کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همزمان با آغاز سفر ایرانیان به عراق بررسی شد؛

بایدها و نبایدهای پیاده‌روی اربعین +جدول

18 مهر 1398 ساعت 17:45

حالا نزدیک به یک دهه است که ایرانی‌ها در این ایام مهمانان بی‌چون و چرای مردم عراق هستند. مردمی که با شوق زیاد درهای خانه‌هایشان را روی زوار امام حسین(علیه‌السلام) باز می‌کنند. این حضور چندساله ایرانی‌ها در این ایام در کشور عراق باعث شده کمی بیشتر درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم این مناطق بگوییم و بشنویم و تحقیق کنیم.


به گزارش جهان نیوز، هرساله ایرانیان زیادی در ماه‌های محرم و صفر برای زیارت حرم امام حسین(علیه‌السلام) راهی کشور عراق می‌شوند. رفت و آمد چند روزه هموطنانمان به این کشور باعث شده به طور متمرکز این دو ماه شهرهای عراق پر از زوار ایرانی شود. نجف، کربلا، حله، کوت، اماره و بصره از جمله شهرهایی هستند که تردد ایرانی‌ها در آنجا به وفور دیده می‌شود.

حالا نزدیک به یک دهه است که ایرانی‌ها در این ایام مهمانان بی‌چون و چرای مردم عراق هستند. مردمی که با شوق زیاد درهای خانه‌هایشان را روی زوار امام حسین(علیه‌السلام) باز می‌کنند. این حضور چندساله ایرانی‌ها در این ایام در کشور عراق باعث شده کمی بیشتر درباره فرهنگ و آداب و رسوم مردم این مناطق بگوییم و بشنویم و تحقیق کنیم. همانطور که قطعا در کشور عراق نیز رفتار ایرانی‌ها را سنجش کرده و سعی دارند باب طبع فرهنگ ما بهترین میزبانی را برای‌مان داشته باشند.

در ادامه نکاتی درباره سفر ایرانیان به کشور عراق آمده است:

* اینفوگرافی | «ملزومات پیاده روی اربعین»
نکات مهم ویژه راهپیمایی اربعین را برای زائران حسینی در قالب یک اینفوگرافی آماده کرده ایم.

 


* نکاتی درباره آداب و رسوم مردم عراق
یکی از مسائلی که می‌توانیم به آن بپردازیم، نوع رفتار ما ایرانی‌ها در این سفر است. در واقع بهتر است بگوییم حالا که ما با جمعیتی میلیونی یک ششم از هرسال را در خانه‌های مردم عراق می‌گذرانیم بد نیست به آداب رسوم آن‌ها نیز توجه کرده و رفتاری متناسب با آن را انجام دهیم.

بسیاری از زائرین ایرانی که این روزها مهمان مردم عراق هستند برای آنها از ایران سوغاتی می‌برند. زعفران، گز، سوهان، زیره و ... از جمله اقلامی است که برای مردم عراق جالب و جذاب است. این سنت به شکرانه زحمت آنها در این ایام برای ما ایرانی‌ها انجام می‌شود. بد نیست بدانید بر اساس عرف رایج در عراق مدت پذیرایی از یک میهمان حداکثر ۴ تا ۵ روز است و نه بیشتر. بهتر است زائران ایرانی به این موضوع هم توجه داشته باشند که از حضور بیش از این میزان در خانه‌های عراقی خودداری کنند و آن دسته از زائرانی که در ادامه شرکت در مراسم اربعین قصد ماندن در کربلا و عراق تا ۲۸ صفر، شهادت حضرت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و این ایام را دارند، بهتر است تا به جای منازل عراقی‌ها از هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی استفاده کنند تا موجب آزار میزبان نشوند.

یکی دیگر از موضوعاتی که ما بهتر است به آن توجه کنیم، نحوه پذیرایی و خورد و خوراک در این کشور است. بسیاری از غذایی‌هایی که ممکن است باب طبع ما نباشند از بهترین غذاهای مردم عراق به شمار می‌آیند و یقینا آنها این نوع غذا را برای احترام بیشتر به ما تهیه می‌کنند. در این میان اگر شرایط به شکلی بود که غذا ی خوراکی را دوست نداشتید، بهتر این است که رفتاری از خودتان نشان ندهید که میزبان متوجه شود آن غذا خیلی باب میل شما نبوده است.
 

