پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

یار فغانی با از قضاوت کنار کشید

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 703176
کمک داور باتجربه فوتبال ایران به دلیل اختلافاتی که با کمیته داوران پیدا کرده، از قضاوت خداحافظی کرد.
یار فغانی با از قضاوت کنار کشید

به گزارش جهان نيوز، رضا سخندان که در سال های اخیر به عنوان یارهای اصلی علیرضا فغانی در تیم داوری بین المللی و پرافتخار ایران حضور داشته، چند هفته بعد از مهاجرت فغانی، خداحافظی خود را از قضاوت اعلام کرد.

سخندان که چند دوره جام جهانی را تجربه کرده و یکی از پرافتخارترین کمک داوران تاریخ ایران به حساب می آید، اخیرا با کمیته داوران به خاطر عدم حضورش در لیست بین المللی به مشکل برخورده و به همین دلیل از قضاوت کنار کشیده است.
سخندان در گفت‌وگوی اسکایپی با برنامه شب‌های فوتبالی دلایل اصلی خود برای کنار کشیدن از داوری را بیان کرده است که در ادامه می‌خوانید.

در روزهای گذشته دلم به درد آمد
من آدم کم حاشیه ای در دوران فوتبالی بودم. ۱۷ سال است که داور بین المللی هستم. در چند روز گذشته اتفاقاتی رخ داد که دلم به درد آمد. من همراه با سایر داوران در میادین بین المللی افتخارات زیادی به دست آوردم. در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاده که واقعا باعث ناراحتی من شده است.

نگذاشتند در کلاس ناظری بین المللی شرکت کنم
از روزی که آقای ممبینی آمدند، صحبت‌هایی داشتیم که اولین بحث کلاس‌های ناظری بین المللی بود. در کشورهای دیگر هم این هست که داوران مطرح وقتی به پایان دوران قضاوت خود می رسند، یکی، ۲ سال قبل به این کلاس‌ها می روند تا بتوانند ناظر باشند. وقتی به کلاس های لیگ برتر آمدیم، به من گفتند این اتفاق رخ نداده و نتوانستیم. به من هم گفتند تو به عنوان داور بین المللی می خواهی به کارت ادامه دهی و انشاالله سال دیگر به آن کلاس های می روی.

ممبینی زیر حرفش زد، در لیست بین المللی نبودم
من هم می خواستم به کار خودم ادامه دهم، تا اینکه یک هفته مانده به آن کلاس بین المللی لیست نفرات حاضر در کلاس را منتشر کردند. شب قبل از اینکه آن لیست اعلام شود، ممبینی با من تماس گرفت. از من پرسیدند که می خواهی ادامه دهی یا انصراف دهی. من هم گفتم با توجه به صحبت هایی که داشتیم می خواهم ادامه دهم.

من حتی در تست های پیش فصل که داشتیم، توانستم نمره بالایی بگیرم و به من گفتند که رضا هنوز تو از نظر بدنی مثل سال ۲۰۰۳ هستی! ممبینی هم به من گفت مشکلی نیست، اما فردای آن روز که لیست منتشر شد، دیدم اسم من نیست! تماس مجددی با ممبینی داشتم.

او به من گفت فکر می کردم شما نیایی و بر اساس آن لیست را دادم. گفت شما می توانی به کلاس بیایی و جزو داوران بین المللی هم باشی. حتی در ابتدا به ممبینی زنگ زدم که جواب نداد و بعد با آقای ساکت تماس گرفتم که او هم جواب نداد!

گفتند ۴۶ ساله هستم، اما هنوز ۴۵ سالم هم نشده
من خودم اخلاق مدار هستم و نمی خواهم حاشیه درست کنم، اما این شجاعت را نداشتند که پاسخگوی من باشند. در سایت فدراسیون چیزهایی را منتشر کردند که درست نیست. سن من را ۴۶ سال اعلام کردند، اما ماه آینده تازه من ۴۵ سالم تمام می شود. بحث سن هم دیگر می دانید فیفا آزاد کرده است.

من خودم جوان بودم و به داوری آمدم. اگر قرار بود این اتفاقات رخ دهد، با من صحبت می شد و می گفتند که ما نمی خواهیم تو را در لیست بین المللی قرار دهیم و می خواهیم نفرات جوانتر را رد کنیم. من هم مشکلی نداشتم. من می خواستم به شکل بهتری از داوری خداحافظی کنم.
 

 
خیلی راحت جدایی از فغانی را قبول کردم
با آقای فغانی در جام ملت های آسیا بودیم و دیدیم که کمک داوران با سن بالا همچنان قضاوت می کنند. آقای فغانی اواخر جام ملت‌ها مرا صدا زد و دوران خیلی خوبی را با هم داشتیم.

او اشاره کرد که با توجه به مصوبه فیفا شما نمی توانی برای جام جهانی بعدی ادامه دهی، اما در آسیا می توانی کار خودت را ادامه دهی. فغانی از من خواست که اگر رضایت داشته باشم، یک نفر دیگر را به جای من معرفی کنند تا از همین حالا برای جام جهانی آماده شود. من هم در حد ۲ دقیقه این موضوع را قبول کردم و ابوالفضلی جانشین من شد.

از داوری خداحافظی می کنم
با توجه به شرایطی که اتفاق افتاد، صداقتی وجود نداشت. من حتی برای بازی دیروز استقلال و گل گهر سیرجان کمک داور بودم، اما صحبت کردم و گفتم که دیگر نمی خواهم داوری کنم چون برایم خیلی شرایط سخت است. صراحتا اعلام می کنم که از داوری خداحافظی می کنم و دیگر در ایران قضاوت نمی کنم.

امیدوارم فغانی فینال ۲۰۲۲ را قضاوت کند
از همین جا هم از تمام کسانی که در این سال ها به من کمک کردند، تشکر می کنم. اگر هم مشکلی بوده، من عذرخواهی می کنم. ما می خواستیم در این دوره در فینال جام جهانی قضاوت کنیم که نشد و رده بندی را قضاوت کردیم، اما امیدوارم فغانی و تیمش در سال ۲۰۲۲ بتوانند این افتخار را کسب کنند.

منبع: ورزش سه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *