کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرار سعودی به سمت صلح با ایران

9 مهر 1398 ساعت 23:23

یک پایگاه خبری عرب‌زبان با اشاره به تغییر لحن عربستان سعودی در قبال ایران گزارش داد که فرار سعودی‌ها به سوی صلح با ایران تنها راه نجات‌ آنها از جنگ ویرانگری است که عرصه اصلی آن منطقه خلیج فارس است.


به گزارش جهان نیوز، تغییر لحن عربستان سعودی در قبال ایران در چارچوب گفت‌وگوی دو طرف مهم منطقه، این روزها به سوژه بسیاری از رسانه‌های عرب زبان تبدیل شده است.

پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» از این تغییر رفتار سعودی به «فرار ریاض به سمت صلح با ایران» تعبیر کرد و نوشت که تحلیل‌ها درباره وقوع جنگ عربستان تحت حمایت آمریکا با ایرانی که به یک «محور مهم» در منطقه تبدیل شده است، روز به روز بیشتر می‌شود، اما مقامات سعودی و ایرانی برای دور شدن از وقوع هرگونه جنگ و درگیری در صدد تحقق صلح هستند.

بر اساس این گزارش، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پس از متحمل شدن خسارت‌های میلیاردی و از بین رفتن آبرو و اعتبار کشورش در سطح جهانی و تهدیدات مستقیم یمنی‌ها به عمق خاک عربستان، به نظر می‌رسد که اهمیت گفت‌وگو و دوری از جنگ را درک کرده باشد.

بن سلمان روز یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی گفته بود که در پاسخ به ایران راه‌حل سیاسی را به نظامی ترجیح می‌دهد، چون «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»

حوثی‌ها؛ تهدید همیشگی

بن سلمان از طریق میانجی‌گران پیام‌هایی را به طرف‌های ایرانی مبنی بر اینکه «حوثی‌ها تهدید مستمر و همیشگی هستند» منتقل کرده است. این در حالی است که دولت ایران هم  اخیرا گفته که پیام‌هایی را از طرف سعودی درباره گفت‌وگو دریافت کرده است.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران در یک نشست خبری گفت که «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است، اما ما باید پیام علنی را آن بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد.اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد ما استقبال می‌کنیم و در طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ کس بیرون از این طرح نخواهد بود».

ربیعی افزود: «ما پیام‌مان از روز اول خواهان تجاوز عربستان به یمن بودیم و راه حل را آتش بس می‌دانیم و تلاش معنوی خود را برای صلح یمن و عربستان می‌دانیم، اینکه پیغام‌هایی از سوی سران برخی کشورها از سوی عربستان آورده بودند صحیح است، حمله زمینی یمن به عربستان نشان داد آرامکو را هم می توانند بزنند».

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گذشته خبر داده بود که ریاض با توقف جزئی آتش‌بس در چهار منطقه از جمله صنعاء موافق است.

آیا عملیات یمنی‌ها مچ سعودی‌ها را خواباند؟

روز یکشنبه گذشته بود که ارتش یمن تصاویر مربوط به عملیات گسترده خود در منطقه نجران واقع در جنوب عربستان تحت عنوان «نصر من الله» را منتشر کردند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که این عملیات از 25 آگوست گذشته آغاز شد که در آن چند خودروی زرهی هدف قرار گرفته و هزاران نفر به اسارت گرفته شدند و موفق شدند در مرحله اول عملیات، 350 کیلومتر مربع از منطقه نجران را آزاد کنند.

«عمر عیاصره» تحلیلگر مسایل سیاسی در این باره گفت که «عربستان سعودی در پی حمله آرامکو و دریافت ضربه مهلک، به دنبال آتش‌بس در یمن است. با این ضربه کاری، اعتبار و هیبت سعودی در میان افکار عمومی زیر سوال رفت و سعودی‌ها به همین دلیل مجبور شدند هر چه زودتر استراتژی خروج( از بحران یمن) را در پیش بگیرند».


کد مطلب: 702808

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/702808/فرار-سعودی-سمت-صلح-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com