پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۶

انهدام تیم تروریستی در حرم حضرت معصومه(س)

سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 703519
حضور یک گروهان ۱۵۰ نفره برای تأمین امنیت زنان در استادیوم آزادی، وقوع ۴۶ فقره گروگان‌گیری از سال ۹۳، انهدام تیم تروریستی و عوامل انتحاری حرم حضرت معصومه (س) و مدیریت حوادث دی ماه از جمله مطالبی بود که فرمانده یگان ویژه به آنها پرداخت.
انهدام تیم تروریستی در حرم حضرت معصومه(س)
به گزارش جهان نيوز، سردار کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در خصوص مسؤولیت یگان ویژه در ایجاد نظم، انضباط و امنیت و همچنین عملیات‌های مختلف این پلیس در انهدام تیم‌های تروریستی،‌ رهایی گروگان، مدیریت تجمعات و اغتشاشات ، حضور در صحنه‌های ورزشی و همچنین مردم‌یاری و تامین امنیت زوار در اربعین حسینی سخن گفت؛ بخوانید:

مردم دوستدار اقتدار و وجهه قاطع ماموران یگان ویژه‌اند؛ اما برخی معتقدند که اقتدار و حضور پررنگ یگان ویژه در برخی مقاطع ترسناک و وحشت‌زا است؛ چرا این گونه تصور می‌شود؟
سردار کرمی: مردم معمولا یگان ویژه را دوست دارند و خیلی علاقمند هستند که کارها و فعالیت‌های ماموران یگان ویژه را از نزدیک ببینند و در خیلی از ماموریت‌ها نیز به نوعی حامی و پشتیبان ما هستند؛ به طور کل نمی‌توان گفت که مردم از ما می‌ترسند چرا که ما در صدد هستیم که ترس و وحشت را از آنها دور کرده و به دل دشمنان‌شان وارد کنییم؛ اما باید گفت که در دستور کار یگان ویژه است که با حرمت‌شکنان و کسانی که قانون را رعایت نکرده و خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند با اقدامات بازدارنده برخورد شود.

یگان ویژه در حوادث دی ماه نیز حضور فعال داشت از عملکرد ماموران‌ در آن مقطع زمانی بگویید؟
سردار کرمی: در حوادث دی ماه ماموران یگان ویژه عملیات خود را تحت عنوان «پر قو» آغاز کردند، ما در مقابل آشوب‌گران  از تمام قدرت استفاده نکرده؛حتی به شکل قهریه هم ورود نکردیم؛ بلکه به شکل بازدارنده، جمعیت را کنترل کردیم. 

یکی از برنامه‌های یگان ویژه این است که با تجهیزات، گفت‌وگو، اخطار و هشدار بتواند صحنه اغتشاش را کنترل کند؛ ما 79 نقطه در سطح کشور را در دی ماه در دستور کار داشتیم و با کمترین آسیبی که به اموال عمومی و جمعیت وارد شد توانستیم با مهارت و تخصص ویژه خود آشوب‌ها را جمع کنیم. 

وظیفه اصلی یگان‌های ویژه تامین امنیت است؛ در اعتصابات و تجمعات چگونه عمل می‌کنید؟
سردارکرمی: یگان‌های ویژه ناجا در ایجاد امنیت نقش مستقیمی دارند و تا به حال حضور فیزیکی یگان‌های ویژه، امنیت آفرین و امیدبخش بوده است و مردم با دیدن یگان ویژه احساس امید، امنیت و آرامش کرده و در مقابل هم دشمنان با  دیدن  توانمندی و قدرت این نیرو مایوس و نگران می‌شوند. 

ابزار مورد استفاده ماموران یگان ویژه،‌ عمدتا بازدارنده هستند تا بتوان سریع با جمعیتی که معترض هستند درگیر نشده و اجازه داد تا جمعیت فشار روانی خود را تخلیه کرده و در نهایت با کمترین هزینه بتوان اجتماع مورد نظر را کنترل کرد.

در اعتصابات و تجمعاتی که بدلیل نارضایتی مردم حادث شده و آستانه تحمل افراد پایین می ‌اید همکاران من برای کمک به مردم با سعه صدر بالا به میدان آمده و سعی می‌کنند که آرامش را بر فضا حاکم کنند؛ البته باید گفت در این بین، با اقدام و اشراف  اطلاعاتی و بکارگیری شگردهای ویژه، افرادی را که در مردم نفوذ و از احساسات پاک آنها سوء استفاده کرده، شناسایی و دستگیر می‌کنند. 

