پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۰

تبعات استقراض ۱۵ میلیارد دلاری

حسینعلی حاجی دلیگانی
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 701544
چون همه تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است کشورهای مقابل باید بدانند ایران به دنبال دور زدن تحریم‌ها نیست بلکه می‌خواهد اقدامات موثری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها انجام دهد کما این‌که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.
جهان نيوز - حسینعلی حاجی دلیگانی: پیشنهاد فرانسه و کشورهای اروپایی به ایران در قالب خط اعتبار 15 میلیارد دلاری و در قبال عملی نشدن گام سوم خروج از برجام توسط ایران، در آینده بسیار نزدیک ایران را به کشوری بدهکار در دنیا تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که مسئولین کشورمان باید تمام تلاش خود را بکنند تا با مذاکره و دیپلماسی منطقی با کشورهای اروپایی دوباره امتیازاتی از جمله فروش نفت و آزادسازی تبادلات مالی را که در قالب برجام به ایران داده شد به دست آورند.
 چون همه تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است کشورهای مقابل باید بدانند ایران به دنبال دور زدن تحریم‌ها نیست بلکه می‌خواهد اقدامات موثری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها انجام دهد کما این‌که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم. به عنوان مثال در تحریم‌های نفتی، ایران باید به سمت توسعه فرآورده‌های نفتی برود نه این‌که با هر روشی بخواهد تحریم‌ها را دور بزند و نفت خام خود را به فروش برساند که تجلیگاه واقعی این امر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود.
با این وجود به نظر می‌رسد اروپاییان مثل تجارب متعدد گذشته در وعده‌های خود صادق نباشند چون با قبول نکردن خرید نفت از ایران درصدد بدهکار کردن ایران هستند آن هم به قیمت منت گذاشتن بر ایران. این در حالی است که در آینده خودشان سود سرشاری از این خط اعتباری 15 میلیارد دلاری خواهند برد و به نوعی گشایش این خط اعتباری مزیتی برای شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شود نه شرکت‌های ایرانی، چون کشورمان بدون پیش‌شرط باید کالاهای بعضاً غیرضروری آنها را خریداری نماید.
مسئولین کشورمان نباید گام سوم خروج از توافق‌نامه برجام را صرفاً منوط به افزایش تحقیق و توسعه و پژوهشی در زمینه هسته‌ای می‌کردند، بلکه باید با غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم، اروپاییان را وادار به پذیرش خواسته‌هایمان می‌کردند. چون اگر در برابر ظالم کرنش نشان دهی بدون شک باید منتظر ظلم‌های بعدی از سوی آنها باشی، در غیر این صورت اروپاییان از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کردند.
ایران به این وام اروپایی هیچ نیازی ندارد، اگر اروپاییان صادق هستند باید تلاش کنند تحریم‌های نفتی ایران برداشته شود، چون در حال حاضر موضوع 15 میلیارد دلار را مطرح می‌کنند ولی در آینده این عدد را هم احتمال دارد به یک یا  دو میلیارد دلار تقلیل دهند.
بنابراین به نظر می‌رسد منوط کردن پذیرش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به لغو تمام تحریم‌های نفتی، کوچک‌ترین کاری است که مسئولین کشورمان در برابر خواسته‌های به ناحق کشورهای اروپایی کرده‌اند. ‌
منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
این مجلس بدنبال شفاف سازی برای ملت نیست چرا و چگونه هپکو واگذار شد؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای علی مطهری از ذخایر مجلس و فرزانه ای دور اندیش پیوسته دغدغه شفاف سازی داشته اند اینکه چرا درخصوص کارخانه هپکو چیزی توئیت ننموده اند...
محسن
Iran, Islamic Republic of
سامانه ثبت اموال و دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران کشور رونمایی شد و مسؤولان از امروز به مدت یک ماه فرصت دارند اموال خود را ثبت کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
هشدار (اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت پیشنهاد شهرداری برای هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان در مراسم پیاده روی اربعین موافقت کردند). هم منت می گذارند هم معلوم نمی کند چطور و کجا هزینه می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
همین اعضای شورای شهری که اسم شهید را از سر کوچه ها و خیابان ها پاک می کند همین ها 10 میلیارد برای پیاده روی اربعین صرف می کنند؟
حاتم
Iran, Islamic Republic of
10 میلیارد شروع یک طرح است، فردا کلی کامنت می گذارند توئیت می کنند ما راضی نیستیم از مالیات ما 10 میلیارد صرف اربعین شود.
حاتم
Iran, Islamic Republic of
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
دروغ‌‌گویی، تنبلی‌ها و رخوت‌ها نتیجه محور قرار گرفتن کدخدا به جای خداست.
علی
Iran, Islamic Republic of
همه این مشکلات بخاطر شفاف نبودن واگذاری ها، بخاطر پیگیری نکردن هاست، ...
علی
Iran, Islamic Republic of
سوالی برایم پیش آمده است آیا تحلیل ها شما خیلی بهتر از تحلیل های من است شماها که اغلب تحلیل های سایت خبری تان از منابع دیگر است...