جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵

سرپیچی ۷۰ درصد پزشکان از قانون نصب کارتخوان

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 701860
در حالی مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام دستگاه‌های کارتخوان توسط صنف پزشکان به پایان رسیده است که بر اساس آمارها تا روز 31 شهریور ماه فقط ۳۰ درصد از پزشکان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
سرپیچی ۷۰ درصد پزشکان از قانون نصب کارتخوان
به گزارش جهان نيوز، مهلت تعیین شده برای ثبت کارتخوان در مطب پزشکان در حالی دیروز (یکم مهرماه) به پایان رسید که به گفته مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی تا روز 31 شهریور ماه فقط ۳۰ درصد از پزشکان در این زمینه اقدام کرده بودند. بر این اساس حدود ۷۴ هزار پزشک ملزم به نصب کارتخوان در مطب‌های خود شده‌اند اما از این تعداد فقط ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند.

به نظر می‌رسد صنف پزشکان تهدیدهای سازمان امور مالیاتی را جدی نگرفته و آن طور که از واکنش‌های سازمان امور مالیاتی هم برمی‌آید، این نهاد مالیاتی هم قصد ندارد خود را با این صنف قدرتمند درگیر کند.

واقعیت این است که پزشکان علاوه‌بر اثرگذاری اجتماعی بالایی که دارند، به لحاظ سیاسی هم از نفوذ و قدرت بالایی برخوردار هستند. داشتن فراکسیونی مستقل در مجلس شورای اسلامی با عنوان «فراکسیون بهداشت و درمان» تنها یکی از ابزارهای قدرتمند این صنف در دستگاه سیاستگذاری کشور است.

با این حال به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی نباید از موضوعی به اهمیت مالیات‌ها آن هم در سال سخت اقتصادی به سادگی عبور کنند. این موارد نباید باعث شود یک صنف در برابر قانون پافشاری کند، مخصوصا اگر این قانون به مالیات مربوط باشد که در شرایط اقتصادی فعلی بودجه اقتصادی کشور بسیار به آن وابسته است. از طرف دیگر اگر صنف پزشکان موفق شوند از زیر بار قوانین مالیاتی شانه خالی کنند احتمالا دیگر اصناف نیز به تبع آنها زیر بار نصب دستگاه کارتخوان در دفاتر خود نخواهند رفت.

جلسه‌ای مسالمت‌آمیز برای اجرای قانون
با این حال به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی از مواضع سفت و سخت خود برای برخورد قاطع با پزشکان متخلف و تعیین ضرب العجل برای آنها کوتاه آمده و به همین دلیل سعی کرده با تشکیل جلسه‌ای با پزشکان قضیه را به صورت مسالمت‌آمیز فیصله دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نشستی که ۳۰ شهریور ماه در بالاترین سطوح مدیریتی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد طرفین توافق کردند در کمیته‌ای مشترک و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار، راهکارهای مناسب بررسی و اطلاع‌رسانی شود.

ظاهرا در این جلسه سه ساعته که رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی و برخی معاونین وی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان، معاون کل وزارت بهداشت، رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس‌شورای عالی نظام پزشکی و رئیس‌مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان کشور نیز شرکت داشتند بر حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی به دور از دخالت‌های رسانه‌ای و در فضایی کارشناسانه بدون تنش، تهدید و یا عبارت‌های نامتناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور تاکید شده است!

از طرف دیگر، بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی علی رستم پور -مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی- درباره همین جلسه گفت: «روند جلسه مثبت بود و همه بر این موضوع تاکید کردند که دنبال تمکین به قانون هستند. البته از فضای رسانه‌ای ایجادشده علیه پزشکان گلایه داشتند؛ چراکه به اعتماد میان بیمار و پزشک آسیب می‌رسد»!

اما این تاکید بر عدم دخالت رسانه‌ها در پیگیری یک مطالبه قانونی و عمومی چه علتی می‌تواند داشته باشد؟ مگر غیر از این است که تاکنون این رسانه‌ها بوده‌اند که پیگیر اجرای قوانین مالیاتی برای پزشکان بوده‌اند؟ پس چرا نباید رسانه‌ها در احقاق حقوق عمومی دخالت کنند؟ یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح می‌شود فرهیخته بودن اقشار پزشکان و ضرورت احترام به این اقشار است! اما آیا واقعا مطالبه پرداخت مالیات می‌تواند باعث کسر شان یک صنف باشد‍!؟

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من داروساز هستم و پزشک نیستم و مخالف شفافیت مالی نیستم چون آنقدر درآمد ندارم که به مالیات برسد و قبول دارم برخی پزشکان بصورت نادر درآمدهای نجومی دارند ولی یک سوال؟ چرا از قشری شروع کردید که موثرترین و روشن ترین خدمات را به مردم میدهند؟؟؟ چرا از بنگاه های املاک که مبهم ترین و غیر منطقی ترین شغل نه خدمت دارند شروع نکردید؟؟؟؟ چرا از مولتی ملیاردرهای ایران ... شروع نکردید؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مردم با همکاری یکدیگر پزشکانی که حاضر به دادن مالیات نیستند را تحریم کنند ....
محمد
United States
سلام و احترام به همه پزشکان متعهد و کارت خوان دار

چه جالب من یک فرهنگی ام و هر ماه مالیات میدهم در حالیکه حقوق من دستمزد یک ساعت یا یک روز پزشکان محترم است ولی پزشکان درآمد خود را برای ندادن مالیات کتمان میکنند !!!!!!...
فرهنگی
United States
...
فرهنگی
United States
پزشکان محترم برید خداروشکر کنید که در جمهوری اسلامی زندگی میکنید وگرنه اگر در اتریش فرار مالیاتی یا کتمان درآمد تا ۲۰۰درصد جریمه میشدید و در آمریکا بین ۲۵ تا ۷۵ درصد درآمد کتمان شده و در چین تا ۵۰۰درصد جریمه داشتید .......