نمونه‌ای از عملکرد و برخورد ماموران یگان ویژه با تیم‌های تروریستی را می‌فرمایید؟
سردار کرمی: البته باید گفت اگر تیم تروریستی کمتر ازتعداد یک گروه باشند در حوزه کاری ماموران یگان ویژه است؛ در سال 95 یک تیم تروریستی از داعش به کشور وارد و در کرمانشاه ساکن شد. با رصد اطلاعاتی توانستیم مخفیگاه آنها را شناسایی کنیم؛ در مرحله بعد ماموران نوپو یگان ویژه وارد عمل شده و چون تیم تروریستی مقاومت کرده و تسلیم نشدند همه آنها را به هلاکت رساند. 

ماموریت اصلی این تیم تروریستی چه و کجا بود؟
سردار کرمی: این تیم تروریستی سه نفره که به جلیقه انتحاری مجهز بودند برای انجام یک عملیات انتحاری در داخل حرم حضرت معصومه (س) در قم عازم کشور شده بودند که خوشبختانه شناسایی و معدوم شدند. 

از گروگان‌گیری‌ها و نقش موثر ماموران پلیس در رهایی بگویید؟ 
سردار کرمی: از سال 93 به بعد، حدودا 45 تا 46 مورد گروگان‌گیری در کشور داشتیم؛ البته هیچکدام سیاسی نبود؛ مواد مخدر، اختلافات مالی، قاچاق و بعضا مواردی چون عشق و عاشقی علل اصلی گروگان‌گیری‌ها بود.

خوشبختانه ماموران نوپوی یگان ویژه نیروی انتظامی با مهارت تخصصی که در تمام ماموریت‌ها دارند توانستند بدون آنکه به گروگان یا گروگان‌گیر صدمه‌ای وارد شود ماموریت خود را انجام دهند؛ مهارت در صحبت و اقناع جزو توانمندی‌های این ماموران است؛ فقط یک حادثه گروگان‌گیری در شیراز داشتیم که فرد در فضای مجازی عرض اندام کرده و تیراندازی خود را به نمایش گذاشت و سپس گروگان‌گیری کرد؛ وقتی گروگان‌گیر تسلیم نشد فقط با شلیک یک تیر ماموریت به پایان رسید.

یگان ویژه در چه مرحله‌ای به موضوع اعتصابات و تجمعات وارد می‌شود؟
سردار کرمی: اگر در جایی تجمع به وقوع بپیوندد مرحله اول کلانتری‌ها وارد می‌شوند؛ اگر کلانتری نتواند وضعیت را کنترل کند یگان امداد وارد شده و اگر مجدد وضعیت کنترل نشد یگان ویژه وارد عمل خواهد شد.

یگان ویژه در اعتصابات و تجمعات از تاکتیکی به نام گفت‌وگو که کلید طلایی حل بحران است استفاده می‌کند البته سیستم‌های صوت نیز در این راه  به ما کمک می‌کنند. 

در عملیات‌های گروگان‌گیری یا تجمعات و اعتصابات پلیس از خودروی صوت استفاده می‌کند چرا که با استفاده از این سیستم، صدای فرمانده میدان را تا دو کیلومتر و به شعاع 500 متر پخش‌ کرده و می‌توان اخطار نهایی و روشنگری‌های لازم را انجام داد تا در نهایت ،ماموریت به خوبی و خوشی به پایان برسد. 

حضور فعال ماموران یگان ویژه را در مرزهای جنوب غربی کشور و در عملیات بزرگ اربعین شاهد هستیم.  اقدامات یگان ویژه در آن نقطه از کشور چیست؟
سردار کرمی: یکی از ماموریت‌های خوب ما که ماموران یگان ویژه برای رسیدن به آن لحظه‌ شماری می‌کنند اربعین است.

ما تجربیات ارزشمندی در طول این سال‌ها کسب کرده‌ایم؛ کنترل جمعیت 2 میلیونی در بازه زمانی 10 روزه کار سخت، پرحجم و پرزحمتی است اما همکارانمان با جان و دل کار کنترل و ایجاد تسهیل در تردد زوار و همچنین تامین امنیت آنها را انجام می‌دهند.

ما در پوشش قرارگاه پنج‌تن آل عبا هم کار کنترل زوار را انجام می‌دهیم هم تسهیلاتی را برای آنها فراهم کرده‌ایم؛ ایجاد سایه‌بان،‌ توربین خنک‌کننده، ایستگاه‌های صلواتی و گروه‌های هنری و مرثیه‌خوانی از جمله اقدامات ما در نقاط مرزی است؛ بخصوص وقتی با تراکم جمعیت در معبرهای مرزی مواجه‌ایم.

