کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمله به آرامکو کار خود را کرد

14 مهر 1398 ساعت 8:21

ضربات کاری انصارالله به اقتصاد و حیثیت سعودی که با حمله به آرامکو و عملیات نجران به اوج رسید، باعث شده آل‌سعود در برابر انصارالله عقب‌نشینی کند.


به گزارش جهان نیوز، حمله انصارالله یمن به آرامکوی عربستان و دیگر مواضع این کشور باعث شده تا در سه حوزه امنیتی-نظامی، اقتصادی و سیاسی، آل‌سعود با تهدیدات جدی‌ای مواجه شود.

این وضعیت حتی باعث شده تا نگاه بسیاری از شاهزاده‌های سعودی نسبت به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به شدت تغییر کرده و وی را عامل تهدید بقای خاندان سعودی بدانند. در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که عربستان به طرح صلح انصارالله چراغ سبز نشان داده است.

یک رسانه انگلیسی جمعه اعلام کرده عربستان در حال بررسی طرحی از سوی نیروهای انصارالله یمن است که در صورت توافق به برقراری «نوعی آتش‌بس» در یمن منجر شده و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در این کشور را تقویت خواهد کرد.
 
خبرگزاری رویترز نوشته انصارالله یمن دو هفته پیش پیشنهاد داد در صورتی که ائتلاف سعودی حملات خودش را متوقف کند این گروه هم حاضر است حملات پهپادی و موشکی به عربستان را متوقف کند. عربستان در آن زمان این پیشنهاد را فوراً رد یا قبول نکرد، اما سه منبع دیپلماتیک و دو منبع دیگر به رویترز گفتند که ریاض از این طرح استقبال کرده و برای کاستن از تنش‌ها، به طور جدی برقراری نوعی آتش‌بس را بررسی می‌کند.

دو منبع آگاه مدعی شدند حملات هوایی عربستان به مناطق تحت کنترل انصارالله کاهش یافته است و می‌توان خوش‌بین بود که نوعی توافق به زودی حاصل خواهد شد.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود که پیشنهاد حوثی‌ها را «مثبت» می‌داند. یک منبع ارشد نظامی که از اعضای انصارالله یمن است نیز گفته، سعودی‌ها از طریق یک طرف سوم یک «کانال ارتباطی» با رئیس‌دفتر سیاسی انصارالله، «مهدی المشاط»، گشوده‌اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است. این منبع حتی اضافه کرده که این طرح برقراری آتش‌بس در برخی مناطق را شامل می‌شود. دو منبع دیپلماتیک و یک منبع دیگر نیز به رویترز گفته‌اند برقراری آتش‌بس پیشنهادی است که روی میز است.

بن سلمان به دنبال خروج از یمن است
طبق گزارش این خبرگزاری انگلیسی، یک دیپلمات اروپایی هم تاکید کرده که: «محمد بن سلمان می‌خواهد از یمن خارج شود و ما باید برای او راهی آبرومندانه جهت خروج از یمن پیدا کنیم.»

یک دیپلمات دیگر نیز تاکید کرده، با توجه به اینکه عربستان قابلیت‌های زمینی گسترده‌ای ندارد، موافقت این کشور با توقف حملات هوایی عملاً به معنای پایان جنگ است. هشت کشور، از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده و گفتند طرح انصارالله برای صلح گام مهمی برای تنش‌زدایی محسوب می‌شود.

البته مقام‌های انصارالله گفته‌اند توافق غیرکامل را قبول ندارند. وزیر اطلاع‌رسانی انصارالله گفته: «آنچه مورد نیاز است، توقف کامل حملات هوایی در تمام منطق یمن و پایان محاصره علیه مردم یمن است».

روزنامه رای الیوم نیز در مورد چراغ سبز عربستان برای تعامل با انصارالله اعلام کرده برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند ‏ریاض رویکرد بسیار جدی در قبال طرح جنبش انصارالله برای متوقف کردن جنگ در یمن اتخاذ کرده ‏است.

آخرین داده‌ها نیز حاکی از آن است که عربستان به همه طرف‌های تأثیرگذار درباره یمن از جمله طرف‌های اروپایی و عربی اعلام کرده قصد دارد طرح انصارالله ‏را بررسی کرده و با رویکرد مثبت با آن تعامل کند. ‏

منبع: کیهان


کد مطلب: 703274

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703274/حمله-آرامکو-کار-خود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com