پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۶

ردپای بن‌سلمان در قتل بهترین بادیگارد جهان+عکس

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب: 702497
نحوه کشته شدن محافظ پادشاه عربستان و روایت سعودی ها در این خصوص به ابهامات موجود در زمینه این پرونده افزوده است. سخنگوی پلیس مکه اعلام کرده است که عبدالعزیز الفغم به ضرب گلوله دوست خود کشته شد.
به گزارش جهان نيوز، انتشار خبر کشته شدن عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه سعودی طی ساعات قبل سرخط اخبار جهان قرار گرفته به طوریکه از چند ساعت قبل تاکنون هزاران بار این خبر در توئیتر بازنشر شده و یا در خصوص آن صحبت شده است.

نحوه کشته شدن محافظ پادشاه عربستان و روایت سعودی ها در این خصوص به ابهامات موجود در زمینه این پرونده افزوده است. سخنگوی پلیس مکه اعلام کرده است که عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه عربستان به ضرب گلوله دوست خود کشته شد. الفغم وابسته به گارد پادشاهی بوده و این حادثه در جریان دیدار وی با دوستش به نام ترکی بن عبدالعزیز السبتی در استان جده صورت گرفت.
 
تصاویری از محافظ شخصی کشته شده پادشاه عربستان

وی تاکید کرد: زمانی که این دو با یکدیگر دیدار می کردند یکی دیگر از دوستانشان به نام ممدوح بن مشعل آل علی وارد شد و با آنها صحبت کرد. صحبتهای بین آنها بالا گرفت و ممدوح از خانه خارج شده و با سلاح خود به داخل خانه بازگشت. ممدوح به سمت الفغم شلیک کرد که به دنبال آن برادر صاحب خانه و کارگر وی نیز مجروح شدند. در زمان حضور نیروهای امنیتی، مجرم به سمت آنها شلیک کرده و حاضر به تسلیم نشد.

سخنگوی پلیس مکه تاکید کرد: در جریان این درگیری فرد مجرم به دست نیروهای امنیتی کشته شد. عبدالعزیز الفغم به بیمارستان منتقل شد اما به دلیل شدت جراحات وارده کشته شد. هم چنین در جریان درگیری مذکور ۵ تن از نیروهای امنیتی مجروح شدند.

این در حالی است که «محمد العتیبی» فعال عربستانی، به نقل از یکی از اقوام مقتول در توئیتر خبر داد که وی در جریان سوءقصد نافرجام به جان ملک سلمان در قصر پادشاهی، کشته شده است.
 
عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه سعودی

عبدالعزیز الفغم بعد از آنکه از دانشکده نظامی ملک خالد فارغ التحصیل شد وارد گارد پادشاه و گردان نیروهای ویژه این گارد شد.
عبدالعزیز به دلیل رفتارهای حرفه‌ای اش و همراهی در همه شرایط با پادشاه، میان کاربران فضای مجازی عربستان به سایه پادشاه معروف شده بود، افزون بر اینکه وی در سال جاری از سوی  world academy organization  جایزه بهترین بادیگارد را دریافت کرد.

عبدالعزیز به دلیل رفتارهای حرفه‌ای اش و همراهی در همه شرایط با پادشاه، میان کاربران فضای مجازی عربستان به سایه پادشاه معروف شده بود.
تصاویری از محافظ شخصی کشته شده پادشاه عربستان

چند ساعت بعد از انتشار این خبر بود که افشاگر اسرار آل سعود ملقب به مجتهد در خصوص قتل عبدالعزیز الفغم یک پست منتشر کرد. وی در این پست نوشت: الفغم در زمان وقوع قتل نه با دوستش بلکه در کاخ پادشاهی بوده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان الفغم را جزء نیروهای گارد قدیم دربار می دانست و معتقد بود وی سرسپرده آل سعود است اما به صورت ویژه به اخلاص شخصی او اعتماد نداشت.