با توجه به حضور شما در مرزها، آیا تعداد زوار اربعین حسینی افزایش داشته است؟
سردار کرمی: امسال جمعیت زوار اربعین افزایش چند برابری داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که جمعیت زوار اربعین حسینی که از ایران عازم عراق می‌شوند به 4 میلیون نفر برسد. 

ما با اقتدار آمادگی کامل برای تامین امنیت زوار را داریم .خوشبختانه امسال تقریبا با حجم 5 برابری زوار مواجه‌ایم؛ سال گذشته در 7 صفر خروج 11 هزار نفر از زوار را شاهد بودیم اما هفتم صفر امسال 56 هزار نفر از مرزها برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم عتبات عالیات شدند؛ البته باید گفت که دو روز مانده به اربعین اوج سفرهای خروج از کشور و خود روز اربعین و فردای آن اوج سفرهای بازگشت را شاهد هستیم.

در حوزه فوتبال و صحنه‌های ورزشی یگان ویژه حضور دارد؛ در راه تامین امنیت بازیکنان و تماشاگران چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ 
سردار کرمی: در صحنه‌های ورزشی به خصوص فوتبال با جوانانی پرانرژی مواجهیم که وقتی با باخت تیم خود یا نا داوری مواجه می‌شوند هیجان زده می‌شوند.

یگان ویژه در صحنه‌های ورزشی با لباس دیگری در میدان حضور دارد . ماکنار مردم بوده و با آستانه تحمل بالا سعی می‌کنیم صحنه را مدیریت کنیم تا مشکلی برای تماشاگران و بازیکنان بوجود نیاید.

زخمی‌ شدن ماموران ما طی مسابقات ورزشی حاکی از تلاش ما برای میل به این منظور است؛ ماموران ما با آ‌موزش‌های تخصصی که گذرانده‌اند درصدد کنترل بهینه صحنه ‌اند.

البته باید گفت که مردم نیز حامی پلیس هستند؛ در جریان یکی از بازی‌ها طرفداران یک تیم که باخته بود به افراد حاضر سنگ و صندلی پرتاب می‌کردند اما جالب است که همان تماشاگران با صدای بلند گفتند که این افراد یگان ویژه‌اند به آنها سنگ نزنید.خوشبختانه مردم همراه ما هستند و می‌دانند که حضور ما در ورزشگاه‌ها فقط برای تامین امنیت آنها است؛ چرا که ما در مقابل مردم نیستیم بلکه در کنار آنها هستیم. 

درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها نظر پلیس چیست؟ 
سردار کرمی: نیروی انتظامی حافظ امنیت مردم است. اگرچه تولید امنیت برعهده دستگاه‌های مختلف حاکمیتی است اما اگر هر کدام نتوانند در تولید امنیت عمل کنند بار ا ین کار به عهده نیروی انتظامی می‌افتد. 

جامعه ما براساس اصول و آیینی اداره می‌شود و مسؤولان نیز باید با توجه به آداب، رسوم و فرهنگ مردم همراهی و همکاری لازم را داشته باشند؛ چراکه اگر برخلاف آداب و رسوم عمل شود موضوع تبدیل به تعارض شده و در ادامه بی‌نظمی پدیدار می‌شود. 

وقتی شرایط در محیطی برای حضور جمعیتی فراهم نیست و زیرساخت‌ها و ابزار کنترل و سازوکار ایجاد نشده است نباید جمعیت در چنین جایی حضور یابند؛ به طور مثال اگر جاده‌ای احداث شود و خط‌کشی و نوررسانی  نداشته باشد حتی با حضور پلیس راهور نیز نمی‌توان انضباط ترافیکی را ایجاد کرد؛ تازه ممکن است به خود آن مامور هم آسیب برسد. 

فوتبال و محیط‌های ورزشی ویژگی هیجانی خود را دارند و نمی‌توان بروز احساسات و تشویق‌های تیمی کنترلی کرد؛ به دلیل این موارد است که پلیس در جلسات، اظهارنظری مخالف مبنی بر حضور خانم‌ها در ورزشگاه دارد ؛ چرا که امنیت زنان برایش مهم است و چون می‌داند که فضا آماده حضور این افراد نبوده و ممکن است آسیب‌هایی را به شخصیت آنها وارد کند این مخالفت را ابراز می‌دارد.

احترام به زن و شخصیت آنها از یکسو و شرایط فضایی موجود که نمی‌توان آن را مطابق با شان و شئون زنان تنظیم کرد از سوی دیگر، از جمله مواردی است که مخالفت پلیس را با طرح حضور زنان در استادیوم ها در پی داشته است. 

