جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

ژاپن به دنبال کاهش تنش میان ایران و آمریکا

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 701936
کیودو خبرگزاری‌رسمی ژاپن در گزارشی ضمن بازتاب دیدار وزرای‌خارجه ایران و ژاپن نوشت توکیو به عنوان یک واسطه به دنبال ترویج گفت‌وگو میان ایالات متحده و ایران است زیرا ثبات در خاورمیانه برای این کشور بسیار حیاتی است.
ژاپن به دنبال کاهش تنش میان ایران و آمریکا
به گزارش جهان نيوز، ژاپن به واردات نفت خام از عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شدت متکی است به همین دلیل به دنبال ایجاد فضایی برای تحقق گفت و گو میان طرف های ذیربط و کاهش تنش است.

گزارش می افزاید ظریف در این دیدار که روز گذشته (دوشنبه) انجام شد ضمن قدردانی از برخورد دیپلماتیک توکیو، به «توشیمیتسو موتگی» همتای ژاپنی خود گفته است که ایران در میان تنش های شدید در خاورمیانه، به دنبال کاهش تنش ها در منطقه است.

موتگی هم در این دیدار که نخستین دیدار وی با همتای ایرانی بعد از انتصاب به این سمت در ابتدای ماه جاری میلادی است نسبت به وضعیت تنش ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است.

وزیر خارجه ژاپن در ابتدای این دیدار که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد به ظریف گفت: ما بسیار نگران اوضاع وخیم منطقه هستیم اما ژاپن به کار خود در جهت ثبات خاورمیانه ادامه خواهد داد.

در همین حال، ظریف هم با اشاره به اقدام اخیر ایالات متحده برای اعزام سرباز به عربستان سعودی، از این اقدام به عنوان زمینه ساز افزایش تنش ها یاد کرده است.

گزارش می افزاید نشست موتگی - ظریف یک روز قبل از آن برگزار شد که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن قصد دارد مذاکراتی را با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی ایالات متحده انجام دهد.

روحانی پیش از سفر به نیویورک گفت به مناسبت گردهمایی سالانه سران کشورها در سازمان ملل از برنامه صلح خلیج فارس رونمایی خواهد کرد، به گفته یک مقام دولتی ژاپن، ظریف در این دیدار جزئیات این برنامه را برای موتگی توضیح داده است.

ژاپن با وجود داشتن پیمان امنیتی دیرینه با آمریکا اما همچنان روابط دوستانه و قدیمی خود را با تهران هم حفظ کرده است.

وزارت امور خارجه ژاپن هم اعلام کرد موتگی در دیدار با ظریف از وی خواسته است تا از عملی که موجب تضعیف توافق هسته ای سال 2015 شود خودداری کند.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جامعه بین‌الملل باید رژیم کودک کش سعودی را تحریم کند. ..