کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه//

سازمان اطلاعات سپاه چگونه نخبه ایرانی در استرالیا را آزاد کرد؟/ رضا دهباشی چگونه به جای واشنگتن از فرودگاه تهران سردرآورد؟!

14 مهر 1398 ساعت 10:32

همزمان با آزادی دو متهم استرالیایی، رضا دهباشی دانشجوی نخبه ایرانی که 13 ماه پیش توسط دولت استرالیا به بهانه واهی دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شد. موضوعی که نشان می دهد که پای یک معاوضه درکار بوده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، مهدی جهان تیغی: رضا دهباشی کیوی، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کوئینزلند استرالیا حدود ۱۳ ماه پیش به اتهام نقض تحریم‌های ایران بازداشت شد. در استرالیا گفته شده بود که تجهیزات راداری پیشرفته نظامی که برای شناسایی موشک و رهگیری جنگنده‌های رادارگریز استفاده می‌شود را خریداری و از طریق دوبی به ایران ارسال کرده است. این در حالی بود که دولت آمریکا طی چند ماه گذشته فشار زیادی به استرالیا وارد کرده بود که این نخبه ایرانی را تحویل نیروهای امنیتی آمریکا بدهند و دولت استرالیا نیز پذیرفته بود که این اقدام را انجام بدهد.

اما پس از چندی از انتشار این اخبار بود که به یکباره اعلام شد که دو زن استرالیایی-بریتانیایی و یک مرد استرالیایی در ایران دستگیر و بازداشت شده اند. در بیانیه وزارت خارجه استرالیا در آن مقطع ضمن اشاره به هویت اتباع بازداشت شده در ایران از دو تن از آنها به عنوان مارک فیرکین و جولی کینگ نام برده و تصریح شده بود که فرد دوم تابعیت دوگانه استرالیایی - بریتانیایی داشته اشت.

در همین حال، رسانه‌ها گفته بودند که این دو به اتهام به پرواز درآوردن یک پهپاد بدون مجوز بازداشت شده و مبادرت به عکسبرداری از مناطق نظامی و ممنوعه کردند که این عکس‌ها در حافظه دوربین کشف شده و وجود دارد.
 


 
اما طی روزهای اخیر اعلام شد «جولی کینگ» زن بریتانیایی-استرالیایی و «مارک فرکین» نامزد استرالیایی او، آزاد شدند. از سوی دیگر تقریبا همزمان با آزادی این دونفر نیز رضا دهباشی دانشجوی نخبه ایرانی که 13 ماه پیش توسط دولت استرالیا به بهانه واهی دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شد. موضوعی که نشان می دهد که پای یک معاوضه درکار بوده است. یعنی آزادکردن در برابرآزادکردن!

موضوع زمانی جالبتر می شود که بدانیم، رئیس سرویس امنیتی استرالیا شخصا به ایران آمده و برای معاوضه اقدام کرده است. اتفاقی که نشان میدهد که در یک بستر کاملا اطلاعاتی این معامله مهم امنیتی صورت گرفته شده است.

از سوی دیگر زمان دستگیری اتباع استرالیایی نشان می‌دهد که چندماه پس از بازداشت نخبه ایرانی، عملیات دستگیری متهمین استرالیایی صورت گرفته است. یعنی پیش از این دستگیری‌ها در مرحله دیپلماسی عملا اتفاق موفقیت آمیزی که منجر به آزادی تبعه ایرانی بشود، انجام نشده است.

اما با توجه به دستگیری اتباع استرالیایی توسط سازمان اطلاعات سپاه، طبیعی است که کل این فرآیند با مدیریت مستقیم این سازمان اطلاعاتی رقم خورده است. فرآیندی که توانسته رضا دهباشی، نخبه ایرانی به جای واشنگتن از فرودگاه تهران سردربیاورد!

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 703294

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703294/سازمان-اطلاعات-سپاه-چگونه-نخبه-ایرانی-استرالیا-آزاد-رضا-دهباشی-جای-واشنگتن-فرودگاه-تهران-سردرآورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com