سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱۱

پروژه‌ «نجات ترامپ» روی میز اصلاحات

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب: 703694
آقای سعید حجاریان گفته است که "من معتقدم ترامپ به‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات ۲۰۲۰ بگذرد" لذا مسئولان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
پروژه‌ «نجات ترامپ» روی میز اصلاحات
به گزارش جهان نيوز، آقای سعید حجاریان از تئوریسین‌های جناح اصلاح‌طلب در گفتگویی با روزنامه شرق در تاریخ (سه‌شنبه 16 مهر 98) اساساً این تعارفات را هم کنار زده و صراحتاً نوشته است که "من معتقدم ترامپ به‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات 2020 بگذرد. لذا مسئولین ما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با ترتیبات دیپلماتیک از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را ولو به‌صورت ناقص و موقت حل کنند"!

معنای این جملات مشخصاً این است که ما کمک کنیم آقای ترامپ از پیچ انتخابات 2020 بگذرد، و در قبال آن از او امتیازی بگیریم!

بنابراین مواضع برخی اصلاح‌طلبان در واکنش به گزارش سابق که از آن برداشت می‌شد کمک انتخاباتی به ترامپ خط قرمز اصلاح‌طلبان است عملاً توسط یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌سازان این جناح دود شده و به هوا می‌رود. امّا تبعات این موضع برای اصلاح‌طلبان فراتر از عضویت در کمپین انتخاباتی فردی همچون آقای ترامپ است!

اوّلاً این موضع ساده‌انگارانه این پرسش را نادیده می‌گیرد که اگر ترامپ به کمک اصلاح‌طلبان و حتی با اعطای امتیازات موقتی به ایران پیروز شد، چه تضمینی وجود دارد که کمپین فشار حداکثری پس از انتخاب مجدد او بار دیگر و این بار حتی شدیدتر احیا نشود؟ اتفاقاً این فرض دوم به منطق و عقل نزدیک‌تر است؛ چرا که این مسئله اولاً به معنای پیام دادن به ترامپ مبنی بر کارگر افتادن فشار حداکثری خواهد بود و او را به تداوم و تشدید فشار برای گرفتن امتیازات بیشتر حریص‌تر خواهد کرد و از آن مهمتر اینکه ترامپ در دور بعد دیگر به چنین برد-بردهای فانتزی با اصلاح‌طلبان و دولت ایران هم نیازی نخواهد داشت! لذا این فشار می‌تواند تا هرحدی که بخواهد تشدید شود و آنجا مشخص نیست آقای حجاریان چه تدبیری خواهد اندیشید!

دوّماً برخی چهره‌های روزنامه‌نگار در اصلاح‌طلبان مانند آقای قوچانی معتقد بودند که اساساً ترامپ نماد امپریالیسم است که می‌خواهد لیبرالیسم را بدنام کند در حالی که نسبتی هم با لیبرالیسم ندارد. لذا لیبرالهای وطنی و آمریکایی باید تمام قد در برابر او ایستاده‌اند! موضع آقای حجاریان نشان می‌دهد که نه تنها ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بلکه ترامپ به عنوان یک امپریالیست هم چندان غیرقابل همکاری نیست و می‌توان به امپریالیسم هم کمک انتخاباتی کرد و او را نجات داد!

به نظر می‌رسد علیرغم جد و جهدهای فراوان افرادی مانند محمدرضا تاجیک در درون اصلاح‌طلبان که چند سالی است فریادکنان قصد دارد این جناح را از سوپراگماتیسمی که عملاً به یک فرصت‌طلبی تام و آشکار در حوزه سیاسی تبدیل شده دور کند، اما رأس تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اصلاح‌طلبان بیش از آنچه باید، به این شیوه خو کرده و حتی برخی مدعی‌اند که اساساً ذات اصلاح‌طلبی با فرصت‌طلبی سیاسی عجین بوده است. چه آنکه تمسک این جریان به شعارهایی مانند آزادی هم نه از سر اعتقاد واقعی این جریان، بلکه از سر مصلحت‌ها و فرصت‌طلبی‌های سیاسی، وابسته به شرایط دوران، بوده است.

اصلاح‌طلبان در داخل ایران علیرغم آنکه در دوره‌ای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مستقیم یا غیرمستقیم در قتل نزدیک به 80 تن مسسئول می‌دانستند، اما بعدها بر مبنای همین عمل‌گرایی(و به تعبیر عده‌ای فرصت‌طلبی) سیاسی زیر عبای او جمع شدند و با او ائتلاف کردند، امّا دست‌کم در سالهای اخیر در حوزه‌ی سیاست خارجی معتقد بودند که اگر دموکراتها در آمریکا به عنوان حزب لیبرال قابل تعامل و همکاری باشند، محافظه‌کاران و بویژه امپریالیست‌هایی مانند ترامپ از چنین صلاحیتی برخوردار نیست و باید صبح و شام دعا کرد که نه تنها ایران بلکه جهان از شر او خلاص شود!  این اصلاح‌طلبان حتی به «منتظران جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا، شهرت یافته بودند و رقبا را نیز متهم می‌کردند که نه تنها از آمدن ترامپ خوشحال‌اند بلکه تمایلی هم به کنار رفتن او از حکمرانی آمریکا ندارند.

تسنیم نوشت: با این حال مواضع امروز آقای حجاریان حکایت از آن دارد که ترامپ نه تنها برای اصلاح‌طلبان خط قرمز نیست، بلکه می‌توان به او برای پیروزی در انتخابات کمک هم کرد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه می دانیم که ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد ...
محمدی
Iran, Islamic Republic of
ترامپ شیطان صفت است، اگر انتخابات رای بیاورد مثل شیطان جهان هستی را نابود می کند ولو ملت جهان هم این را فهمیده اند و شیطان را باید برای رهایی ملتها به بند کرد و کل سردمداران امریکایی بنای تجارت با ملتها را دارند و ترامپ یک فاسد از همه لحاظ است که جز شیطان چیزی ندارد.
United States
فقط ترامپ شیطان است. اوباما چی بود پس؟
Netherlands
تجربه تاریخی ایران ثابت کرده هر وقت به روش دشمن جنگیدیم یا سیاست ورزی کردیم، شکست خوردیم. ما باید مثل خودمان با ترامپ و غرب برخورد کنیم....
Iran, Islamic Republic of
معلومه چه کسانی نذر ونیاز کردند تا عمو ترامپ رای بیاره وبرجام را باطل کنه.؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز می گفتید برجام بده .
Iran, Islamic Republic of
جالبه همین آدما مخالفانشون به ویژه در برجام رو به همدستی و داشتن منافع مشترک با ترامپ متهم می کنن!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام جهان باز توهم میزنی...
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دوستی با شیطان از راهبرد های فرقه ضاله اصلاحات است .
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
...