برای بازی ایران -کامبوج حضور تعدادی زن به عنوان تماشاگرپیش‌بینی شده؛  تمهیدات یگان ویژه در این خصوص چیست؟
سردار کرمی: با توجه به مصوبه انجام شده، پلیس همکاری لازم را خواهد داشت و با توجه به اینکه فرماندهی داخل استادیوم مبنی بر تامین امنیت تماشاچیان و بازیکنان، برعهده یگان‌های ویژه ناجا است ما برای کنترل زنان پیش‌بینی‌های لازم را کرده و از ماموران زن که آموزش‌های لازم را دیده‌اند بهره لازم را خواهیم برد. 

یگان ویژه برای کنترل، بازرسی و ایجاد نظم و  امنیت زنان از یک گروهان پلیس زن یگان ویژه استفاده خواهد کرد که تقریبا حدود 150 نفر هستند؛ برای حضور زنان در این بازی محدوده مشخصی که تا حدودی امکانات را به خود اختصاص داده تعیین و مشخص شده است.

از افتخارات یگان ویژه بگویید؟
سردار کرمی: یکی از افتخارهای یگان‌های ویژه نیروی انتظامی 1200 شهیدی است که در راه عزت،‌اقتدار و امنیت کشور فدا شده است؛ ریشه یگان ویژه به دفاع مقدس و لشکر 28 روح‌الله و انجام عملیات‌های مختلف و کارنامه درخشانی که از آن سال‌ها دارد بازمی‌گردد. 

از سال 70 لشکر 28 روح‌اله به یگان ویژه تبدیل شد که در حوزه امنیت داخلی با انجام کارهای فاخر در شرایط سخت به کمک نظام آمد.

هم اکنون یگان‌های ویژه ناجا 24 ساعته در راه انقلاب جانفشانی می‌کنند و این جانفشانی به واسطه انسان‌های آگاه،‌ ولایتمدار و ولایت‌پذیری است که در راه خدمت به مردم و تامین امنیت و آرامش و آسایش آنها شب و روز نمی‌شناسند. 

و اما سوال آخر؛ جوانانی که مشتاق به حضور در یگان ویژه هستند چگونه می‌توانند جذب این نیرو شوند؟ 
سردارکرمی: نحوه ورود به یگان ویژه به چند صورت است؛ ابتدا ما از بین جوانانی که از نظر آمادگی جسمانی شرایط مناسبی از لحاظ قد، وزن و سرعت عمل دارند آزمایش‌، امتحان و گزینش‌های اولیه  را به عمل آورده و بعد به واسطه آزمون کتبی و گذران سایر مراحل می‌توانند جذب یگان ویژه شوند.

داشتن مدرک دیپلم با معدل 14 به بالا و مزیت‌هایی همچون ورزشکار یا نخبه ورزشی بودن، عضویت در خانواده شهدا و نیروهای مسلح و همچنین قهرمان کشوری بودن از جمله اولویت‌ها است؛ البته باید بگویم سهمیه جذب ما بالا است و هیچ محدودیتی در پذیرش نداریم. 

از طرف دیگر افرادی که بخواهند به عنوان افسر وارد یگان ویژه شوند باید در کنکور سراسری شرکت کرده و بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه پلیس و طی مراحل مختلف وارد یگان ویژه شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در يك عمليات محير العقول بوده
رسول
Iran, Islamic Republic of
بعد از قضیه اعترافات تلویزیونی مازیار ابراهیمی و همدستانش و سپس تکذیب این موارد پس از چند سال من باید حرف مسئولان امنیتی رو باور کنم؟!!!
Iran, Islamic Republic of
....!!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه نمی گن ورزشگاهها امنه ؟ برای چی ۱۵۰ تا پلیس را از کف خیابونها جمع می کنید که برن ورزشگاه
محمد
آخه سردار عزیز الان وقت این حرفاست- سال 95 تیم زدی الان تو این موقعیت چه لطفی داره بیان این حرفا - خیلی ها توجه ندارن فکر می کنن تازه اتفاق افتاده بعد فضا سازی می کننن که نظام توان حفظ امنیت خودش نداره اون اربعین می خواد تو عراق ....
ای کاش در بیان حرفها دقت بیشتری بکنیم
زهي تاسف از عدم نظارت بر تیتر های خبری
Iran, Islamic Republic of
این تیتر غیر فنی و واقعا تعجب انگیز برای خبری که به سال ۹۵ مربوط است چه هدفی می تواند داشته باشد جهان؟ !!
نکنه در استانه اربعین خط نفوذ با ماموريت زائر هراسی فعال شده!!؟