کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویکرد ضد ایرانی نتانیاهو فروپاشید

18 مهر 1398 ساعت 8:46

رسانه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت در اراضی اشغالی و اضمحلال رویکرد ضد ایرانی او را نتیجه بحران سیاسی در آمریکا و استیضاح احتمالی دونالد ترامپ توصیف کرده است.


به گزارش جهان نیوز؛ رسانه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به تاثیر استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، بر فروپاشی سیاست‌های ضد ایرانی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اشاره کرده و به این نتیجه می‌رسد که کنار رفتن نتانیاهو از قدرت در آینده سیاسی این رژیم اجتناب ناپذیر است.

گزارش با اشاره به پایان حمایت‌های بی دریغ ترامپ از نتانیاهو به دلیل مشکلات داخلی و بحران استیضاح، می‌نویسد موضع‎گیری ضد ایرانی اخیر نتانیاهو برای ساکنان اراضی اشغالی با در نظر داشتن تحولات اخیر، عجیب و غیر منتظره بود.

اسرائیل که از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید شاهد همدلی و حمایت‌های همه جانبه‌ای مانند انتقال سفارت از «تل آویو» به «قدس» اشغالی، حمایت از طرح الحاق جولان، خروج از توافق هسته‌ای ایران و ... بوده است، در روز‌های اخیر شاهد درگیری داخلی نه چندان غیرمنتظره ترامپ است.
 
استیضاح ترامپ فروپاشی رویکرد ضد ایرانی نتانیاهو را تسریع می‌کند

از سوی دیگر عربستان موافقت خود را برای آغاز مذاکرات غیر رسمی و غیرمستقیم با ایران با هدف کاهش و رفع تنش‌ها در منطقه خلیج فارس اعلام کرده است. ضعف توان بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران سبب شده تا غرب آسیا آمریکا را "ببری کاغذی" ببیند. در واقع به حاشیه رفتن موضوع مذاکرات احتمالی عربستان و ایران در روز‌های اخیر در آمریکا و اراضی اشغالی اثبات کننده ناکامی مشترک آنان و مشغول بودنشان در درگیری‌های داخلی است.

نویسنده در ادامه با اشاره به ادعا‌های اخیر نتانیاهو در کنست در مورد ایران که برخلاف سایر اظهاراتش در بردارنده تمجید از ترامپ نبود، به ضعف نظامی این رژیم در برابر ایران مُهر تایید گذاشت. هرچند برخی از این اظهارات به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن «بنی گانتز»، رئیس حزب «آبی و سفید»، برای تشکیل کابینه‌ای متشکل از احزاب مختلف به ریاست خود یاد می‌کنند. اما باید توجه داشت که این اظهارات درمجموع فروپاشی همه جانبه استراتژی ضد ایرانی او را برجسته‌تر کرد؛ هرچند که او آخرین فردی باشد که این واقعیت را پذیرفته باشد.

استیضاح ترامپ فروپاشی رویکرد ضد ایرانی نتانیاهو را تسریع می‌کند
 

در ادامه یادداشت آمده است، اعتماد به آمریکا به عنوان شریکی پایدار و قابل اعتماد در پیشبرد سیاست ضد ایرانی اشتباه مهلکی بود که نتانیاهو مرتکب شد؛ چرا که این رویکرد گرایش‌های خودخواهانه ترامپ که تنها اولویتش ارتقا و تقویت موقعیت خودش است را نادیده گرفت.

این امر را می‌توان در تصمیم لحظه آخری ترامپ در مورد سرنگونی پهپادش در ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) توسط ایران ملاحظه کرد. این تصمیم نشان دهنده ترس عمیق وی از درگیری نظامی جدید در غرب آسیا و استفاده از نظامیان آمریکایی در این منطقه است. ضمن اینکه نگرانی ترامپ در مورد نتایج احتمالی منطقه‌ای چنین اقدامی را به موازات ترس از خدشه به اعتبار آمریکا برجسته می‌کند.

اکنون ۱۷ ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که با استقبال نتانیاهو و سایر سران ضد ایرانی در غرب آسیا مواجه شد، سیاست آمریکا درگیر اختلافات داخلی است.

عربستان و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله امارات رویکرد خود را در قبال ایران تغییر داده‎اند. این در حالی است که ایران با وجود تحریم‌های اقتصادی همچنان بر مواضع خود ایستاده است. همزمان با این مقاومت، ترامپ از دستیابی به ائتلاف بین المللی ضد ایرانی ناکام مانده و متحدان سنتی اروپایی خود را از دست داده و رسوایی «اوکراین گیت» شرایطش را وخیم‌تر کرده است.
 
استیضاح ترامپ فروپاشی رویکرد ضد ایرانی نتانیاهو را تسریع می‌کند
 
نویسنده با اشاره به دشواری‌های داخلی ترامپ و مواجهه وی با طرح استیضاح می‌نویسد، اقدام نظامی علیه ایران علاوه بر مخاطرات گسترده، خطرات بسیاری برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایجاد می‌کند؛ چرا که تنها کارت برنده ترامپ در کارزار‌های انتخاباتی اقتصاد است که با ورود به درگیری نظامی در غرب آسیا از دست می‌رود.

کاخ سفید که از ابهام آینده سیاسی در اسرائیل و شخص نتانیاهو آگاه است، متوجه پیامد‌های تحولات اخیر اسرائیل در آمریکا نیز شده است. شکست نتانیاهو در برابر ایران در کنار تلاش‌های مستبدانه او برای در دست داشتن قدرت از جمله این تحولات هستند.

منبع:میزان


کد مطلب: 703699

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703699/رویکرد-ضد-ایرانی-نتانیاهو-فروپاشید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com