کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردوغان:

ناتو باید میان آنکارا و تروریست‌ها یکی را انتخاب کند

22 مهر 1398 ساعت 15:34

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد ناتو از آنکارا پشتیبانی نمی‌کند و از این رو با انتخاب سختی روبه‌رو است، یا آنکارا و یا تروریست‌ها.


به گزارش جهان نیوز به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امروز گفت ناتو از آنکارا حمایت نمی‌کند به همین جهت با انتخاب سختی روبه‌رو است: یا باید آنکارا را انتخاب کند و یا تروریست‌ها را.

اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: «ما عضو ناتو هستیم و این پیمان ماده ۵ دارد که می‌گوید هرگاه یکی از اعضا مورد حمله قرار گرفت باید همه اعضای آن به مقابله برخیزند. بر اساس این ماده، ناتو باید با ما باشد».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه خطاب به ناتو افزود: «آیا شما با ما هستید و یا با تروریست‌ها؟ پاسخ درستی وجود ندارد».

اردوغان رهبران کشور‌های اروپایی به ویژه کسانی را که به تازگی با آن‌ها گفتگو تلفنی داشته است-آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس- جمع بست و گفت: «آن‌ها تحت فشار اطلاعات غلط هستند».

چهارشنبه گذشته و پس از گفتگو تلفنی میان دونالد ترامپ و اردوغان و بنا به برخی از گزارش‌ها وعده رئیس‌جمهور آمریکا به همتای ترک خود که سر راه ترکیه قرار نمی‌گیرد، آنکارا عملیات نظامی با نام «چشمه صلح» را در مناطق شمال شرقی سوریه آغاز کرد. با وجود مخالفت‌های کشور‌های عضو ناتو که نگران آن هستند حمله ترکیه به سوریه منجر به شورش دوباره داعش و کشتار‌ها و خونریزی‌های تازه در منطقه شود، اردوغان روز جمعه  اعلام کرد آنکارا عملیات نظامی خود را علیه کرد‌ها در شمال شرق سوریه ادامه خواهد داد و «مهم نیست که دیگران چه می‌گویند».

او همچنین تهدید کرد چناچه کشور‌های اروپایی این عملیات را «تجاوز» بنامند در‌های کشور خود را خواهد گشود تا میلیون‌ها مهاجر به اروپا یورش ببرند.

به دنبال این اظهارات اردوغان، تنها تعداد کمی از اعضای ناتو به آن پاسخ دادند و فقط فرانسه و نروژ قرارداد‌های صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را متوقف کردند.


کد مطلب: 704080

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/704080/ناتو-باید-میان-آنکارا-تروریست-ها-یکی-انتخاب-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com