پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

راهکارهای ساده الگوی مصرف آب را جدی بگیرند

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 703143
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: بنابر آمار در تاریخ ۸ مهر ۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۴۳ متر مکعب آب در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به سال قبل ۵.۱ درصد رشد داشته است.
راهکارهای ساده الگوی مصرف آب را جدی بگیرند
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا احمدنسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب نسبت به سال‌های قبل اظهار کرد: بنا بر آمار در تاریخ ۸ مهر ۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۴۳ متر مکعب آب در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مصرف ۲ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۶۲۴ متر مکعب سال قبل ۵.۱ درصد رشد داشته است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه ۷۱ درصد آب مصرفی از منابع آب‌های سطحی و ۲۹ درصد از سفره‌های زیرزمینی بوده است، افزود: این در حالیست که مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیش خور کردن منابع آبی از نسل‌های آینده است که با وجود افزایش مصرف آب مدیریت مصرف امری ضروری به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه افزایش مصرف آب و برداشت از سفره‌های زیرزمینی نسبت به سال‌های قبل پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود، بیان کرد: بنابر آمار در تاریخ ۸ مهر سال ۹۶، ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۱ متر مکعب آب در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته که این امر نشان می‌دهد همه ساله آمار مصرف فزونی داشته است.

احمدنسب درباره آخرین وضعیت تأمین آب حجمی طی ۶ ماهه گذشته گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه گذشته ۵۸۷ میلیون متر مکعب آب حجمی مورد استفاده قرار گرفته در حالیکه این میزان در سال گذشته ۵۶۰ میلیون متر مکعب بوده است که با این وجود می‌توان گفت میزان مصرف ۲۷ میلیون متر مکعب در تهران افزایش داشته است.

به گفته وی با توجه به رشد مصرف کماکان مدیریت معقول و منطقی از شهروندان انتظار می‌رود چراکه آب کالای وارداتی نیست که در صورت عدم تأمین بتوان آن را از دیگر کشورها وارد کرد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه آب‌های تجدیدپذیر به ازای هر نفر در سال بر اساس استانداردهای جهانی را ۱۷۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: علی رغم آن که ۲۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران ساکن است، اما سرانه آب‌های تجدیدپذیر به ازای هر نفر در تهران کمتر از ۵۰۰ متر مکعب است که این امر بیانگر بحران مطلق آبی است و به همین خاطر رعایت الگوی مصرف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی اولویت جدی به شمار می‌رود که از تمامی مصرف کنندگان تقاضا داریم برای آن که در خدمات رسانی دچار آسیب نشویم مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته وی تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا جیره بندی آب در دستور کار نیست.قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: برای فرهنگ سازی مناسب مصرف اصلاح قیمت آب راهکاری مناسب به شمار می‌رود و تا زمانی که قبوض آب در سبد خانوار تأثیر چندانی نداشته باشد مصرف بهینه چندان در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

احمد نسب با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی مشکلات متعددی همچون فرونشست زمین و پیش خور کردن حق آبه‌ها را به همراه دارد، بیان کرد: بر این اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه‌ها، نصب کنتورهای هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشارشکن‌های شبکه آب می‌تواند راهکار مناسبی برای مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی باشد.

او با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست گفت: بر این اساس اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه‌جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و به منظور جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی امری ضروری به شمار می‌رود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در تأمین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم، افزود: از تمامی شهروندان انتظار می‌رود که با رعایت راهکارهای ساده الگوی مصرف آب به ما در بحث تأمین آب مصرفی کمک کنند تا برای تأمین دچار بحران نشویم.

او ادامه داد: نصب کاهنده‌های شیرآلات خانگی، اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه، چک کردن کنتورهای خانگی به ویژه منازلی که در بافت فرسوده هستند از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تأثیر بسزایی داشته باشد.

احمدنسب در واکنش به اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر خروج از دوره خشکسالی گفت: با توجه به آن که در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار داریم و طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته خشکسالی قابل توجهی در کشور داشتیم از این رو بارندگی مناسب در یک سال زراعی نمی‌تواند خشکسالی‌های اخیر را جبران کند.

به گفته وی با وجود تراکم جمعیت در استان تهران استمرار بارش‌های نرمال و بیش از نرمال در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده می‌تواند بخشی از ذخایر سفره‌های زیرزمینی که در سال‌های خشکسالی دچار بحران شدند را جبران کند.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان با اشاره به اینکه دغدغه آب مصرفی پایتخت همچنان استمرار دارد، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی برای بارش‌های پیش رو در سال زراعی آینده همچنان دغدغه آب را خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
شعار الکی نده کنتور جداگانه برای هرواحد علاج کاره چرا این کار رانمی. کنید فقط شعار می دهی؟؟؟؟