کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفر به عراق ۸۰ درصد بیشتر از پارسال

14 مهر 1398 ساعت 8:28

فرمانده ناجا اعلام کرد که از ابتدای محرم تا امروز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ نفر خروج از مرز داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.


به گزارش جهان نیوز، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در برنامه نگاه یک اظهار کرد: سه مرز زمینی شلمچه، چذابه و مهران آماده خدمات رسانی به زائران هستند و زیرساخت های اولیه آماده شده، همکاران ما در مرزها حضور دارند و طرف عراقی فعلا مرز خسروی را تعطیل کرده است و فعلا امکان تردد از مرز خسروی نیست ، هرچند از سوی ایران مرز خسروی آمادگی خوبی دارد ولی منتظر اعلام آمادگی طرف عراقی هستیم.

وی افزود: ما باید برای خدمات رسانی به زائران بیشتر آماده شویم، حدود ۲۶۰ گیت تردد در مرزهای زمینی داریم که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و همکاران ما از مبدا تا مرزهای سه گانه زائران را همراهی می کنند، پلیس راه، پلیس گذرنامه، یگان ویژه و مرزبانی آماده خدمات هستند.

افزایش صددرصدی صدور گذرنامه
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای محرم تا امروز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ نفر خروج از مرز داشتیم که نسبت به  مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است و همچنین صدور گذرنامه هم نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

سردار اشتری تصریح کرد: صدور برگ تردد زائران نسبت به صدور گذرنامه سریعتر انجام می شود، افراد به پلیس برای دریافت گذرنامه مراجعه می کنند ولی ما به جای گذرنامه به آنها برگ تردد می دهیم و این برگ تردد مورد تایید دولت عراق هم هست و این کار برای این انجام می شود که افراد معطل صدور گذرنامه نباشند و وقتی افراد از سفر برگردند گذرنامه هایشان به آنها تحویل داده می شود.

عالی ترین مقام انتظامی کشور گفت: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت و حجم پارکینگ ها بهتر شده و افزایش خوبی داشته است ولی باز هم نسبت به تعدادی خودرویی که به مرزها مراجعه می کنند بستگی دارد و شاید امسال سفر با خودروی شخصی به مرزها زیاد شود و مشکلاتی باز پیش بیاید. 

وی ادامه داد: بیست روز بعد از اربعین سال گذشته جلسات را برای هماهنگی اربعین امسال آغاز کردیم و حدود ۱۴ جلسه برگزار کردیم و نیروی انتظامی برای اربعین امسال آماده است و جزو سازمان های پیشتاز برای خدمت رسانی است.

کمبود ۱۰۰ هزار مسکن برای ناجا 

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ما نتوانستیم آن طور که باید خدمات مورد نیاز پرسنل ناجا را تامین کنیم و بیش از ۱۰۰ هزار مسکن چه سازمانی و چه ملکی و واگذاری کم داریم و پیش بینی می کنیم بین ۳ تا ۵ سال آینده با راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن این مشکلات را برطرف کنیم.

سردار اشتری با اشاره به نامگذاری شعار هفته ناجا در امسال خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند پلیس باید آگاه، هوشمند و توانمند باشد و ما در همین راستا شعار «پلیس هوشمند، امین مردم» را انتخاب کردیم و گفتم در ۵ ساله اول گام دوم انقلاب اسلامی خودمان را به تراز انقلاب اسلامی برسانیم و یکی از نیازهای این پلیس هوشمندسازی است، هوشمندسازی یعنی از فناوری و اطلاعات خوب استفاده کنیم و کارکنان حرفه ای و توانمند داشته باشیم، سرعت و دقت بالاتر در عملیات از هوشمندی بهره می شود.

