پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
کارشناس تحولات غرب آسیا:

نقش عوامل بعثی در ناآرامی‌های اخیر عراق/ برهم‌زدن آرامش عراق طراحی مثلث غربی ــ عبری و عربی است

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 703214
کارشناس تحولات غرب آسیا ناآرامی‌های اخیر در چند شهر عراق را طرحی از سوی مثلث غربی، عبری و عربی برای ناامن کردن فضای عراق دانست و گفت: ناآرامی اخیر این کشور با هدف منحرف کردن اقدامات تلافی‌جویانه حشد الشعبی علیه رژیم صهیونیستی انجام شده است.
نقش عوامل بعثی در ناآرامی‌های اخیر عراق
به گزارش جهان نيوز، طی چند روز گذشته شاهد ناآرامی در برخی محله‌های شهر بغداد و چند شهر دیگر عراق هستیم. به‌منظور ریشه‌یابی این ناآرامی‌ها و نقش احتمالی برخی کشورها و تأثیرات روانی آن بر راهپیمایی بزرگ اربعین گفت‌وگوی کوتاهی با سید رضا صدرالحسینی کارشناس تحولات غرب آسیا انجام دادیم.

سید رضا صدرالحسینی درباره با ناآرامی‌های اخیر در بغداد و چند شهر دیگر عراق گفت: یکی از مهم‌ترین علت‌های این ناآرامی‌ها عدم موفقیت آمریکا در سرمایه‌گذاری‌هایی است که در عراق انجام داده بود، بدین شکل که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند دولت بغداد همراهی بیشتری با آنان خواهد داشت، اما نوع جهت‌گیری‌های عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری این کشور باعث شد تا آمریکا نتواند به اهداف خود دست پیدا کند، بنابراین، در یک طرح غربی، عبری، عربی تلاش کردند فضای پرامنیت و آرامش عراق را برهم زنند.
 
این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به دیدار اخیر نخست وزیر عراق با ولیعهد عربستان اظهار داشت: ما از تمام مفاد این دیدار اطلاعات کافی نداریم، اما شاهدیم که رسانه‌های سعودی از جمله شبکه تلویزیون ماهواره‌ای العربیه و الحدث ناآرامی‌های عراق را پوشش گسترده‌ای داده‌اند. توئیت‌های فراوانی طی روزهای گذشته توسط دستگاه خودکار سعودی علیه دولت و مردم عراق در فضای مجازی منتشر شده است. تمام اینها نشان می‌دهد که نخست وزیر قطعاً مخالفت‌هایی با پیشنهادهای مقامات ریاض داشته است.
 
وی مشکلات اقتصادی را یکی دیگر از علل ناآرامی‌های عراق دانست و درباره همزمانی این اعتراضات با اعلام نتایج تحقیقات دولت بغداد درخصوص حمله به پایگاه حشد الشعبی و تأکید نخست وزیر عراق بر نقش مستقیم رژیم صهیونیستی در این حملات اظهار داشت: واقعیت موجود در عرصه عراق این است که مردم این کشور ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. با اعلام این موضوع که بعضی حملات پهپادهای ناشناس به پایگاه‌های حشد الشعبی توسط  رژیم صهیونیستی انجام شده است، به‌نظرمی‌رسد، ناآرامی‌های اخیر در عراق با هدف منحرف کردن اقدامات تلافی‌جویانه حشد الشعبی علیه رژیم صهیونیستی انجام شده است تا توان دولت بغداد و حشد شعبی را معطوف به مسائل داخلی کنند نه به مسائلی که لازم است برای اقدام تلافی‌جویانه علیه تل‌آویو انجام شود.

این کارشناس تحولات غرب آسیا درپاسخ به این سؤال "یعنی شما ناآرامی‌های عراق را مرتبط با اعلام نتایج تحقیقات دولت عراق درخصوص حملات پهپادی به پایگاه‌های حشد الشعبی می‌دانید؟" گفت: شاید یکی از عوامل اصلی ناآرامی‌های اخیر در عراق همین اعلام نتایج باشد اما آنچه در صحنه این کشور شاهد آنیم، موضوعی نیست که یک علت تامّه داشته باشد، بدین مفهوم، مشکلاتی که در عرصه اقتصادی و اجتماعی عراق وجود دارد به‌همراه سوء مدیریت‌هایی که در برخی استان‌ها بوده و تخریب‌هایی که  توسط سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد، تمام اینها دست به دست یکدیگر داده تا این ناآرامی‌ها رخ دهد.

نکته مهمی که در اینجا باید بدان توجه کرد، این است که شروع این ناآرامی، مسائل اقتصادی و اجتماعی بود اما با نفوذ عوامل بعثی که هم‌اکنون تعدادی از آنان دستگیر شده‌اند، شعارها به‌سمت فراعراقی و علیه برخی کشورهای دوست از جمله جمهوری اسلامی ایران هدایت شد. هنگامی که تمام این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم متوجه مثلث شوم غربی ــ عبری ــ عربی می‌شویم. این مثلث به‌دنبال ایجاد آشوب در منطقه و کشورهایی است که در آرامش و امنیت به‌سر می‌برند.

وی درباره ناآرامی عراق در آستانه راهپیمایی بزرگ اربعین و تأثیرات احتمالی این ناآرامی‌ها بر زائران حسینی(ع) گفت: برنامه‌ریزان و طراحان این طرح شوم و ضدامنیتی در عراق به‌دنبال تحت تأثیر قرار دادن راهپیمایی  بزرگ اربعین هستند اما نباید فراموش کرد که تاریخ اربعین همراه با مجروحیت و شهادت بسیاری از کسانی است که در دوران دیکتاتوری صدام حاضر بودند مجروحیت و شهادت را بپذیرند اما پیاده‌روی اربعین را انجام دهند.

به‌هرحال، این اقدام شوم مثلث غربی ــ عبری ــ عربی حتماً باعث انگیزه‌دار شدن بسیاری از جوانان جهان اسلام می‌شود تا مراسم اربعین را هرچه باشکوهتر برگزار کنند. با وجود این، ما مطمئن هستیم که میزبان عراقی و جوانان این کشور میزبانان خوبی هستند و حتماً امنیت کامل را برای میهمانان اربعین حسینی فراهم خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *