جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۶

احتمال وقوع نبردی بی‌نهایت در شمال سوریه/ گزینه‌های دشوار اردوغان ماجراجو

پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 703727
مطبوعات انگلیس درباره تبدیل حمله ترکیه به شمال سوریه و تبدیل شدن آن به یک نبرد بی‌نهایت هشدار داده و گزینه‌های رئیس جمهور ترکیه در رابطه با شمال سوریه را دشوار دانستند.
احتمال وقوع نبردی بی‌نهایت در شمال سوریه
به گزراش جهان نيوز، روزنامه تایمز در گزارشی با عنوان "حمله‌ای فراگیر ممکن است نیروهای ترکیه را به یک درگیری بی نهایت بکشاند"، نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه را آغاز کرد و پیش داوری درباره سطح این عملیات دشوار است.

این روزنامه تصریح کرد: هرگونه عملیاتی در منطقه شمال سوریه خطرات زیادی برای نیروهای ترکیه و وجهه اردوغان به همراه دارد. هدف اول اردوغان به نظر می رسد که دو شهرک مرزی راس العین و تل ابیض باشد. 

روزنامه تایمز نوشت: نیروهای آمریکایی از دو شهرک یاد شده عقب نشینی کرده‌اند و نه از همه نوار مرزی سوریه و ترکیه. اردوغان می گوید که هدفش ایجاد یک منطقه امن به عمق 20 مایل و طول 300 مایل در مناطق مرزی برای اسکان حدود دو میلیون آواره سوری است.

این روزنامه افزود: این یک بلندپروازی است و سوالات زیادی را بی جواب می گذارد. این امر به معنای عقب نشینی شمار زیادی از نیروهای آمریکایی به سمت جنوب همراه با وجود گروه بزرگی از نیروهای وابسته به دولت سوریه در این منطقه است و تعیین سرنوشت این گروه بزرگ نیازمند فعالیت دیپلماتیک با روسیه خواهد بود که در ظاهر هم پیمان ترکیه اما در واقع هم پیمان واقعی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

به نوشته تایمز، ایجاد منطقه به اصطلاح امن بدان معنا است که ترکیه به طور کامل مسئول ده‌ها هزار عناصر زندانی شده گروه تروریستی داعش در شرق سوریه از جمله حدود یکهزار اروپایی و 70 هزار زن و کودک در اردوگاه الهول خواهد بود و همچنین تلاش ترکیه برای ایجاد چنین منطقه‌ای نیروهای ترکیه را در معرض حملات هسته های داعش قرار خواهد داد که همچنان در شمال سوریه تردد می کنند.

گزینه‌های  دشوار اردوغان
در همین راستا، روزنامه گاردین انگلیس نیز در گزارشی درباره از گزینه های دشوار اردوغان بعد از حمله به شمال سوریه خبر داد و  در مقاله‌ای تحت عنوان "ماجراجویی و گزینه های دشوار پیش روی اردوغان" نوشت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود را برای دادن چراغ سبز جهت یورش نیروهای ترکیه به شمال شرقی سوریه متقاعد کرد و اکنون اردوغان با گزینه های دشواری روبرو است. اینکه تا چه سطحی به عملیات ادامه داده و یورش خواهد برد و دشمن کیست و تا کی می توان ادامه داد و هزینه چنین عملیات بزرگی را متحمل شد؟

به نوشته گاردین، این عملیات در شمال سوریه چه بسا بزرگترین ماجراجویی اردوغان باشد که مشهور به ماچراجویی است و از ماجراجویی باکی ندارد و مسئولان ترکیه تلاش های زیادی برای باز تعریف خود از این عملیات می کنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: آنچه اردوغان در طول ماه‌های گذشته عملیاتی ضروری برای از بین بردن تهدید تروریستی کردها توصیف می کرد، به ناگاه به "عملیات چشمه صلح" علیه داعش تبدیل شد. تغییر موضع ترامپ درباره شمال سوریه خشم و انتقادهای زیادی به همراه داشت و حتی با اتهاماتی از جانب مخلص ترین حامیانش در حزب جمهوریخواه روبرو شد و آنها ترامپ را به خیانت به شبه نظامیان کرد متهم کردند.

