کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت بهداشت یمن هشدار داد

وقوع‌فاجعه بهداشتی در یمن به‌ دنبال تداوم‌محاصره

13 مهر 1398 ساعت 15:55

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که تداوم محاصره این کشور توسط عربستان سعودی، یمن را در معرض یک "فاجعه بهداشتی بزرگ" قرار داده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از شبکه المسیره، وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله‌ اعلام کرد که اقدامات ائتلاف متجاوزعربی به سرکردگی عربستان مبنی بر ادامه محاصره یمن و توقیف کشتی‌های حامل سوخت و ممانعت از ورود آن‌ها به بندر الحدیده برای تامین سوخت حیاتی‌ترین تاسیسات یمن ازجمله بیمارستان‌ها، این کشور را در معرض یک فاجعه بهداشتی بزرگ قرار داده است.


در بیانیه وزارت بهداشت یمن آمده است: محاصره و تشدید آن در دوره اخیر، فاجعه بزرگی را در بخش بهداشت به همراه داشته است و جلوگیری ائتلاف از ورود مشتقات نفتی به یمن به معنای اعدام صدها هزار و حتی میلیون‌ها بیمار است، چراکه در صورت توقف منبع برق که کاملا به مواد نفتی وابسته است، اتاق‌های عمل، بخش مراقبت‌های ویژه، اورژانس، وسایل تشخیصی و درمانی، آزمایشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی قادر به ارائه خدمات نخواهند بود.

این وزارتخانه تأکید کرد: عملیات مقابله با بیماری‌های واگیرداری که در دوره حملات عربستان منتشر شده روزانه جان ده‌ها تن از شهروندان را می‌گیرد و نیازمند امکانات زیاد و متعدد و در رأس آنها فراهم کردن مشتقات نفتی است.

وزارت بهداشت یمن در ادامه خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل برای فشار به کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به منظور  لغو ممنوعیت ورود کشتی‌های مختلف به بنادر یمن شد، چراکه تمامی آنها توسط نیروهای سازمان ملل تفتیش شده و هیچ توجیهی برای این اقدامات خصمانه وجود ندارد.

این وزارتخانه در ادامه همچنین از سازمان‌های فعال در یمن خواست که برای تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به مشتقات نفتی تلاش کنند تا این مراکز بتوانند به ۳۰ میلیون یمنی خدمات اراده دهند و اوضاع بهداشتی این کشور را کنترل کنند.

همچنین شرکت نفت یمن نیز جمعه با صدور بیانیه‌ای، ضمن هشدار نسبت به متوقف شدن تمامی بخش‌های حیاتی ارائه دهنده خدمات اولیه به مردم تا طی چند روز آینده در یمن، افزود: با ادامه توقیف کشتی‌های حامل سوخت توسط ائتلاف متجاوز عربی و ممانعت آن‌ها از ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده با کمبود مواد نفتی روبرو هستیم.

شرکت نفت یمن تاکید کرد: به دلیل عدم توانایی شرکت نفت در تامین مواد نفتی مورد نیاز حیاتی‌ترین بخش‌ها به ویژه سوخت دیزلی، یمنی‌ها در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارند.

این بیانیه مسئولیت کامل اثرهای مخرب توقیف کشتی‌های حامل نفت، غذا، دارو و سوخت نیروگاه‌های برق را متوجه، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی دانست.
در همین راستا، یک منبع در شرکت نفت یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی دو کشتی نفتی جدید دیگر را توقیف کرده است.

وی افزود: ائتلاف نسبت به هشدارهای شرکت نفت و بخش‌های حیاتی دیگر بی‌توجه بوده و تعداد کشتی‌های نفتی توقیف شده توسط ائتلاف متجاوز به ۹ کشتی افزایش یافته است.


کد مطلب: 703234

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/703234/وقوع-فاجعه-بهداشتی-یمن-به-دنبال-تداوم-محاصره

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com