافلگیر و یا مجبور به دادن امتیاز کرده است.

ادامه دارد...
*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 704249

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/704249/مراحل-نحوه-دستگیری-سرشبکه-آمدنیوز-کسی-آمار-روح-الله-زم-سپاه-کدام-سرویس-اطلاعاتی-سازمان-اطلاعات-همکاری-کرده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com