کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سبزپوشی شاخص بورس در آخرین ماه تابستان

1 مهر 1398 ساعت 15:46

بررسی معاملات انجام شده در شهریور ماه گویای آن است که شاخص بورس ۳۵ هزار و ۹۷۶ واحد رشد داشت، شاخص کل در پایان روز ۳۰ مرداد ماه با عدد ۲۶۶ هزار و ۱۲۷ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در آخرین روز تابستان ( ۳۱ شهریور ماه) به عدد ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد رسید.


به گزارش جهان نیوز، بررسی معاملات انجام شده در شهریور ماه گویای آن است که شاخص بورس ۳۵ هزار و ۹۷۶ واحد رشد داشت،  شاخص کل در پایان روز ۳۰ مرداد ماه با عدد ۲۶۶ هزار و ۱۲۷ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در آخرین روز تابستان ( ۳۱ شهریور ماه) به عدد ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات ماه گذشته ۳۰۳ هزار و ۷۶۳ واحد بود که این عدد دیروز (۳۱ شهریور) به رقم ۳۴۸ هزار و ۶۰۰ واحد رسید و افزایش ۴۴ هزار و ۸۳۷ واحدی را رقم زد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) در روز پایانی مرداد ماه ۷۲ هزار و ۱۲۵ واحد بود که این عدد در شهریور ماه به ۸۷ ۸۵۲ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۴۸ هزار و ۳۳۹ واحد به عدد ۵۸ هزار و ۸۰۸ واحد رسید.

 ریسک سیاسی عامل بازدارنده برای رشد شاخص بورس 
مهدی صوری امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا روند معاملات بورس در شهریور ماه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در شهریور ماه ترس سرمایه‌گذاران از ریسک سیاسی کشور به عنوان عاملی جهت بازدارندگی رشد بازار تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مدت در بازار با دو مدل سهم روبرو بودیم، افزود: نخست سهم شرکت‌هایی بودند که به واسطه سودسازی و به واسطه دلار با رشد و ارزندگی همراه شده بودند.

صوری اظهار داشت: اینگونه سهم‌ها از توجیه سودسازی برخوردار بودند و برای سرمایه‌گذارانی که با تحلیل اقدام به خرید و فروش کردند جذاب بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: یک سری دیگر از سهم‌ها که مورد توجه سهامداران قرار گرفتند سهم‌هایی بودند که وقتی بازار مسکن ، دلار و دیگر بازارهای موازی جذابیت خود را برای سرمایه گذاری از دست دادند حجم گسترده ای از نقدینگی‌ها به دلیل نبود بازار مناسب برای سرمایه گذاری به بورس راه پیدا کردند.

وی معتقد است، سرمایه‌گذارانی که با تحلیل خرید و فروش کردند و به سمت سهم‌های بزرگ رفتند با مشکل مواجه نبودند و ریسک چندانی را متقبل نشدند.

صوری اظهار داشت: پول‌های جدیدی که به دلیل فقدان آموزش و راهکار برای هدایت سرمایه‌گذاران وارد بازار شدند، به سمت سهم‌هایی ورود پیدا کردند که از توجیه قیمتی برخوردار نبودند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این سرمایه‌ها فقط در اثر فشار ورود پول رشد زیادی را تجربه کردند که این موضوع باعث ایجاد ورود هیجانی نقدینگی به بورس و خروج آن شد که زمینه ریزش شاخص بورس را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه از زمانی که شاخص بورس به عدد ۲۲۰ هزار واحد رسید بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که شاخص حباب دارد و با ریزش همراه خواهد شد، افزود: اگر قرار باشد که شاخص ریزش سنگینی را تجربه کند سهم‌های بزرگ باید ریزش داشته باشند در حالی که این سهم‌ها دارای ارزندگی هستند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، تاکنون شاهد ریزش کلی بازار نبودیم در حالی که در موقعیت کنونی نگران سهم‌هایی هستیم که فقط به واسطه پول با رشد همراه شدند.

به گفته صوری، در چند وقت اخیر با یک سری از تغییر قوانین و مقررات مانند سامانه مدیریت ریسک یا تغییر قوانین بازار پایه همراه بودیم که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دادند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اقدامات از جمله تصمیمات مثبتی بود که سازمان بورس در دستور کار قرار داد، گفت: با توجه به اینکه عمده فعالان بازار حقیقی هستند دانش کافی نسبت به این اقدامات ندارند و به سرعت از خود واکنش نشان دادند که این امر باعث شد تا بازار نسبت به این واکنش ها در معاملات خود عکس العمل منفی نشان دهد.

وی به صنایع برتر در آخرین ماه تابستان اشاره و بیان کرد: سهم‌های بزرگ مانند پتروشیمی، آهن و فولاد که وابسته به نرخ دلار هستند و همچنین سهم‌هایی مانند دارویی ها و صنایع غذایی که بازار به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در انتظار نرخ رشد بودند مورد اقبال سهامداران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

صوری روند معاملات بورس در ماه مهر را پیش بینی کرد و افزود : قضیه آرامکو منجر به افزایش ریسک سیاسی در کشور شد اما اگر بخواهیم نسبت به این قضیه خوشبین و امیدوار باشیم که این تنش‌ها به درگیری‌های نظامی پراکنده منجر نمی‌شود و فقط در حد مکالمه و تحریم باقی می‌ماند باید گفت که سهم‌های بنیادی به دلیل ارزندگی که دارند ریزش چندانی را تجربه نمی‌کنند و در مسیر صعود قرار خواهند گرفت.
 


کد مطلب: 701835

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/701835/سبزپوشی-شاخص-بورس-آخرین-ماه-تابستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com