جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱
محمدی مطرک کرد

یک توافق برای جرأت خشونت علیه ایران

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 701914
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پیشنهاد فرانسوی‌ها از ابتدا با نظر آمریکا تدوین شده است، گفت: غربی‌ها به‌شدت نیازمند توقف قدرت‌نمایی مقاومت در مقابل خود هستند و اساساً راهی برای متوقف کردن آن به‌جز یک توافق سیاسی ندارند.
یک توافق برای جرأت خشونت علیه ایران
به گزارش جهان نيوز، همزمان با سفر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، برخی تحلیلگران داخل نسبت به احتمال انعقاد یک توافق بد با طرف‌های غربی هشدار داده‌اند و خبرهای متفاوت، مبهم و بعضاً متناقضی که از نیویورک به گوش می‌رسد، کنار سوابق مباحث فی‌مابین ایران و اروپا و آمریکا نیز نگرانی‌ها را در این باره بیشتر کرده است.

در گفتگو با مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی که خود از افرادیست که نسبت به احتمال این توافق هشدار داده،  به بررسی بیشتر این موضوع و ابعاد مختلف توافقی که از آن به‌عنوان «توافق بد» نام می‌برند، پرداختیم که در ادامه خواهید خواند:

* برخی از جمله جنابعالی در تحلیل‌هایتان درخصوص یک «توافق بد» در نیویورک هشدار داده‌اید، چه اتفاقاتی در حال افتادن است که شما احتمال چنین توافقی را می‌دهید؟
این حرف صرفاً یک هشدار است، صورت مسئله ساده است: فرانسه پیشنهادی روی میز گذاشته که در بهترین حالت یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به ایران اختصاص می‌دهد و به‌ازای آن 3 چیز می‌خواهد که درواقع خواسته‌های آمریکا هم هست: 1 ــ بازگشت هر 3 گام کاهش تعهدات هسته‌ای به وضعیت مندرج در توافق و اعلام پایبندی کامل ایران به برجام که در واقع به‌معنای لغو مصوبه 18 اردیبهشت شورای‌عالی امنیت ملی است، 2 ــ توقف آن چیزی که آمریکایی‌ها آن را تنش‌آفرینی‌های منطقه‌ای می‌خوانند و مشخصاً درخواست امنیت خلیج فارس از ایران و 3 ــ آغاز مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید هسته‌ای یا آن چیزی که عاموس یادلین رییس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسراییل به آن می‌گوید برجام2 که در آن هم تعهدات برجامی ایران در حوزه هسته‌ای ابدی شده باشد و هم تعهدات جدیدی در حوزه منطقه‌ای و دفاعی به آن اضافه شده باشد.

این پیشنهادی است که روی میز است و من فکر می‌کنم متأسفانه اراده‌ای در دولت برای نوعی توافق بر سر آن وجود دارد.

* چرا فکر می‌کنید این توافق، توافق بدی است؟
به‌دلایل بسیار متعدد؛ اول اینکه این توافق دقیقا همان چیزی است که امریکا می خواهد و اساسا هدف امریکا از کلید زدن پروژه فشار حداکثری روی ایران در یک سال و نیم گذشته دقیقا رسیدن به همین توافق بوده است. این توافق یعنی ما رسما به امریکا بگوییم پروژه فشار حداکثری کارآمد بوده و جواب داده است.

دوم اینکه این توافق به معنای پای بندی کامل ایران به برجام و فرسنگ ها فراتر رفتن از برجام است در حالی که امریکا حتی یک تعهد نصفه و نیمه و لفظی به برجام هم حاضر نیست بدهد که تازه اگر اعلام تعهد کامل به برجام هم بکند تازه اول مسئله است چون خود برجام در حوزه برداشتن تحریم ها ده ها مسئله دارد.

طبق این توافق، ایران کاملا به برجام بر می گردد در ازای یک مقدار پول کاملا نسیه و موهوم.

سوم اینکه برنامه ایران برای پاسخ دادن به فشار حداکثری امریکا از اردیبهشت تا الان به خوبی جواب داده و موازنه را به شدت به نفع ایران تغییر داده است. چنین توافقی این توهم را در امریکا ایجاد خواهد کرد که همه اقدامات ماه های گذشته صرفا برای دریافت مبلغی پول بوده و کل سقف توقعات ایران همین است و ایرانی که در اوج قدرت قرار دارد چنان ضعیف جلوه داده خواهد شد که دشمن تازه جرئت می کند پروژه های خطرناک خودش را علیه آن اجرا کند.

چنین توافقی به امریکا برای ریسک و خشونت علیه ایران جرئت خواهد داد.
چهارم اینکه این توافق مطلقا به معنای بازگشت امریکا به برجام نیست بلکه به معنای باز کردن راه امریکا برای ابدی کردن تعهدات هسته ای برجام، به اضافه گنجاندن تعهدات دفاعی و منطقه ای در برجام است که این بار اروپا هم تمام قد با آن همراه خواهد بود.