کمتر از ۳ پلیس به ازای هر هزار نفر 
وی ادامه داد: با شرکت هایی که مورد اطمینان ما هستند طی کردیم تا دست افزارها و دیگر تجهیزاتی که پلیس برای هوشمندتر شدن نیاز دارد تا ۱۴۰۰ دراختیارمان قرار دهند، ما الان مقدار نیرویی که باید داشته باشیم نداریم، در جهان بین ۵ تا ۸ نفر به ازای هر هزار نفر در نظر گرفته می شود که این عدد در ایران کمتر از ۳ است و این خلاء را می توانیم با استفاده و کمک از فناوری های روز پر کنیم و همچنین کارکنان مجرب را استخدام کنیم و اینها حرفه ای باشند که یک فرد بتواند کار چند نفر را انجام دهد.

عالی ترین مقام انتظامی کشور گفت: در نمایشگاه ایپاس امسال که برگزار شد، بیش از ۹۰ درصد تجهیزاتی که در آن ارائه شد بومی است و امروزه اکثر تجهیزات پلیس بومی است ولی باز هم باید گام های بهتر وموثرتری در این زمینه برداریم.

پلیس ایران در رتبه اول منطقه 
سردار اشتری تصریح کرد: پلیس نسبت به قبل از انقلاب خیلی پیشرفت کرده است، خیلی از روسای پلیس کشورهای مختلف در بازدید از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اذعان می کنند پلیس ایران پیشرفته است و ما جزو کشورهای پیشرفته ای هستیم، در منطقه رتبه اول را داریم و در جهان قدرت رقابت با کشورهای پیشرفته را داریم و این هم در مسابقات جهانی روسیه می شود دریافت که پلیس ایران چند رتبه اول را کسب کرد و ارتش روسیه اعلام کرد که پلیس ایران با تجربه است.

فرمانده ناجا بیان کرد: در حادثه سیل پلیس جزو ارگان هایی بود که زودتر از هر نهادی در مناطق حاضر شد و اقدام به امدادرسانی کرد، جایی که جاده خراب شده راه را باز کردند، در پلدختر مردم می گفتند که پلیس ما را از خواب بیدار کرد و از خانه هایمان که در شرف آبگرفتی بود بیرون کشیدند، این در کنار مردم بودن و سریع به داد مردم رسیدن خیلی مهم و حتی مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که نیروی انتظامی در زمان سیلاب خوش درخشیدند.

وی افزود: درکلانتری ها از ابتدای صبح تا آخر شب مراجعه انجام می شود و حتی همکاران درگیر پرونده های نزاع و قتل می شوند و خسته می شوند و شاید برخی مواقع نتوانند آن طور که باید با مردم به خوبی رفتار کنند، ما معتقدیم که پیشانی ما پلیس آگاهی است و در این راستا استاندارسازی هایی هم شده است و برای نظارت بهنر سامانه 197 را برای اعلام شکایت و پیشنهادات ارائه دادیم ولی امسال 750 هزار مورد تماس با این سامانه گرفته شده که حدود 600 مورد آن هم عملیاتی شده است.

ارتقای چشمگیر رتبه اعتماد سازی ناجا
سردار اشتری خاطرنشان کرد: بر اساس مراکز افکارسنجی ها ناجا در بین 32 دستگاه در یک مقطعی رتبه هشت اعتمادسازی مردم را داشتیم و سال گذشته رتبه دوم را کسب کردیم.

عالی ترین مقام انتظامی کشور تصریح کرد: ما در طول این چند سال الان کمترین اصطکاک با مردم را داریم ولی در فضای مجازی چنان به برخی مسائل می پردازند که انگار تمام رفتار پلیس این است، یک اتفاق برای سال قبل و یا چند روز قبل بوده ولی با تقطیع و انتشار و دامن زدن در فضای مجازی سعی دارند تا چهره دیگری از پلیس به مردم را نشان دهند، ما پلیس امریکا نیستم و مردم را ولی نعمتان خود می دانیم ولی با افرادی که تخلف می کنند قاطع برخورد می کنیم، اگر کسی سلاح دست بگیرد و تجاوز به عنف کند یا دستگیر می کنیم و یا میکشیم و یا فردی که برای مردم قمه کشیده است، دستش را قلم می کنیم.

