سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۶

جهش 50 برابری تولید مواد مخدر با حضور آمریکا؛ ایران خط مقدم مبارزه است

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب: 702790
دادستان کل ایران گفت: طبق آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، تولید مواد مخدر قبل از حضور نیروهای ائتلاف در منطقه 200 تن بوده و در طول سال‌های حضور آنها به 10000 تن یعنی 50 برابر رسیده است.
حضور امریکا در منطقه تولید موادمخدر را ۵۰ برابر کرد
به گزارش جهان نيوز، حجة الاسلام و المسلمین «محمد جعفر منتظری» دادستان کل ایران در هفدهمین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: در این در آغاز از طرف خود و همراهانم از میزبانی گرم «جمشید اف» دادستانی کل قرقیزستان و کسانی که در برگزاری این اجلاس تلاش کردند و نیز از دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی افزود: امروز بلای خانمان‌سوز مواد مخدر و گسترش روزافزون و فسادهای مترتب بر آن، ملت‌های ما و جامعه بشری را به شدت تهدید و تحت تأثیر قرار داده است و لذا توجه به این واقعیت تلخ و اهتمام مسئولین دولت‌ها و تعیین راهبرد مناسب و تدبیر و برنامه‌ریزی برای مقابله جدی با آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی، این اجلاس بستری است شایسته تا با تبادل نظر اطلاعات و همکاری و همپوشانی در این مهم گام‌های مؤثر و مبارزه قاطعی صورت گیرد.

منتظری تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران اهمیت مبارزه با مواد مخدر به اندازه‌ای است که ستادی با ریاست رئیس جمهور و عضویت دادستان کل، تعدادی از وزرای مربوط و فرماندهان نظامی و انتظامی عهده دار سیاستگذاری، پیشگیری، مقابله با تولید، عرضه و مصرف می‌باشد. نکته بسیار مهم در  حوزه مواد مخدر و گسترش آن، وجود مافیای قدرتمند و صاحبان نفوذ و پول است که متاسفانه امر مبارزه را با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه می‌سازد.

دادستان کل ایران افزود: اگر بخواهم این واقعیت تلخ را به صورت مصداقی نشان دهم به وضعیت و میزان تولید و توزیع مواد مخدر در کشور همسایه قبل از حضور نیروهای آمریکا و ناتو و در طول سال‌های بعد اشاره می‌کنم که طبق آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد تولید مواد مخدر قبل از حضور نیروهای ائتلاف در آن کشور 200 تن بوده و در طول سال‌های حضور آنها به 10000 تن یعنی 50 برابر رسیده و ضمنا در حال تبدیل شدن به قطب تولید مواد مخدر صنعتی نیز می‌باشند و همچنین شرایط سیاسی و اجتماعی و حضور بیگانگان در آن کشور، مانع بزرگی است که دولت مرکزی بتواند به صورت قاطع جلوی این بلای خانمان‌سوز را بگیرد و از این جهت جمهوری اسلامی ایران نیز که در همسایگی آن کشور قرار گرفته، بیشترین آسیب را در این زمینه محتمل شده و می‌شود.

به گفته وی، ورود مواد مخدر از آن طریق به داخل کشور ما هم موجب آسیب داخلی و گرفتار کردن تعداد زیادی از شهروندان ما شده است و هم بستر ترانزیت به سایر کشورها به خصوص کشورهای غربی می‌باشد.

منتظری تصریح کرد: این واقعیت ناگوار موجب تحمیل هزینه‌های فراوان انسانی و اعتبارات بودجه‌ای و مالی شده است به گونه‌ای که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون تعداد 3814 نفر شهید و 12000 نفر جانباز تقدیم کرده و سالیانه بیش از 300 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های مقابله با عرضه و کاهش تقاضای مواد مخدر اختصاص دادیم که بخش عمده آن در راستای مقابله با ترانزیت و حمل مواد مخدر به سایر کشورها بوده است.

به گفته وی، آنچه در این زمینه موجب تأثر و رنج آور است اینکه کشورهای هدف و سازمان‌های بین‌المللی مسئول به این مهم توجه لازم و مساعدت و همکاری مورد انتظار را برای تخصیص اعتبارات مالی و تجهیزات لازم ندارد و آنچه پرداخت یا همکاری می‌شود بسیار ناچیز و غیرمؤثر است. بدین جهت ما مدعی کشورهای هدف هستیم.

منتظری با اشاره به مبانی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: خداوند کریم در قرآن می‌فرماید«و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» هرکس انسانی را زنده بدارد گویی همه انسان‌ها را زنده نگه داشته؛ این دستور آسمانی سرلوحه مبارزه 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مسئله شوم مواد مخدر است و فارغ از نژاد و ملیت و مذهب، رهانیدن و تامین سلامت و خوشبختی همه انسان‌ها مدنظر قرار گرفته و با چنین راهبردی است که معتقدیم مسئله مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه و کشورهای عضو مختص به یک یا چند کشور نیست بلکه بر اساس مسئولیت مشترک بین المللی وظیفه‌ای مهم است که همه کشورها باید در قبال آن ایفای نقش نمایند.

وی افزود: با این نگاه و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران و در راستای تعهدات بین‌المللی و نیز اسناد بالادستی و به منظور ارتقای همکاری‌ها آمادگی هرگونه همراهی و هم‌افزونی را داشته  تعیین و تبادل افسران رابط با کشورهایی مانند روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق دلیلی بر این واقعیت است و از این رو پیشنهاد می‌نماید نقش مخرب نیروهای آمریکایی در برخی کشورها و کاستن از توانایی‌های کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر از طریق تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی و عدم همکاری کشورهای غربی در مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر و پیش‌سازها و روان‌گردان‌ها برای افکار عمومی جهان تبیین و اطلاع‌رسانی شود.

دادستان کل ایران یادآور شد: همکاری اعضا در بروزرسانی و تبادل اطلاعات و شناسایی مسیرهای جدید ترانزیت انواع مخدر و روش‌های شناسایی بیش‌از پیش تقویت و رفع موانع شود. موضوع تعیین افسر رابط بین کشورهای عضو و ناظر پیگیری و عملیاتی شود. همکاری و تعامل اعضاء و ناظرین در اجرای عملیات تحت کنترل با جدیت بیشتر و اهتمام لازم پیگیری و دبیرخانه مکلف گردد موارد پیشنهادی و مصوب در این اجلاس را به صورت مستمر رصد و پیگیری نماید.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
حضور امریکا درافغانستان و منطقه تولید موادمخدر را 99 برابر کرد
بابائی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا وناتو از سال 2001 تاکنون درتجارت مواد مخدرافغانستان نقش دارند.
Iran, Islamic Republic of
سازمان ملل متحد درمدت 19 سال است ازکمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا و انگلیس به تروریسم، القاعده، طالبان و دیگر گروه های تروریستی آگاه است اما متاسفانه ازسال 2001 تاکنون خفه خون گرفتن، کاری نمی کند و سکوت اختیار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا ازسال 2001 تاکنون به همراه کشورهای اروپایی عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی درافغانستان و منطقه است.
Iran, Islamic Republic of
1 - آمریکا در افغانستان مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
2 - آمریکا در لیبی مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
3 - آمریکا در عراق مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
4 - آمریکا در سوریه مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
5- آمریکا در یمن مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
6 - آمرسکا در سراسرمنطقه خاورمیانه وجهان مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده است.
7 - آمریکا در دنیا دست به ارتکاب جنایات زیادی زده است
8 - آمریکا مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی و جنایات ضد بشری در جهان شده است.