کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار ماکرون درباره بازگشت داعش به قدرت

23 مهر 1398 ساعت 10:18

رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با همتایان آمریکایی، ترکیه‌ای و عراقی خود درباره افزایش خطر بازگشت تروریست‌های داعشی به قدرت بعد از عملیات نظامی آنکارا در سوریه هشدار داد.


به گزارش جهان نیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد سه‌شنبه با رؤسای جمهور سه کشور آمریکا، ترکیه و عراق به صورت تلفنی درباره وضعیت سوریه و عملیات نظامی آنکارا در شرق رودخانه فرات صحبت کرد.

ماکرون در تماس با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داد که تصمیم وی برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه و عملیات نظامی متعاقب ترکیه در مناطق شمال شرقی این کشور، خطر ظهور مجدد گروه تروریستی داعش را افزایش داده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه، وی خطاب به ترامپ تاکید کرد که واشنگتن و دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، باید مانع ظهور مجدد داعش بعد از خروج آمریکایی‌ها از شمال سوریه شوند.

رئیس‌جمهور فرانسه سپس با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود تلفنی صحبت کرده و از نگرانی پاریس و دیگر کشورهای اروپایی از فرار زندانیان داعشی در بند شبه‌نظامیان کُرد بعد از عملیات ترکیه گفت.

بر این اساس، مکالمه ماکرون و اردوغان واگرایی عمیق بین دیدگاه‌های این دو درباره عواقب تهاجم ترکیه به شمال شرق سوریه را بیش از پیش نشان داد.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اما با ارائه روایت متفاوتی از این تماس تلفنی، اعلام کرد اردوغان اهداف عملیات «چشمه صلح» را برای ماکرون شرح داده و توجهش را به تهدیدی که شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) برای امنیت ترکیه و تمامیت ارضی سوریه دارند، جلب کرد.

ماکرون همچنین با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز تلفنی صحبت کرده و خواستار افزایش همکاری‌های دوجانبه در موضوع مبارزه با داعش شد.

گفت‌وگوی ماکرون و صالح روی خطرات انسانی و امنیتی وضعیت کنونی در سوریه بعد از عملیات نظامی ترکیه و اقداماتی که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش باید انجام دهد، متمرکز بود.

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرده است.

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

منبع: فارس


کد مطلب: 704131

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/704131/هشدار-ماکرون-درباره-بازگشت-داعش-قدرت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com