پنجم اینکه این توافق تقریبا هیچ نفع اقتصادی برای ایران ندارد. آنچه به ایران داده می شود اعتبار است نه پول، اعتبار هم بناست از مسیر اینستکس هزینه شود، اینستکس هم کاملا مقید به تحریم های ثانویه آمریکا و استانداردهای FATF است و با مکانیسم های آن فقط می شود غذا و دارو خرید که تازه مسیر آن را هم با تحریم های جدید علیه بانک مرکزی که به آن تک SDGT زده اند می خواهند ببندند. این در حالی است که کشور نقطه اوج فشار را رد کرده، راه های مناسب برای دور زدن فشارهای امریکا و فروش نفت را پیدا کرده و اساسا نیاز به چنین توافقی با غرب ندارد.

ششم اینکه این توافق می خواهد به نوعی تعهدات برجام را ابدی کند در حالی که اساسا همه حسن ادعایی برجام این بوده که زمانی این تعهدات تمام خواهد شد و ایران می تواند برنامه غنی سازی صنعتی داشته باشد.

این یعنی ایران 15-25 سال به تعهدات عمل می کند و بعد هم هیچ چیز گیرش نمی آید و می گویند همینطوری تا ابد ادامه بده!

هفتم اینکه این  توافق ایران را در مذاکرات فراهسته ای موشکی و منطقه ای درگیر می‌کند که عملا به معنای مهار همه ابعاد قدرت ایران با مدل برجام بدون واگذار کردن هیچ امتیاز مشخصی به ایران است و نوعی اجماع در زمینه توسعه برجام به حوزه های فراهسته ای ایجاد می کند. من فکر می کنم این یک فاجعه تمام عیار خواهد بود.

* با این تفاسیر، آیا صورت های تعدیل شده ای از این توافق وجود ندارد که بتوان آن را قبول کرد؟
ممکن است وجود داشته باشد اما چارچوب همین است که قابل قبول نیست. ما دقیقا نمی دانیم در مذاکرات چه می گذرد ولی من بعید می دانم امریکایی ها بخواهند از هیچ کدام از اصول سه گانه ای که در ذهن دارند کوتاه بیایند.

تنها توافق قابل  قبول این خواهد بود که امریکا به کل تعهدات برجامی برگردد، خسارت های ایران را جبران کند و ایران هم در ازای دریافت تضمین های کاملا مشخص 3 گام برداشته شده را به نحوی به عقب برگرداند.

مذاکره درباره ابدی کردن برجام یا موضوعات دفاعی و منطقه ای به معنای دادن یک امتیاز بسیار گرانبها به دشمن در حالی خواهد بود که در اوج ضعف و استیصال قرار دارد و اصلا نمی داند چه کار باید بکند و اگر ما محکم باشیم اساسا راهی جز کوتاه آمدن کامل ندارد و از آن طرف به باد دادن عزت خلق شده در ماه های گذشته در ازای هیچ.

* شما چه تحرکاتی را در داخل دولت می بینید که معتقید دولت آقای روحانی در آستانه این توافق است؟
نشانه های فراوانی وجود دارد. دولت مکررا قبل از سفر گفته حاضر است با هر کسی ملاقات کند. دولت دارد تمایل نشان می دهد که تمدید بخشی از معافیت های مربوط به خرید نفت در چارچوب پیشنهاد فرانسه از سوی ترامپ را عملا به معنای بازگشت امریکا به برجام در نظر بگیرد.

درباره پیشنهاد فرانسه در سطوح کارشناسی تقریبا توافق شده. اطلاعاتی هست که ترامپ هم کم و بیش پیشنهاد فرانسه را قبول دارد. من که البته فکر می کنم این پیشنهاد از ابتدا با نظر امریکا تدوین شده. ترامپ و آقایان در دولت آقای روحانی در سیاست داخلی نیاز شدید به یک توافق دارند، تجربه برجام پیش چشم ماست، مهم تر از همه غربی ها به شدت نیازمند متوقف شدن قدرت نمایی مقاومت در مقابل خود هستند چرا که اساسا راهی برای متوقف کردن آن به جز یک توافق سیاسی ندارند و...  بسیار شواهد دیگر.

* شما موضوع ملاقات آقای روحانی و ترامپ را هم در همین چارچوب ارزیابی می‌کنید؟
بله کاملا در همین چارچوب است. این بسیار خطرناک است که می بینیم کسانی به انواع و اقسام فرمول ها فکر می کنند برای اینکه به یک شکلی نوعی از دیدار انجام بشود. اما آنچه از دیدار مهم تر است این است که صرف نظر از اینکه اساسا دیداری انجام می شود یا نه، یک توافق بد انجام نشود.

تمرکز بیش از حد روی دیدار نباید داشت. شاید دیدار اصلا انجام نشود چون به طور طبیعی ریسک بسیار بزرگی مخصوصا برای طرف ایرانی است اما بدون دیدار توافق بکنند. این هم اتفاقی است که نباید بیفتد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Denmark
اگه آقای روحانی بر خلاف مصلحت نظام توافقاتی خارج از برجام با سران آمریکایی و اروپایی انجام داد چکار باید کرد؟