به نوشته گاردین، ترکیه لحن سخن خود درخصوص بلندپروازی های اردوغان برای کنترل بر مناطقی در شمال سوریه را به ایجاد "منطقه‌ای امن" تغییر داد و ابراهیم کالین مشاور ویژه اردوغان گفت که "ترکیه هیچ منفعتی در اشغال هیچ منطقه‌ای در سوریه ندارد".

این روزنامه تصریح کرد: اردوغان با چند مسئله مبهم و نامعلوم روبرو است؛ از جمله اینکه آیا ترکیه توان فرماندهی حمله به داعش را دارد. همچنین اردوغان نمی داند که گام بعدی ترامپ چه خواهد بود؟ وی همچنین نمی داند که روسیه یا دولت سوریه به چه کاری دست خواهند زد؛ بویژه که دولت سوریه بدنبال فرصتی برای کنترل دوباره خود بر برخی مناطق است. موضع افکار عمومی ترکیه نیز در قبال یک درگیری هزینه بر و ادامه دار هنوز مشخص نشده است. همچنین اردوغان می داند که اگر عملیات نظامی پیامدهای انسانی به همراه داشته باشد، ممکن است با تحریم های آمریکا و اروپا روبرو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال تجزیه سوریه است، نه مبارزه با تروریسم
Iran, Islamic Republic of
(ترکیه تامین کننده سلاخ های شیمیایی مورد استفاده داعش درسوریه وعراق)
Iran, Islamic Republic of
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ازسال 2011 تاکنون عامل اصلی جنگ درسوریه است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ازسال 2011 تاکنون ازگروه های تروریستی درسوریه حمایت می کند و همچنان نیرادامه می دهد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت درسوریه شده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به علت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت درسوریه باید دردادگاه لاهه محاکمه شود.
Iran, Islamic Republic of
ارتش تروریست ترکیه به همراه اعضای گروهک تروریستی ارتش آزاد در شمال سوریه شکست خواهد خورد
Iran, Islamic Republic of
اروغان در نابودی سوریه ازسال 2011 تاکنون همدست داعش و دیگر گروه های تروریستی است.
رئیس جمهور ترکیه باید رفتارش را اصلاح کند.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه ثابت کرد که پ ک ک و تروریستی را نابود نمی کند، پرورش می دهد.
پ ک ک و تروریستی سگ دنشانده کردهای، مسئولان و نمایندگان مجلس ترکیه هستند.
Romania
اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
Romania
آمریکا زندانی‌های داعشی را از کرد‌ها تحویل گرفت
ارتش آمریکا چندین زندانی مهم داعشی از جمله دو شبه نظامی انگلیسی را که به مشارکت در اعدام گروگان‌های آمریکایی و غربی توسط این گروه تروریستی متهم شده‌اند، از کردها تحویل گرفت.
United States
کشورترکیه به خاطر غارت نفت سوریه وعراق و قتل عام سوری ها و عراقی ها در8 سال گذشت، بیش از100 میلیارد دلار کمک نظامی دراختیار داعش و دیگر گروه های تروریستی قرارداده است!
بابائی
United Arab Emirates
کشورهای عربی جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک و اسرائیل جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی ترکیه جنایتکار شماره یک درجنگ سوریه وعراق هستند.
Iran, Islamic Republic of
کشورهای عربی جنایتکار شماره یک 9 سال است با همدستی ترکیه جنایتکار شماره یک و تروریست های داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش و دیگر گروهای تروریستی مورد آمریکا حمایت آمریکا و متحدانش به سرکردگی آمریکا جنایتکار شماره یک بیش از999 هزار نفر را درجنگ سوریه وعراق قتل عام کردند
Iran, Islamic Republic of
تجاوز ترکیه به شمال سوریه درواقع به خاطر سرپوش گذاشتن جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی خودش درمدت 9 سال درجنگ سوریه است.
ترکیه شریک جرم جنایت های تروریست ها درسوریه است.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه برای ایجاد هرج و مرج در سوریه تلاش می کند
Iran, Islamic Republic of
ترامپ و اردوغان، هر دو تروریست هستند
Iran, Islamic Republic of
ترکیه ازسال 2011 تاکنون تبدیل به بهشت برای تروریست های داعش و تروریست های خارجی شده است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا، کشورهای اروپایی، برخی کشورهای عربی، ترکیه و اسرائیل حامی تروریست ها درسوریه ومسئول جنایت های آنان هستند.
چرا ترکیه ازسال 2011 تاکنون کاری به داعش، گروه تروریستی جبهه النصره، مخالفان سوری، ارتش آزاد سوریه، شورشیان سوری، تکفیری ها و گروه های تروریستی ندارد؟
ترکیه برای تروریست ها درسوریه سلاح می فرستاد.
نیروهای تروریست آمریکایی به درخواست اردوغان به سوریه اعزام شدند.
United Arab Emirates
اردوغان از پشت به سوریه خنجر زد
رهبران سوریه باید بدانند اردوغان قابل اعتماد نیست
Iran, Islamic Republic of
ارتش ترکیه با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، پیش از این طی دو عملیات شامل عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) به خاک سوریه هجوم برده است.
Iran, Islamic Republic of
اردوغان: از روسیه عذرخواهی نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه دو روز پس از سرنگون کردن جنگنده روسی در آسمان شمال غرب سوریه، اعلام کرد، کشورش از روسیه عذرخواهی نمی‌کند.

