جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

متحدان ایران با زدن آرامکو آمریکا را مجازات کردند

پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 702953
یک افسر ارشد بازنشسته آمریکایی می‌گوید: ما به عربستان هشدار داده بودیم که با حمله به یمن، در باتلاق فرو می‌رود و ورشکسته می‌شود.
متحدان ایران با زدن آرامکو آمریکا را مجازات کردند
به گزارش جهان نيوز، مارک پری دبیر آمریکن کانزرواتیو در یادداشتی ضمن تحلیل ضربات راهبردی مقاومت یمن به عربستان نوشت: هرچند به‌نظر می‌رسد که بیشتر آمریکایی‌ها از «فراموشی تاریخی» رنج می‌برند، اما وقتی نوبت به نظامیان آمریکایی می‌رسد، لزوما این‌گونه نیست. یک افسر ارشد آمریکا که به تازگی بازنشسته شده، بر این باور است که افزایش تنش این چند روز میان آمریکا و ایران، ریشه در «یک نافهمی ‌تمام و کمال، بی‌کفایتی و حماقت بی‌پروا» دارد.

وی که اتفاقا طرفدار ترامپ است، می‌گوید که تصمیم مارس 2015 سعودی‌ها برای یورش به جنبش قبایل حوثی متحد ایران در یمن «یک بی‌عقلی کامل» بود. این افسر ارشد بازنشسته آمریکایی می‌گوید: «ما تصور نمی‌کردیم که چنین یورشی پا بگیرد و هنگامی که رخ داد، شوکه شدیم. با این حال رک و راست به آنها گفتیم که شما، کاری از پیش نمی‌برید و تنها کشور خودتان را ورشکسته می‌کنید. به آنها گفتیم که یمن، باتلاق شماست و همین‌طور هم شد.»

یورش سعودی‌ها به یمن، دولت اوباما را غافلگیر کرد. افسران ارشد کلیدی در فرماندهی عملیات ویژه آمریکا، حوثی‌ها را یک نیروی قبراق ضد القاعده در یمن می‌دانستند و حتی استدلال می‌کردند که آمریکا باید از آنها پشتیبانی کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، مارک پری می‌افزاید: در ابتدا، یورش سعودی‌ها و محاصره بنادر یمن، موثر بود و حوثی‌ها را متوقف کرد اما طی سه سال پس از آن، این سعودی‌ها بودند که زمین‌گیر شدند.

زنگ‌های هشدار در واشنگتن به صدا در آمد و تیم امنیت ملی ترامپ با هدایت ژنرال مک ماستر، مشاور وقت امنیت ملی، تلاش کرد در رایزنی با کارشناسان در خاورمیانه، مفری برای سعودی‌ها پیدا کند. در همین حال، در داخل خاندان سعودی هم، رقبای محمد بن‌سلمان تلاش داشتند از بحران یمن برای تضعیف او استفاده کنند.

این‌گونه بود که کاخ سفید به دو جمع‌بندی رسید: نخست اینکه اوضاع داخلی خاندان سعودی آشفته است و دوم اینکه آمریکا باید مستقیما با حوثی‌ها گفت وگو کند تا این جنگ خاتمه یابد. این‌گونه بود که وزارت امور خارجه آمریکا، دیوید شنکر را مأمور این کار کرد.

به تازگی یک مقام غیرنظامی پنتاگون به من گفت: «ما تنها کسانی نیستیم که مهره‌ها را روی صفحه شطرنج حرکت می‌دهیم. در دو سال گذشته، ایرانی‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند ما را بزنند، از همه جا و به انواع روش‌ها.»

این مقام پنتاگون همچنین گفت: «آن نقشه مشهور روی توئیتر را دیده‌اید که نشان می‌دهد ایران در محاصره پایگاه‌های ماست؟ حالا حدس بزنید چه شرایطی پیش آمده؟ حالا ایرانی‌ها عربستان سعودی را محاصره کرده‌اند و وقتی ما فشار اقتصادی را زیاد می‌کنیم، آنها هم همین کار را با سعودی‌ها می‌کنند. پیام یورش به آرامکو، روشن و بلند بود: اگر ما نتوانیم نفتمان را به بازار ببریم، مطمئن باشید که شما هم نمی‌توانید.»

واقعیتی که این مقام پنتاگون نمی‌توانست بر زبان بیاورد اما با‌ اشاره رساند این است: «به رغم یاوه‌گویی‌های پمپئو، موضع نظامی آمریکا به‌طور فزاینده‌ای ضعیف می‌شود و این سیر ادامه خواهد یافت.»

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سعودی ها بدون اجازه آمریکا آب هم نمیخورند، هنوز از حافظه هایمان پاک نشده که انبارهای تسلیحات و مهمات اروپایی آمریکایی، سعودی ها تا سقف پر شده بود که داعش را بوجود آوردند و بعد هم جنگ یمن درگرفت و بارها انبار تسلیحات میلیاردها دلاری سعودی ها پر و خالی شد، تو این ده سال درآمد غربیها از فروش تسلیحات به سعودی های احمق از درآمد فروش نفت بیشتر بوده است
United Arab Emirates
متاسفانه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس ازسال 2001 تاکنون درباره جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی سعودی ها درسراسرمنطقه خاورمیانه هیچ اعتراضی به این جنایات نمی کنند...
Iran, Islamic Republic of
که حمله به یمن اقدام جنگی از طرف عربستان و متحدانش است.