پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۶

پنتاگون: با متحدان ناتو، واکنش اقتصادی و دیپلماتیک به عملیات ترکیه نشان می‌دهیم

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 704144
وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی تند درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، گفت این تهاجم نظامی یک‌جانبه کاملا غیرقابل قبول بوده و مسئولیت عواقب آن برعهده رئیس‌جمهور ترکیه است.
اظهارات وزیر دفاع‌ آمریکا درباره حمله ترکیه‌ به سوریه
به گزارش جهان نيوز، «مارک اِسپر» وزیر دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه گفت دولت ترکیه با اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه، ماموریت جهانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش را تضعیف کرده است.

اسپر با صدور بیانیه‌ای بعد از اعلام جزئیات تحریم‌های احتمالی بر ترکیه، گفت: «علی‌رغم مخالفت و هشدارهای مکرر ایالات متحده و جامعه جهانی، رئیس‌جمهور [رجب طیب] اردوغان دستور داد تهاجم یک‌جانبه به شمال سوریه آغاز شود که منجر به تلفات، ویرانی، ناامنی، آوارگی گسترده و افزایش تهدید برای نظامیان آمریکا [در سوریه] گردید».

بر اساس این بیانیه، وی با غیرقابل قبول خواندن عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، توضیح داد: «این تهاجم غیرقابل قبول همچنین باعث تضعیف ماموریت موفق چندملیتی شکست داعش در سوریه شد و درپی آن تعداد زیادی از داعشی‌های خطرناک بازداشتی آزاد شدند».

وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود: «به دلیل اقدامات غیرمسئولانه ترکیه، تهدید نسبت به نیروهای آمریکا در شمال سوریه به سطح غیرقابل قبولی افزایش یافته است. همچنین ما در خطر کشیده شدن به درگیری وسیعتری هستیم. بنابر این، با هدایت رئیس‌جمهور، وزارت دفاع در حال اجرای عقب‌نشینی دقیق خدمه نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه است».

اسپر با بیان اینکه اقدام نظامی یک‌طرفه ترکیه «غیرضروری و عجولانه» بود، تصریح کرد: «رئیس‌جمهور اردوغان مسئول تمام عواقب آن، از جمله ظهور مجدد و بالقوه داعش، جنایات جنگی احتمالی و افزایش بحران انسانی است. روابط دوجانبه بین دو کشور نیز آسیب دیده‌اند».

وی در پایان از جلسه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای بررسی عملیات ترکیه خبر داد: «من هفته آینده به مقر ناتو در بروکسل می‌روم و قصد دارم دیگر متحدان ناتو را برای اتخاذ اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی جمعی و فردی در واکنش به این اقدامات خودخواهانه ترکیه تحت فشار بگذارم».

آنکارا این عملیات را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، آغاز کرده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هشدار رزمنده ایرانی به عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی
ایران، یمن یا سوریه نیست/ هر نوع ماجراجویی پشیمان برای شما خواهد داشت
واکنش ما به جنون عربستان بی رحمانه خواهد بود....
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
مایه ننگ و شرم انسانیت! تصویر تکاندهنده از دخترک یمنی که چند روز پیش در روزنامه چاپ کرده بودید مایه ننگ و شرم انسانیت است. من به عنوان یک انسان خجالت کشیدم، رژیم آل سعود کی می خواهد دست از این حملات وحشیانه علیه مردم بی دفاع یمن بردارد؟ چرا سازمان های جهانی بر ضد این اعمال ددمنشانه موضع نمی گیرند؟ این کشور که مهد اسلام است آبروی چهرة رحمانی دین خدا را برده است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا کشوری است که ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشوردیگر از تروریسم درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان درسایه سکوت سازمان های بین المللی کمک، حمایت و پشتیبانی می‌کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا ۵۰ زن داعشی را از سوریه به عراق منتقل کرد

تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵

نظامیان اشغالگر آمریکایی ۵۰ نفر از همسران تروریست‌های خارجی گروه تکفیری داعش را با یک فروند جنگنده نظامی از پایگاه الشدادی به شمال عراق منتقل کردند.