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه امروز در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.ان.ان»، اعلام کرد که کشورش از روسیه به دلیل ساقط کردن جنگنده «سوخو-24» عذرخواهی نمی‌کند.

ولادیمیر پوتین امروز پنجشنبه گفته بود که سرنگونی هواپیما خنجرزدن از پشت بود و مسکو هنوز عذرخواهی روشنی از طرف ترکیه نشنیده است.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه برای سرنگونی جنگنده روسی برنامه داشت
Iran, Islamic Republic of
به ترکیه توصیه می‌کنیم با آتش بازی نکند
Iran, Islamic Republic of
فیلم ورود نفت‌کشهای داعش به ترکیه

وزارت دفاع روسیه فیلمی را از ورود کامیونهای نفت‌کش داعش به ترکیه منتشر کرد.
به گزارش افکارخبر، در این فیلم مشخص است که کامیونهای حامل نفت سرقت شده به راحتی و بدون هیچ مانعی از سوریه وارد ترکیه می شوند.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، تا قبل از عملیات نظامی روسیه در سوریه که از 2 ماه قبل آغاز شده است، گروه تروریستی داعش ماهانه 3 میلیون دلار از قاچاق نفت‌های سرقت شده درآمد داشت ولی این درآمد در برهه اخیر به 1.5 میلیون دلار کاهش یافته است.

فیلم
درپاسخ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
دستان ترکیه ازسال 2011 تاکنون تروریست های داعش را از مرزهای کشورترکیه وارد خاک سوریه و عراق می کردند شما کجا بودید؟
وقتی داعش درمدت 9 سال سوری ها وعراقی ها را می کشت شما کجا بودید؟
وقتی بیش از999 هزار نفر تروریست های خارجی از طریق کشور ترکیه وارد سوریه و عراق شده است شما کجا بودید؟
درپاسخ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
دوستان ترکیه ازسال 2011 تاکنون تروریست های داعش را از مرزهای کشورترکیه وارد خاک سوریه و عراق می کردند شما کجا بودید؟
وقتی داعش درمدت 9 سال سوری ها وعراقی ها را می کشت شما کجا بودید؟
وقتی بیش از999 هزار نفر تروریست های خارجی از طریق کشور ترکیه وارد سوریه و عراق شده است شما کجا بودید؟
Iran, Islamic Republic of
ترکیه جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر و با همدستی داعش، گروهک تروریستی جبهه النصره، مخالفان سوری، ارتش آزاد سوریه، شورشیان سوری، تکفیری ها، تروریست های خارجی و دیگر گروه های تروریستی مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه سوریه را قتل عام می کند متاسفانه دولت روحانی و ظریف و برخی مسئولین با سران بی ترکیه ملاقات، دیدار، گفت و گو و همکاری می کنند/ ولی متاسفانه دولت روحانی، ظریف، عراقچی، مسئولین و نمایندگان مجلس سکوت اختیار کرده اند؟
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
وقتی داعش مورد حمایت ترکیه و متحدانش درمدت 9 سال زنان و دختران سوری ها وعراقی ها تجاوز می کرد شما کجا بودید؟