جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

روزنامه لبنانی اعتراضات عراق را خوشایند آمریکا دانست

پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 703018
روزنامه "الاخبار" لبنان با اشاره به تظاهرات خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق، به نقل از برخی منابع آگاه امنیتی نوشت: این وضعیت سناریوی جدید آمریکا، انگلیس و عربستان برای فتنه آفرینی و آشوب در عراق و سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ یمن است.
اعتراضات عراق خوشایند آمریکایی‌هاست
به گزارش جهان نيوز، الاخبار امروز (پنجشنبه) در مطلبی با عنوان "آشوب در عراق: واشنگتن به فتنه لبخند می‌زند" افزود: تظاهرات‌ خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق تکرار سناریویی است که آمریکا کلید زده و به دنبال ایجاد آشوب و فتنه در این کشور است.
 
بر اساس این گزارش، شهرهای مختلف عراق از دو روز پیش صحنه تظاهرات جوانانی است که خواسته‌هایشان بر حق است، اما فاقد رهبری مشخص برای مدیریت اعتراضاتشان هستند، از همین رو باید پرسید محرک مردم برای ریختن به خیابان‌ها کیست و چه هدفی در پس این تحریک قرار دارد.

در این میان برخی صحنه عراق را برای واشنگتن و ریاض مهیا می دانند تا به حکومت "عادل عبدالمهدی" که یک سال از عمر دولت او می گذرد، پایان دهند؛ کسی که او را نماد نفوذ ایران در عراق می دانند.

منحرف کردن نگاهها از شکست های عربستان
الاخبار در ادامه این مطلب نوشت: هرچند انگیزه‌های زیادی برای اعتراضات در عراق وجود دارد و زمینه و ابزار آن نیز مهیا است، اما به نظر می‌رسد برگزاری این اعتراضات در زمان کنونی با شکست‌های عربستان در یمن در ارتباط است و علاوه بر این با تلاش ریاض طبق توافق با آمریکایی‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست در یمن نیز بی ارتباط نیست، به این معنی که هدف از آن به فراموشی سپردن حمله به "آرامکو" و شکست در نجران و منحرف کردن نگاه‌ها به سمت سرکوب تظاهرات‌کنندگان توسط عبدالمهدی است.

با این توضیحات باید گفت که چنانچه تظاهرات و اعتراضات عراق به همین روند ادامه پیدا کند، درگیری بزرگ و هرج و مرج رقم خواهد خورد، یا اینکه عبدالمهدی نخست وزیر باقی خواهد ماند که این زیان سنگین جدیدی برای محور سعودی-آمریکایی است. بنابراین باید منتظر ماند و دید حجم تحرکات آتی در عراق چگونه  خواهد بود که البته هر اندازه گسترده تر شود، دولت نیز گام‌های بلندتری برخواهد داشت.

این در حالی است که بسیاری از شهرهای عراق از بغداد گرفته تا بسیاری از استان‌های جنوبی شامل کربلا، نجف، بابل، الدیوانیه، المثنی، ذی قار، بصره و کرکوک در شمال از دو روز پیش صحنه  تظاهرات مردمی است که به خشونت کشیده شده و در جریان آن طبق آمارهای اعلام شده 9 نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته و چهارصد نفر هم زخمی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Bulgaria
تمام فتنه خاورمیانه زیر سر آمریکاست