کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خرید اینترنتی انواع گیربکس صنعتی

23 مهر 1398 ساعت 15:18


به گزارش جهان نیوز، گیربکس صنعتی یکی از ابزاری است که در صنایع مختلف جهت انتقال قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، که این کار از طریق افزایش نیروی گشتاور موتور و یا کاهش این نیرو می باشد. از طرفی می ‌توان از این گیربکس برای تغییر جهت دوران نیز استفاده می شود. انواع گیربکس صنعتی متعدد بوده که برای مصارف خاصی کاربرد دارد؛ به طوریکه از این گیربکس ها در صنایع غذایی، شیمیایی، فولاد، سیمان، دفاعی، نفت، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، مس و غیره استفاده می شود.

گیربکس صنعتی چیست؟
به طور کلی می توان گفت گیربکس صنعتی ماشینی بوده که از آن جهت انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده استفاده می شود. توجه داشته باشید که این گیربکس ها جهت تنظیم قدرت مورد نیاز دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر مأموریت این گیربکس ها به گونه ایست که با گرفتن قدرت از الکتروموتور و انتقال آن به مصرف کننده قدرت، می پردازد و به همین دلیل می تواند بین منبع توان و مصرف کننده توان انعطاف پذیری برقرار نمود. توجه داشته باشید هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دورانی منبع تولید توان با مصرف کننده جزء مواردی است که لازم است به صورت هماهنگ انجام شده که این امر نیز توسط گیربکس های صنعتی صورت می گیرد دستگاه هایی که می توانند، توان مورد نیاز گیربکس صنعتی را تامین کنند شامل موتور های دیزل، موتور های گاز سوز، توربین های بخار، موتور های بنزینی، الکتروموتورها، توربین های بادی، توربین های آبی و توربین های گازی هستند. مصرف کننده در اینجا می تواند هر نوع ماشینی باشد اما لازم است که مصرف کننده بتواند توان خروجی از گیربکس را به صورت گشت آورد دریافت نماید.
 


اجزای گیربکس های صنعتی
گیربکس صنعتی مانند هر ابزار دیگری دارای اجزای تشکیل دهنده ای بوده که اصلی ترین آنها چرخ دنده ها هستند. توجه داشته باشید اجزا تشکیل دهنده این گیربکس ها با توجه به نوع آن شکل و جنس متفاوتی دارد. از دیگر اجزای مهم این گیربکس ها می توان به پوسته گیربکس که چرخ دنده را در خود جای می دهد و در بیشتر مواقع از جنس چدن است اشاره نمود. درپوش کنترل روغن نیز از دیگر اجزای این گیربکس ها به شمار می رود. توجه داشته باشید شاخص ورودی و خروجی نیز از جمله اجزای مهم آن است که معمولاً از جنس فولاد بوده و یاتاقان ها نیز برای تحمل شافت ها مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر اجزای گیربکس صنعتی کاسه نمد بوده که وظیفه آن نگهداری روغن و همچنین محافظت کردن از یاتاقان در برابر عوامل خارجی است. این کاسه نمد به راحتی از بلبرینگ ها در مقابل گرد و غبار نگهداری کرده که به آن نشت بند نیز گفته می شود.
 

انواع گیربکس صنعتی
با وجود اینکه از گیربکس های صنعتی استفاده های زیادی می شود طبیعتا لازم است که انواع مختلفی از این گیربکس ها در بازار موجود باشد تا بتوان برای هر کدام از موارد نوعی از آن را انتخاب کرد. گیربکس حلزونی که یکی از انواع این گیربکس ها است از یک ماردون فولادی و چرخ دنده حلزونی برنزی ریخته گری تشکیل شده است ‌ این گیربکس ها ده حالت متفاوت داشته که باعث استفاده راحت از آن می شود. لازم است بدانید از گیربکس حلزونی در بالابر ها و آسانسور ها بسیار استفاده می شود. گیربکس هلیکان یا شافت مستقیم نوع دیگر این گیربکس ها بوده که شامل تعدادی چرخ دنده است. شفت مستقیم در سیستم های انتقال نیرو کاربرد داشته و همچنین می تواند در دوره ها و توان های بالاتر از آن به جای دنده های ساده استفاده گردد. گیربکس آویز نوع دیگر گیربکس های صنعتی بوده که قابلیت چند محور بودن داشته و به همین دلیل توان ایجاد نسبت های تبدیل بالایی دارد. با این حال می توان گفت استفاده از این گیربکس در دستگاه ای میکسر و یا سیستم‌ های محرک خطی چند کاره بسیار عالی به نظر می رسد. این گیربکس ها توانایی انتقال توان به چند شافت خروجی داشته و به دلیل حجم بالایی از روغن که به صورت دائمی در آن قرار دارد دارای ظرفیت حرارتی بالایی است، که این امر موجب بالا رفتن عمر کارکرد گیربکس می شود.

گیربکس کرانویل پینیون که از چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده نوعی دیگر از این ابزار است و به منظور انتقال نیرو در محورهای متعامد و غیر متعامد مورد استفاده قرار می گیرد. گیربکس های ترکیبی از دسته دیگر از این ابزار هستند که بنا به سفارش مصرف کننده به صورت تکی یا کوپله شده تولید می شود، با این حال بنا به نوع کاربرد آن این نوع گیربکس دارای شکل طراحی و ساخت متفاوتی است. اما آخرین دسته از انواع گیربکس صنعتی، گیربکس های خورشیدی بوده که امروزه در صنایع سبک و سنگین جهت کاهش و افزایش دوران، در فضاهای محدود و راندمان های بالای گیربکس، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گیربکس ها در دو نوع تم استیج یا چند استیج در بازار موجود هستند.
 

گیربکس های کاهنده
علاوه بر اینکه گیربکس صنعتی دارای انواع مختلفی است لازم است بدانید از نظر کارکرد نیز این گیربکس ها به دو نوع کاهنده و افزاینده تقسیم می شوند. به طوری که گیربکس های کاهنده بین محرک و متحرک قرار گرفته و دور مورد نیاز را تامین می نماید. این گیربکس ها در نوع های مختلفی تولید شده و به گونه ایست که به همان نسبت که دور کاسته می شود گشتاور در آن افزایش می یابد.
 
 
گیربکس های افزاینده
و اما گیربکس افزاینده که نوع دیگر به شمار می رود و معمولاً در پالایشگاه ‌ها مورد استفاده قرار گرفته زیرا در این مکان ها نیاز به گیربکس هایی با دور بالا است. این گیربکس ها به گونه ای هستند که دور آن افزایش پیدا کرده و گشتاور کاهش می یابد. مثلاً مشاهده می شود در برخی از سانتریفیوژها از این گیربکس ها استفاده می شود.
 
خرید بهترین نوع گیربکس
حال با وجود آنچه در خصوص انواع گیربکس های صنعتی گفته شد طبیعتاً در می یابیم که این ابزار دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها کاربردهای خاصی دارد. حال افرادی که قصد خرید گیربکس صنعتی را دارند لازم است که به توان ورودی، دور ورودی و خروجی، نسبت تبدیل، نوع ماشینی که برای انتخاب شده است، شرایط محیط مانند گرد و خاک، دمای محیط، نوع انتقال بین موتور گیربکس و غیره توجه نمایند.


کد مطلب: 704204

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/704204/خرید-اینترنتی-انواع-گیربکس-صنعتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com