پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

رشوه صدام به ژاک شیراک در جنگ عراق

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 702756
رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس می‌گوید که رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که اخیراً درگذشت، رشوه میلیونی از دیکتاتور معدوم رژیم بعث عراق دریافت کرده بود تا در جنگ آمریکا علیه عراق مشارکت نکند.
رشوه صدام به ژاک شیراک در جنگ عراق
به گزارش جهان نيوز، ریچارد دیرلاو  رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس موسوم به «ام آی 6» در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، مدعی شده است که «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که چهارم مهرماه درگذشت، یک فرد «بدذات» بوده است که از «صدام حسین» دیکتاتور معدوم رژیم بعث عراق رشوه دریافت کرده بود.

طبق این گزارش،  رئیس سابق ام آی 6 تأکید دارد: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شیراک از صدام پول دریافت کرده است».

وی ادامه داد که دیکتاتور سابق رژیم بعث عراق در سال 1995 و 2002 برای مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری موفقیت‌آمیز شیراک در فرانسه به وی «پول نقد در کیف سامسونت» داده بود.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی «نشنال»، دیرلاور در جشنواره ادبیات «کلودین» در جنوب شرقی انگلستان در توصیف شیراک گفت: «او یک فرد بدذات بود. یا بگذارید اینطور بگوییم، او شخصیت پستی داشت».

وی ادامه داد که مقامات اطلاعاتی انگلیس و فرانسه توافق داشتند که عراق تلاش می‌کند تا به صورت محرمانه  از معادن «گینه» که متعلق به یک شرکت اتمی فرانسه بود، «کیک زرد»، خریداری کند. کیک زرد، ماده‌ای است که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس تصریح کرد که چند هفته بعد از توافق مقامات اطلاعاتی فرانسه و انگلیس، یک مقام اطلاعاتی فرانسه با وی تماس گرفت که بگوید: «ما نمی‌خواهیم از این ماده [در اورانیوم] استفاده کنیم».

دیدار شیراک و صدام در بغداد در زمانیکه شیراک نخست وزیر بود

دیرلاو در این خصوص گفت: «خیلی عجیب غریب بود. متعاقباً مشخص شد، زمانی اوضاع عراق پیچیده شد که فرانسه علاقه‌ای [به حمایت آمریکا و انگلیس در سازمان ملل در خصوص عراق] از خود نشان نداد».

این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس سپس مدعی شد، شواهدی پیدا شد مبنی بر اینکه شیراک در همان زمان از صدام حسین پول نقد دریافت کرده است و شک و گمان مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس را درباره انگیزه‌های رئیس‌جمهور سابق فرانسه برانگیخت.

دیرلاو به روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گفت که شیراک میلیونی از صدام رشوه دریافت کرده بود تا آشکارا با جنگ آمریکا-عراق مخالفت کند.

طبق این گزارش، شیراک رابطه خوبی با دیکتاتور سابق رژیم بعث عراق داشت و در دهه 1970 و زمانی که رئیس‌جمهور بود، او را «یک دوست نزدیک» توصیف کرده بود.

در سال 2003، دولت «جرج بورش» با این ادعا به عراق حمله کرد که رژیم صدام تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد و قصد دارد با این تسلیحات و به کمک القاعده، به آمریکا حمله کند. بعد از انجام حمله، مشخص شد که این ادعا دروغ بوده و مقام‌های دولت بوش نیز می‌دانسته‌اند که ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، ادعا معتبری نیست.

بر اساس آمارهای رسمی، جنگ عراق نزدیک به ۷۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها زخمی و آواره بر جای گذاشته است. هرچند گروه‌های حامی حقوق بشر عاملان این جنگ از جمله بوش را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند، اما هیچ‌یک از مقام‌های دولت وی تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته‌اند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حالا آقایون دولتی برای مکرون پیام تسلیت میفرستن
ممد
United States
دولت مردان فرانسه همیشه بدذات بوده اند و تکنولوژی و سلاح هسته ای را هم فرانسه در اختیار اسرائیل قرار داده است!!!! سگ آمریکا و انگلیس به فرانسه و روس میارزد!!! البته شیر ایرانی به همراه اژدهای چین برنده است!!!