پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۲

اولین واکنش دولت سعودی نسبت به نفتکش حادثه دیده ایرانی

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 703882
سخنگوی اداره مرزبانی دولت سعودی در اولین واکنش به حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ، مدعی شد که قصد کمک‌رسانی به این نفتکش را داشته است.
اولین واکنش‌ عربستان نسبت به حادثه‌ نفتکش‌ایرانی
به گزارش گروه بین‌الملل جهان نيوز، سخنگوی اداره مرزبانی سعودی امروز (شنبه) در اولین واکنش به حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی ساحل «جده» مدعی شدکه مرزبانی سعودی قصد کمک‌رسانی داشته اما نفتکش ایرانی جی پی اس خود را خاموش کرده و تماس‌ها را بی پاسخ گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بیانیه صادر شده آمده است که در ساعت ۱۱:۴۷ دقیقه روز جمعه (به وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می‌کرد بود.

به ادعای مرزبانی سعودی، در پیام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت کردن به داخل دریاست.

این بیانیه افزود: «هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، مشخص شد که نفتکش به مسیر خود ادامه داده و از مسافت ۶۷ مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی پی اس خود را نیز خاموش کرده و به تماس‌ها پاسخگو نیست.»

مرزبانی دولت سعودی در ادامه مدعی شد: در ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه، بار دیگر مکان نفتکش به روزرسانی و مشخص شد که در مسافت ۷۹ مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در ۶۴ مایل دریایی نزدیک‌ترین ساحل قرار دارد و با سرعت ۹.۷ گره دریایی در درجه ۱۵۲ در حال حرکت است.

بامداد روز جمعه، بدنه یک فروند نفت‌کش ایرانی (سابیتی) متعلق به شرکت ملی نفت‌کش  در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار شد. این نفت‌کش پس از مدتی به شرایط پایدار رسید و مسیر خود را به سوی خلیج فارس در پیش گرفت.

در پی این ماجرا، دیروز «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفت‌کش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت‌کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص تاکید کرده است که اهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود بدون پاسخ نخواهد ماند. 

شمخانی تصریح کرده، با بررسی تصاویر ویدیویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک بدست آمده است.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا 80 عضو خارجی داعش را از سوریه به عراق منتقل کرد
شنبه 20 مهر 1398 - 13:35

نیروهای آمریکایی همزمان با عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه، هشتاد نفر از عناصر خارجی داعش را به خاک عراق منتقل کرده‌اند.
ارتش آمریکا و ارتش ترکیه، هر دو تروریست هستند
بابائی
Iran, Islamic Republic of
لشکر کشی نظامی آمریکا به منطقه خاورمیانه ازسال تاکنون فقط به خاطر کمک، حمایت وپشتیبانی ازتروریسم بین المللی، القاعده، طالبان، گروهک تروریستی جیش الظلم، گروهک تروریستی منافقین، داعش، تکفیری ها و دیگر گروهای تروریستی، غارت نفت عراق، لیبی، سوریه، تجارت سلاح، تجارت مواد مخدر و قتل عام مردم افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه بوده است.
Iran, Islamic Republic of
هشدار رزمنده ایرانی: اگر آمریکا وارد حریم ما شود برد موشک‌ها را افزایش می‌دهیم
United Arab Emirates
حمله به نفتکش ایرانی دریای سرح توسط عربستان سعودی و آمریکا صورت گرفته است متاسفانه دولت روحانی سکوت اختیار کرده است.
عربستان سعودی و آمریکا عامل اصلی حادثه انفجار در نفت کش ایرانی در دریای سرخ هستند.
حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ؛ حماقتی که بی‌جواب نخواهد ماند.
Iran, Islamic Republic of
حضور نیروهای تروریست آمریکا عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه است.
حضور نیروهای تروریست آمریکا عامل اصلی جنگ در منطقه است.
حضور نیروهای تروریست آمریکا عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه است.
Iran, Islamic Republic of
ایران نگران حضور نیروهای تروریست آمریکایی درخلیج فارس است.
Iran, Islamic Republic of
حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس؛ تهدید واقعی یا جنگ روانی؟
Iran, Islamic Republic of
که دونالد ترامپ نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت رئیس جمهورآمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی باید روزانه هزار بار بگوید اشتباه کردم که غلط کردم به درخواست بنیامین نتانیاهو نخست رژیم کودک کش صهیونیستی ازبرجام خارج شده است.‬‎
ایرانی‌ها قبل ازبرجام، امضای برجام شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند و هم بعد از خروج آمریکا از این توافق دیگر «مرگ بر آمریکا» سرمی دهند و همچنان نیزادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی آمریکا و متحدانش را مسئول حادثه دریای عمان معرفی کرد
رزمنده ایرانی، اسرائیل و متحدانش را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.
Iran, Islamic Republic of
حمله به نفتکش‌ ایرانی در دریای سرح کار عربستان جنایتکار شماره یک و آمریکا جنایتکار شماره یک بود
رژیم سعودی باید درباره انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرح توضیح دهد.
آمریکا جنایتکار شماره یک ازحمله تروریستی به نفتکش ایرانی در دریای سرح آگاه است.
Romania
متأسفانه هیچ نهاد و سازمان جهانی پاسخگوی این نیروهای تروریسم بین المللی آمریکایی نیست تا بگوید شما چه غلطی در منطقه خاورمینه، خلیج فارس و دریای سرح و عمان می کنید؟