مجتهد ادامه داد: بن سلمان بارها از تمایل خود برای دور کردن الفغم از دربار سخن گفته بود.

الفغم ابتدا محافظ شخصی ملک عبدالله پادشاه سابق این کشور بود که بعد از فوتش محافظ شخصی ملک سلمان شد. ملک سلمان در سال ۲۰۱۷ با ترفیع درجه الفغم، به وی درجه سرتیپی داد.
 
عبدالعزیز الفغم

کاربران شبکه توئیتر به صورت گسترده ای به اظهار نظر در خصوص این واقعه پرداخته اند. آنها بیشتر فرضیه ترور را مطرح می کنند و با ابهاماتی که در خصوص این پرونده وجود دارد فرضیه اختلافات شخصی و کشته شدن محافظ پادشاه سعودی بر اثر یک مجادله کلامی را رد می کنند.

روایت رسمی سعودی ها نتوانسته هیچ کدام از فعالان و تحلیل گران و کارشناسان را در داخل این کشور و حتی خارج آن قانع کند.

علی الاحمد روزنامه‌نگار سعودی در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته که مرگ «الفغم» می‌تواند بر اثر اصابت گلوله باشد. او نوشته محافظ شخصی ملک سلمان، چند روز پیش از سمتش عزل شده بود که این، مرگش را مشکوک می‌کند. الاحمد نوشته در حال تلاش برای دریافت جزئیات بیشتر در این باره است.
عبدالعزیز الفغم

روزنامه‌نگار سعودی افزود: الفغم چند روز پیش در حال قدم زدن به تنهایی در جده رویت شده که در واقع با شغل او تناسبی ندارد، زیرا معمولاً در کنار پادشاه است و شب‌ها هم بعد از خوابیدن ملک سلمان در قصر استراحت می‌کند.

یکی از کاربران به نام مریم آل ثانی در این خصوص و احتمال مطرح شدن فرضیه ترور می نویسد: خاشقچی بدون گناه و با خونسردی کامل کشته شد و تا الان هم قاتلان آن به مجازات نرسیده اند. اکنون نیز نوبت الفغم رسیده است. عربستان مملک اره ها است(در اشاره به تکه تکه کردن جسد خاشقچی با استفاده از اره).
 

یک کاربر دیگر نیز روایت رسمی سعودی ها را در این خصوص زیر سوال می برد و می نویسد: 3 سؤال در اینجا مطرح شده که باعث می شود روایت سعودی ها قابل قبول نباشد. چگونه قاتل، محل حضور مقتول را پیدا کرد؟ اگر قاتل قصد کشتن مقتول را داشت بهتر بود خارج از خانه منتظرش بماند و اگر قصد نداشت چرا مسلح بود؟ نیروهای امنیتی چگونه به این سرعت خود را به نزدیکی منزل مذکور رساندند؟

یحیی عسیر یک فعال رسانه ای نیز می نویسد: قصه منتشر شده در خصوص کشته شدن الفغم قانع کننده نیست. کشتن قاتل باعث می شود این پرونده سریعا بسته شود و این مسأله مشکوک است. چگونه است که به محض وقوع جرم نیروهای امنیتی در خارج منزل حاضر می شوند. کشته شدن الفغم در سالگرد کشته شدن خاشقچی قابل تأمل است و چه بسا قاتل هر دو یکی باشد.

وی افزود: دلیل کشتن الفغم چه بود؟ آیا از اوامر سرپیچی کرده بود یا اطلاعاتی را منتشر کرده بود؟

یک کابر دیگر نیز می نویسد: شاید عملیات ترور الفغم برای سرپوش گذاشتن بر عملیات یمنی ها و به اسارت گرفته شدن تعداد زیادی از نظامیان در یمن که بزرگترین ضربه به عربستان محسوب می شود صورت گرفته باشد.

