کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات:

معیشت مردم را به جنگ در سوریه فروختیم!

30 شهريور 1398 ساعت 8:34

«می‌دانید ترامپ چه زمانی اعلام کرد از برجام خارج می‌شود؟ وقتی آخرین شهر بزرگ سوریه از دست داعش خارج شد.


به گزارش جهان نیوز، «محسن امین‌زاده»، معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک میتینگ سیاسی در حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، طی اظهاراتی پیرامون سیاست خارجی ایران در قبال سوریه گفته است: مدیریت بحران سوریه باید به کمک نظامیان به دست وزارت خارجه سپرده می‌شد و وزارت خارجه با دنیا تعامل و همکاری می‌کرد برای جلوگیری از بروز بحران در سوریه.

او در ادامه اظهاراتش تصریح می‌کند: «می‌دانید ترامپ چه زمانی اعلام کرد از برجام خارج می‌شود؟ وقتی آخرین شهر بزرگ سوریه از دست داعش خارج شد.

ربطش این بود که تا زمانی که داعش در حال ایجاد بحران بود؛ قرار نبود که آمریکایی‌ها با ایران بر سر برجام درگیر شوند. و باور من این است که یکی از عوامل انعطاف نشان دادن آمریکایی‌ها در برجام، داعش بود.

یعنی شرایط و نقش‌آفرینی ایران در سوریه (در صورت همکاری با آمریکا که منتهی به حفظ برجام می‌شد) می‌توانست تأثیر زیادی بر زندگی عمومی ما، بر توسعه عمومی ما و بر معیشت ما داشته باشد»!

امین‌زاده همچنین با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ضرورت حذف داعش می‌افزاید: ما اشتباه خیلی بزرگی مرتکب شدیم که به تنهایی با داعش جنگیدیم...چه مشکلی داشت که با آمریکا حرف بزنیم – و همکاری کنیم- بر سر داعش. مگر ما نمی‌خواستیم داعش را ساقط کنیم. خب می‌رفتیم بخاطر این کار با آمریکا عکس یادگاری می‌گرفتیم. (و برجام نیز حفظ می‌شد!)

بر پایه گزارش مشرق، اینکه امین‌زاده تأکید دارد اگر ایران در قبال سوریه عاقلانه عمل کرده بود و نسبت به وقوع بحران در این کشور سکوت و یا با آمریکا همکاری می‌کرد تا برجام به پیش برود و معیشت مردم اصلاح شود! در حالت خوشبینانه یک تحلیل غلط و در حالت بدبینانه یک فتنه‌گری همچون سابقه فتنه‌گران در سال ۸۸ است.

مسئله سوریه برای جمهوری اسلامی ایران یک مقوله در سطح کلان نظام و ناشی از دکترین منطقه‌ای و گفتمانی ایران بود که به هیچ وجه من‌الوجوه، تخطی از آن جایز نبود.

ما در سوریه با مشکلی امنیتی و استراتژیک در فراتر از مرزهای خود مواجه بودیم که می‌دانستیم در وهله آخر دامان خودِ ما را خواهد گرفت و از آنجا که امنیت، نخستین مقوله‌ای است که هر حاکمیتی باید بدان متوجه باشد؛ پا به سوریه گذاشتیم و با حضوری مستشاری، به حاکمیت سوریه در قبال فتنه تروریسم تکفیری کمک کردیم.

و این مقوله بر خلاف ادعای امین‌زاده، در ابتدا و انتهای خود هیچ ربطی به برجام آقای روحانی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان نداشت.

در واقع برجام نیز از اول پروژه کلان نظام نبود بلکه خواسته و اصرار غلطی بود از جانب دولت و اصلاح‌طلبان که به قول حسین مرعشی مصالحه‌ای فراتر از مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کرد.

و مدیریت کلان نظام اسلامی نیز از بابت احترام به رأی مردم و حمایت از دولت‌ها در مقابل این اصرار غلط هیچ سدّی ایجاد نکرد و حتی عبور از خطوط قرمز خود توسط مذاکره‌کنندگان دولتی را نیز تحمل کرد تا هیچ بهانه‌ای برای نتایج برجام در دست آقایان نباشد.

نتایجی مشحون از شکست و جاسوسی و بی‌دستاوردی و تحریم‌های بیشتر که از ابتدا توسط رهبر معظم انقلاب و برخی تحلیلگران مدقّ کشور مورد پیش‌بینی قرار گرفتند.

جدای از این ۲ اشاره که به وضوح نشان می‌دهد بحث سوریه و بحث برجام دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگر بودند؛ ربط دادن برجام به معیشت و توسعه ایران نیز یک تحلیل کاملا غلط است و بدون اثبات است.

آقایان در حالی اصرار دارند گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم را به تحریم و نبود معجزه برجام ربط بدهند که امروز حتی همه در ایران می‌دانند که علت گرانی‌ها دولت مشترک آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هستند که بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کنند، نه آمریکا و عربستان و تحریم‌های ۴۰ ساله!

اینکه عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن به نظارت بر بازار و قیمت‌ها اعتقادی نداشت و قیمت مسکن در دولت آقای روحانی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد چه ربطی به تحریم و یا حضور مستشاری ایران در سوریه داشت!؟

و یا اینکه کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی، ماده اولیه خود را با قیمت کیلویی ۱۰۰۰ تومان می‌خرند و محصول نهایی را در سایه "عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها" تا کیلویی ۲۳ هزار تومان به مردم قالب می‌کنند آیا ربطی به تحریم دارد!؟

و همچنین در قضایای قیمت گوشت و خودرو که در نبود نظارت دولتی (که شأن حکومتی دولت است اما اجرا نمی‌شود!) با ۲ برابر قیمت به دست مردم می‌رسند و قس علی هذا...

بحث گرفتن عکس یادگاری با آمریکا برای از بین بردن داعش نیز از آنرو توسط امین‌زاده مورد تأکید قرار گرفته است که گویا وی تبلیغات آمریکا در مقابله با تروریسم و داعش را باور کرده، در جریان دیدار مقامات آمریکایی با تروریست‌های سوریه نیست و از دست‌نشاندگی داعش توسط آمریکا نیز خبر ندارد...


کد مطلب: 701468

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/701468/معیشت-مردم-جنگ-سوریه-فروختیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com