کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر امام خمینی درباره نظارت استصوابی

20 مهر 1398 ساعت 16:25

محمودی از نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی گفت: اظهار نظر اخیر رئیس‌جمهور درباره نظارت شورای نگهبان در هیچ سیستم حکومت‌داری دنیا قابل قبول نیست.


به گزارش جهان نیوز، مرتضی محمودی استاد علوم سیاسی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: درست است که در مجلس اول نظارت استصوابی به این شکل که امروز وجود دارد، نبوده ولی مخالف نظر آقای روحانی هستم که گفته علت موفقیت مجلس اول، عدم بررسی صلاحیت نامزدهای حاضر در انتخابات مجلس بوده است.
 

وی افزود: تشکیل مجلس اول مصادف با  ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بود و اینگونه نبود که مانند امروز افراد ناشناس بدون کارنامه سیاسی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شوند و گروه‌هایی چون نهضت آزادی نیز با چهره‌های شناخته‌شده خود همچون مهندس بازرگان وارد عرصه انتخابات شدند. 

نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه چهره‌های شاخص مجاهدین خلق برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند، ولی هیچ‌یک از آنها موفق به ورود به مجلس نشدند. 

محمودی گفت: از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی از همان کسانی که به‌عنوان نماینده در مجلس اول فعالیت‌ می‌کردند مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کردند از جمله اعضای منتسب به نهضت آزادی که حامیان اصلی بنی‌صدر در زمان ریاست‌جمهوری او بودند. شاید اگر این دسته از افراد وارد مجلس نمی‌شدند و مشکلات ابتدای انقلاب را برای کشور ایجاد نمی‌کردند، نظارت استصوابی نیز به این شکلی که امروز شاهد آن هستیم، وجود نداشت. 

این استاد علوم سیاسی یاد‌آور شد: البته در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اول، امام خمینی به یکی از مسئولان وقت مأموریت دادند تا افرادی را که واجد شرایط ریاست جمهوری نیستند، از نامزدی در این انتخابات کنار  بگذارد. بنابراین درست است که آن روزها نظارت استصوابی به شکل رسمی وجود نداشت، ولی شخص حضرت امام با دستوری که در این زمینه دادند، در واقع به لزوم نظارت دقیق‌تر بر انتخابات تأکید کردند.

نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عدم وجود نظارت قطعاً عامل موفقیت یک مجلس نیست، گفت: امروز در تمامی سیستم‌های حکومت‌داری در دنیا حتی کشورهای لیبرالیستی نیز  که دم از آزادی می‌زنند، سخت‌ترین نظارت‌های استصوابی برای نامزدهای شرکت در انتخابات‌ها اعمال می‌شود. به طور مثال اگر همین امروز افرادی با اعتقاد به اصل ولایت فقیه و اسلام در کشورهای اروپایی کاندیدا شوند، آیا دستگاه‌های برگزار کننده انتخابات، اجازه حضور این افراد را در انتخابات می‌دهند؟ قطعا چنین اجازه‌ای صادر نمی‌شود.

وی افزود: البته شاید شنیده باشیم که یک ایران الاصل در فلان کشور اروپایی نماینده مجلس و یا حتی وزیر هم شده باشد ولی آیا این فرد دارای تفکرات اصیل  اسلامی از جمله التزام به ولایت فقیه است یا اینکه به طور کلی از تفکرات اسلامی استحاله شده و اصطلاحاً لیبرال‌تر از مردم بومی آن کشور شده است؟ بنابراین اظهار نظر اخیر آقای روحانی در هیچ سیستم حکومت‌داری در دنیا مقبول نیست. از سوی دیگر مگر کسی مانع حضور سلایق مختلف سیاسی در انتخابات  شده  که رئیس‌جمهور چنین اظهاراتی را بیان می‌کند؟ 

محمودی هدف رئیس‌جمهور از بیان اظهار نظرات علیه شورای نگهبان آنهم در آستانه ورود به انتخابات مجلس را دوقطبی کردن کشور ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه اظهارات اینچنینی علیه شورای نگهبان  توسط برخی چهره‌های سیاسی و مقامات دولتی کشور همواره در آستانه ورود به رقابت‌های انتخاباتی بیان می‌شود و این اشخاص به جای اینکه درباره عوامل بروز مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی و بدبین شدن برخی اقشار مردم به نظام اسلامی سخن بگویند، با طرح انتقادات علیه شورای نگهبان به دنبال فرار از مسئولیت و فرافکنی هستند.

حجت‌الاسلام روحانی چهارشنبه گذشته در جریان جلسه هیئت دولت با انتقاد از  نظارت استصوابی شورای نگهبان گفته بود: "بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود. در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود".


کد مطلب: 703880

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703880/نظر-امام-خمینی-درباره-نظارت-استصوابی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com