یک کاربر دیگر نیز نوشته است: یک حلقه مفقوده در این بین وجود دارد و سناریو ارائه شده بسیار ضعیف است.
یک کاربر دیگر این این سؤال را مطرح کرده است: آیا درست است که عبدالعزیز الفغم یک ماه قبل از کار خود برکنار شده بود؟
یکی دیگر از کاربران نیز می نویسد: اره ها هم چنان فعال هستند و آنچه که پنهان است از آنچه که آشکار شده گسترده تر است.
یک کاربر دیگر نیز نوشته است: از بین بردن گنج اطلاعاتی و تحت الشعاع قرار دادن پیروزی های حوثی ها در نجران، به نظر می رسد کودتا و یا ترور سلمان به دست پسرش محمد نزدیک شده است.
یکی دیگر نیز نوشته است: این واقعه در زمانی روی می دهد که یمنی ها از به اسارت گرفتن تعداد زیادی از نظامیان سعودی طی ماه های گذشته خبر می دهند.
یک کاربر عرب نیز نوشته است: باید در خصوص قاتل کنونی و کسی که در پشت آن قرار دارد و انگیزه های قتل صحبت شود چرا که شباهتهایی در ابهامات این پرونده و پرونده قتل جمال خاشقچی وجود دارد.
یکی از کاربران نیز نوشت: مطمئنا کودتایی در داخل خاندان حاکم در جریان است.
یک کاربر دیگر نیز می نویسد: در عربستان بزرگ، احدی جرأت انتقاد از یک مسئول بلند پایه را ندارد پس چگونه یک نفر جرأت می کند محافظ پادشاه را به قتل برساند.
با توجه به آنچه از سوی کاربران عرب در توئیتر مطرح شده به نظر می رسد قاطبه فعالان رسانه ای، روایت رسمی عربستان در خصوص دلیل کشته شدن و یا ترور الفغم را غیر قابل قبول خوانده و معتقدند که وقوع این قتل در سالگرد ترور جمال خاشقچی منتقد نظام سعودی در ترکیه سؤال برانگیز است؛ این مسأله وقتی ابعاد دیگری به خود می گیرد که نیروهای یمنی روز گذشته از بزرگترین عملیات خود علیه ائتلاف متجاوز سعودی از زمان آغاز تجاوز به یمن تاکنون خبر دادند؛ عملیاتی که طی چند هفته صورت گرفته و طی آن هزاران تن از نظامیان سعودی و نظامیان وابسته به ائتلاف متجاوز به اسارت گرفته شده اند. به نظر می رسد یکی از دلایل وقوع این ترور تحت الشعاع قرار دادن این عملیات و گم شدن آن در میان سیل اخبار دیگر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بحران یمن نیاز به راه حل سیاسی دارد ولی متاسفانه عربستان سعودی جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون درک نمی کند و نمی فهمد
محمد حلب
Iran, Islamic Republic of
محمد بن سلمان داره قبر خودشو میکنه...از شروع جنگ با یمن مشخص شد ک دولت کنونی عربستان ابقاء زیادی نداره...گوش دادن به آمریکا و کلا یهود عاقبتی نداره...پدرشو هم به زودی میکشه...زمان شیخ فهد این چیزا نبود...الله علی الضالمین و الکفار...النصر للاسلام انشاءالله...یا الله
Iran, Islamic Republic of
به نظر من ملک سلمان یک پله به مرگ نزدیک شد .
سید
Iran, Islamic Republic of
یارو فقط محافظ نبوده یک نوکر و خدمتکار کامل بوده است
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
...
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
از تعجب شاخ در آوردم وقتی دیدم کامنتم را حذف کرده اید.قسم می خورم که کامنتها را نخوانده به قید قرعه می گذارید وگرنه دلیلی نداشت کامنت مرا که در آن نوشته بودم قتل محافظ شاه سلمان توطئه ی بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی بوده را حذف کنید.