وی ادامه داد: اگر جایی باشد که برخی ها ادعا می کنند پلیس جرات نمی کند به آنجا مراجعه کند، تقاضا می کنم مردم آن مکان ها را به ما معرفی کنند، شاید جایی باشد که شرورها در آنجا اقامت داشته باشند ولی این گونه نیست که پلیس جرات ورود به آن مکان ها را نداشته باشد، امنیت مردم خط قرمز ما است و در ایران امنیت برای تمامی اقشار است و برایمان فرق نمیکند قومیت و نژاد و زبانش چه باشد. هرکسی هم با هرجایگاه و شخصیتی هم باشد اگر خلاف کند با اقتدار و برخورد پلیس مواجه می شود.

هشدار به سایپا درباره پراید
سردار اشتری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه هایی که پلیس دارد، بحث جانباختگان و مجروحین تصادفات است، در یک مقطعی حدود 10 سال پیش حدود 27 هزار کشته در جاده ها و شهرها را داشتیم و با همت فرماندهان ناجا این عدد حدود 10 هزار کشته کمتر شده است، خودرو نسبت به 10 سال پیش افزایش پیدا کرده و بیش از دو برابر شده، آمار سفرها چند برابر شده است، سفر اضافه شده، خودرو اضافه شده ولی تصادفات و جانباختگان کاهش پیدا کرده، البته که ما با آمار خوب فاصله داریم و باید این عدد را حتی کمتر کنیم.

فرمانده ناجا تاکید کرد: چند عامل باعث جانباختن در تصادفات می شود، یک عامل انسانی، دو خودرو و سه زیرساخت که شامل نقاط حادثه خیزی جاده ها می شود. ما در خصوص عامل انسانی ارتقا فرهنگ ترافیکی را در چند سال اخیر افزایش دادیم، عامل بحث های زیرساختی یک بخشی از آن حل شده ولی هنوز خیلی از جاده های ما استاندارد نیست، خیلی از خودروهایی که تولید می شود ایمنی کامل را ندارد و خودروسازان باید توجه به سلامت سرنشینان و رانندگان داشته باشد البته که وضعیت ایمنی خودروها از قبل بهتر شده ولی هنوز جای کار دارد.

وی ادامه داد: ما اعلام کردیم خودروی پراید اگر بخواهد با همین شاخصه هایی که دارد تولید شود، پلاک نمی کنیم و شماره گذاری نمی کنیم مگر اینکه این خودرو به شاخصه های ایمنی برسد البته اینکه تعداد کشته ها در تصادفات پراید بالا است بخشی از آن به دلیل این است که خودروی پراید نسبت به خودروهای دیگر هم بیشتر در دسترس مردم است. جان مردم برای ما هم است و خودروسازان باید کاری کنند که مردم حداقل امنیت را در آن خودرو داشته باشند. همکاران ما با جدیت این موضوع را دنبال می کنند و تذکرات لازم را دادند و اگر تصحیح نشود قطعا از شماره گذاری این خودرو جلوگیری می شود.

سردار اشتری تصریح کرد: افزایش جرایم در کاهش تخلفات رانندگی تاثیر دارد ولی کافی نیست، به همین دلیل ما گفته ایم اگر مقدار تخلفات و جریمه ها از حدی گذشت خودرو به پارکینگ منتقل شود، البته قوانین راهنمایی و رانندگی باید بازبینی شود.

۱۲درصد افزایش کشف مواد مخدر
عالی ترین مقام انتظامی کشور بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تا به الان حدود ۴ هزار شهید را در راه مبارزه با موادمخدر داریم و از سال گذشته تا به الان ۱۲ درصد افزایش کشفیات در حوزه موادمخدر را داریم و البته تولید هم در افغانستان و برخی کشورهای دیگر چندین برابر شده است، سال گذشته ۸۷۵ تن مواد مخدر در ایران کشف شده که سهم ناجا ۸۵۰ تن از این کشفیات بوده است.


کد مطلب: 703275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703275/سفر-عراق-۸۰-درصد-بیشتر-پارسال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com