* سیم کارت ایرانی به صرفه‌تر است یا عراقی؟
زائرینی که این روزها راهی کشور عراق هستند، برای استفاده از سیم‌کارت دو انتخاب دارند. اولین گزینه استفاده از سیم‌کارت ایرانی و پرداخت هزینه‌ رومینگ و مکالمات است و دومین گزینه هم خرید سیم‌کارت عراقی است. اگر سیم‌کارت ایرانی را برای این سفر انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که حتما از بسته‌های ویژه مکالمه و اینترنت استفاده کنید تا هزینه‌هایتان کمتر شود.

اما اگر هم سیم کارت عراقی را انتخاب می‌کنید حتما در نوع خرید خود دقت کنید. چند شرکت فعال در عراق هستند که سیم کارت‌های مسافرتی هفت و ۱۵ روزه را با اینترنت نامحدود به مشتریان ارائه می‌کنند. البته می‌توانید با ارائه پاسپورت، سیم‌کارت‌هایی با عمر طولانی‌تر دریافت کنید که طبعا قیمت آنها نیز متفاوت است.

ابتدا باید حتما توجه کنید که خرید سیم کارت از مراکز معتبر در عراق انجام شود و همانجا هم از فروشنده بخواهید یا سیم کارت و کد فعالسازی را روی گوشی شما نصب کند. اما درباره هزینه‌ها باید گفت مثلا برای اپراتور آسیاسل، مبلغ سیم کارت ۱۰ هزار تومان است که سه هزار تومان آن مربوطه شارژ اولیه است. با این سه هزار تومان می‌توانید حدود سه دقیقه با ایران صحبت کنید.

یا سیم کارت zain را با سه دقیقه مکالمه رایگان و یک هفته اینترنت نامحدود، حدود ۱۲هزار دینار به فروش می‌رسانند.

البته وزیر ارتباطات نیز توصیه کرده که زائران از سیم کارت عراقی استفاده کنند چرا که به گفته او، هزینه رومینگ بالاست. البته با توجه به نرم‌افزارهای بسیاری که برای برقراری تماس صوتی و تصویری وجود دارد، برخی از مسافران صرفا به دنبال خرید و کسب اطلاع از وضعیت اینترنت هستند. البته آذری‌جهرمی گفته که: «شرکت‌های عراقی برای برخی موکب‌های بزرگ در مسیر راه که اطلاع رسانی می‌شوند، اینترنت رایگان در نظر گرفته‌است.» وزیر ارتباطات همچنین وعده اینترنت رایگان در نزدیک مرز را هم داده است.

اما به طور کلی سه سیم‌کارت زین، کورک‌تلکام و آسیاسل برای زائران قابل استفاده است.
 


بنا به گفته زائرینی که در چند روز اخیر به عراق سفر کرده‌اند، به دلیل اجتماعات مردم عراق در برخی شهرها، اینترنت شرکت‌های عراقی مختل شده و با مشکلاتی مواجه شده است. پس حتما قبل از خرید از آنتن دهی و برقراری ارتباط این سیم‌کارت‌ها اطمینان حاصل کنید.

همین موضوع سبب شده تا استفاده از سیم کارت های ایرانی؛ حتی با اندکی هزینه بیشتر باب شود. در همین راستا در روزهای اخیر با رایزنی‌هایی که وزارت ارتباطات با دو اپراتور ایرانسل و همراه اول داشته است، تعرفه‌هایی را ویژه مراسم اربعین مصوب کرده که صبح امروز اعلام شدند. با این حال، اگر قصد استفاده از سیم کارت ایرانی را دارید هم باید مراقب هزینه‌های مکالمه باشید و هم به فکر هزینه رومینگ. بخصوص اگر سیم کارتتان دائمی است و نیاز به شارژ اولیه ندارد. چون ممکن است بعد از سفر با قبض‌های نجومی روبه رو شوید.

از صبح امروز آخرین تعرفه هزینه رومینگ توسط اپراتورها اعلام شد و هزینه یک گیگ اینترنت برای هر دو اپراتور به ۱۸۰ هزار تومان رسید.
 



* برآورد هزینه‌های حمل و نقل در سفر اربعین

در این اینفوگرافیک برآورد هزینه‌های حمل و نقل در سفر اربعین را می‌خوانید.

* محل استقرار نیروهای هلال احمر در کشور عراق

هنگام زیارت و پیاده روی اربعین، در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی و ... به کجا مراجعه کنیم؟

 


* وضعیت احتمالی آب و هوای دو شهر نجف و کربلا

در این اینفوگرافیک دمای احتمالی دو شهر نجف اشرف و کربلای معلی را به صورت اجمالی نشان داده ایم.
 

* عکس‌نوشت | مجموعه هشدارهای اربعینی
 








































کد مطلب: 703737

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703737/بایدها-نبایدهای-پیاده-روی-اربعین-جدول

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com