سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

دستان خالی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 701680
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری و میلیاردر جمهوری خواه آمریکا در حالی به مجمع عمومی سازمان ملل می رود که عملکرد او در موضوع های مختلف از جمله ایران، کره شمالی، ونزوئلا و افغانستان هیچ گونه دستاورد دیپلماتیک قابل توجهی برای ارائه به آمریکا و جهان ندارد.
دستان خالی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش جهان نيوز، در شرایطی که واشنگتن به دنبال اعزام نیروهای نظامی بیشتر به خاورمیانه است تا به بهانه تقویت نیروهای دفاعی عربستان برای مقابله با هر گونه تهدید احتمالی در واقع حضور خود را تقویت کند، ترامپ در حالی که به اذعان رسانه های غربی دستاورد قابل توجهی از مذاکرات خود در مسائل مختلف از جمله ایران نداشته به مجمع عمومی سازمان ملل می رود.

تنش بین ایران و آمریکا به دنبال خروج ترامپ از توافق هسته ای تاریخی و چندجانبه در ماه مه (اردیبهشت) و اعمال دوباره تحریم ها علیه جمهوری اسلامی در ماه گذشته بالا گرفته است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه نوشت: دونالد ترامپ بدون دستیابی به موفقیت های دیپلماتیک به سازمان ملل برمی گردد تا به خود ببالد. رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه برای حضور در مجمع سالانه سازمان ملل متحد، با شیوه ای در کمال میل و رغبت اما بدون هیچ اقدامی بزرگ دیپلماتیک برای ارائه به آمریکا و جهان به نیویورک باز می گردد.

ایران، کره شمالی، ونزوئلا ، افغانستان: رهبر مدعی مذاکرات، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، به سختی تلاش دارد به نتایج ملموسی برسد که بتواند از آن به عنوان اثبات اثربخشی روش خود استفاده کند.

این خبرگزاری نوع نگاه و مواضع ترامپ در مورد تغییرات آب و هوایی را در مقابل نگاه جهانی به گرمایش زمین که بسیاری از کشورهای جهان را از پیامدهای آن نگران کرده است را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: روز دوشنبه و در زمانی که صدها رهبر برای ارائه اقدام های خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با یکدیگر دیدار می کنند، ترامپ تنها رهبر جهان که کشورش را از توافق نامه پاریس خارج کرده است، در مورد "حمایت از آزادی مذهبی" سخنرانی خواهد کرد.

رئیس جمهوری ۷۰ ساله آمریکا مجموعه ای قابل توجه از گفت و گوهای چهره به چهره با روسای دولت ها اعم از عمران خان، آندرژ دودا، عبدالفتاح السیسی، مون جائه – این، نارندرا مودی، بوریس جانسون، برهم صالح و آبهشینزو برنامه ریزی کرده است.

گفت و گوی او در روز چهارشنبه با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به طور ویژه نه به لحاظ ابعاد دیپلماتیک آن بلکه برای تأثیرگذاری احتمالی آن در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا مورد توجه قرار می گیرد.

اما به طور مسلم در مورد مساله ایران که ترامپ سیگنال های متناقضی را از تهدیدهای انتقام جویانه نظامی و درخواست ها برای مهار تنش ها ارسال نمی کند، اظهارت او بسیار مشتاقانه خواهد بود.

یک گفت و گوی رو در رو با همتای ایرانی اش حسن روحانی که ترامپ آن را با صدای بلند خواب دیده بود تا برای دستیابی به این امر از افزایش تحریم ها چشم پوشی کند، اکنون بعید به نظر می رسد.

حملات ۱۴سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که واشنگتن آن را به ایران نسبت داده، بازی را تغییر داده است.
 

خبرگزاری فرانسه نوشت: مستاجر کاخ سفید در موقعیت دشواری قرار گرفته است. یک واکنش نظامی خطر تشدید تنش ها را با پیامدهای قابل پیش بینی به همراه خواهد داشت. اما عدم پاسخگویی به این مساله، منطقه و شاخه ای از انرژی حیاتی را درگیر می کند.

«سوزان ملونی» تحلیلگر آمریکایی از اندیشکده بروکینگر می گوید: محاسبات ایرانی ها اینگونه بوده که با فشار بر ایالات متحده و متحدانش می توانند در هر مذاکره آتی اهرم دیپلماتیک ایجاد کنند.

کشورهای اروپایی که قبلا به عملیات ایالت متحده برای دفاع از امینت خاورمیانه ملحق می شدند حالا دیگر تمایلی به انجام آن ندارند.

به اعتقاد او، این تمایل بدان دلیل است که می ترسند ترامپ آنها را گرفتار باتلاق جنگ کند. حتی دشمنان دیرینه ی ایران نیز امروز با رئیس جمهور دمدمی مزاجی که در آخرین دقایق دستور یک حمله را لغو می کند، جنگ با ایران را نمی خواهند.

خبرگزاری فرانسه افزود: دونالد ترامپ فعلا" متوقف شده است و فقط تحریم های سنگین را علیه تهران تقویت کرده و از ارسال نیروهای نظامی بیشتر به منطقه خلیج فارس خبر داده است.

از نگاه «جان آلترمن» از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، "ایرانیان برای ترامپ تله گذاشتند. با اعمال فشار به این رئیس جمهوری که "دوست دارد یکجانبه عمل کند" تا دائما" فشارها را افزایش دهد، آنها "آمریکا را از دیگر نقاط جهان جدا کردند".

آلترمن تاکید دارد که رئیس جمهوری آمریکا به متحدان ایران نیاز دارد. سه روز مذاکرات فشرده دیپلماتیک می تواند به او این اجازه را بدهد در صورتی که لحن مناسبی داشته باشد، به آنها نزدیک شود.

رئیس جمهوری ایران برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فردا دوشنبه اول مهرماه به نیویورک سفر می کند.

«حسن روحانی» امروز - یکشنبه - در مراسم هفته دفاع مقدس حضور نیروهای خارجی در منطقه و حوزه خلیج فارس را عامل ناامنی در این منطقه دانست و تاکید کرد: مسیر ما و راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه است، آن هایی که می‌خواهند حوادث منطقه را به ایران نسبت دهند همانند همه دروغ های افشا شده آنان است.
 

او خطاب به آمریکایی ها و کسانی که به دنبال تقویت نیروهای نظامی خود و ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی برای پرتنش کردن منطقه هستند هشدار داد: اگر راست می‌گویند و دنبال امنیت منطقه هستند این همه سلاح و هواپیما و بمب و سلاح های خطرناک به منطقه ارسال نکنند. اگر راست می‌گویند منطقه ما را تبدیل به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه ننمایند. اگر واقعا به دنبال امنیت منطقه هستند از این منطقه فاصله بگیرند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: شماها همواره برای منطقه نقمت و بلا بوده و هر مقدار از منطقه و ملت‌های ما فاصله بگیرید به همان اندازه امنیت بیشتر برای منطقه ما به ارمغان خواهد آمد.

روحانی همچنین با بیان اینکه با همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده ایم از خطاهای گذشته آنها بگذریم، گفت: امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل حضور خواهیم یافت.

رئیس جمهوری کشورمان امروز خاطرنشان کرد که امسال در سازمان ملل متحد با شعار ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز که خلاصه آن حب و امید است به جهان ارائه خواهیم کرد.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *