سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

۸ راه افزایش قد در کودکان با تغذیه، ورزش، خواب کافی

جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب: 701457
۸ راه افزایش قد در کودکان با تغذیه، ورزش، خواب کافی
به گزارش جهان نيوز، بسیاری از والدین دوست دارند فرزندان قد بلند و نیرومندی داشته باشند، زیرا این خصوصیات به طور عمده از نشانه‌های سلامتی آن‌ها قلمداد می‌شوند. والدین معمولا برای اطمینان از رشد سالم فرزندانشان بسیار تلاش می‌کنند، و قد کودکان از سوی بسیاری از بخش‌های جامعه به عنوان نشانه‌ای از وضعیت کلی سلامت آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 به نقل از دکتر منشادی فوق تخصص غدد و متابولیسم ژن‌ها بیشترین نقش را در تعیین قد کودک ایفا می‌کنند اما تنها عامل تأثیرگذار بر آن نیستند. بسیاری از عوامل بیرونی مانند شرایط زندگی و رژیم غذایی سالم می‌توانند بر قد کودکان تأثیر بسیار زیادی داشته باشند. بنابراین، این امکان وجود دارد که والدین بتوانند از طریق روش‌های ساده، شانس خود را برای داشتن فرزندان قدبلند و نیرومند افزایش دهند.
 
چگونه می‌توان قد کودکان را افزایش داد؟
راه‌های بسیاری وجود دارد که والدین می‌توانند از طریق آن‌ها بر قد کودک خود تاثیر بگذارند، و در این مقاله درمورد بهترین این راه‌ها توضیح داده شده است.
 
رژیم غذایی متعادل
 
مهم‌ترین مسئله در رابطه با چگونگی افزایش قد کودکان، اطمینان از دریافت غذای مناسب است. غذایی که کودکان مصرف می‌کنند باید سالم باشد تا بتواند به اندازه کافی بر رشد و قد آن‌ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی متعادل باید به نسبت درستی همه مواد مغذی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی و ویتامین‌ها را شامل شود، و اگر تمرکز والدین فقط روی یکی از این موارد باشد ممکن است اثر منفی روی سلامتی آن‌ها داشته باشد. همچنین باید مطمئن باشید که فرزندتان بیشتر اوقات از خوردن غذاهای ناسالم مثل همبرگر، نوشیدنی‌های شیرین گازدار، و به طور کلی مواد غذایی سرخ شده خودداری می‌کند. پروتئین‌های بدون چربی باید به مقدار زیادی در سبزیجات پهن برگ و مواد غذایی غنی از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم وجود داشته باشند. توجه داشته باشید که باید از مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند پیتزا و کیک‌ها، بیشتر از هرچیز دیگری خودداری کنید. محققان دریافته‌اند که روی (زینک) تأثیر زیادی بر رشد کودک دارد، بنابراین غذاهای سرشار از روی مانند تخم کدو حلوایی و بادام زمینی نیز باید به رژیم غذایی آن‌ها اضافه شوند. یک رژیم غذایی متعادل نه تنها باعث افزایش قد کودکان می‌شود بلکه از هر لحاظ آن‌ها را قوی‌تر می‌کند.
 
ورزش‌های کششی
 
ورزش‌های کششی، حتی اگر حرکات ساده‌ای باشند، می‌توانند نقش بزرگی درمورد قد فرزند شما داشته باشند. اگر می‌خواهید فرزند شما قد بلند ی داشته باشد، باید او را تشویق کنید تا از سنین پایین این تمرینات را انجام دهد. حرکات کششی به کشیدگی ستون فقرات کمک می‌کند و همچنین باعث بهبود وضعیت قرارگیری بدن می‌شود. این تمرین‌ها می توانند موارد ساده‌ای باشند. برای مثال از کودک خود بخواهید پشت خود را به دیوار چسبانده، روی انگشتان پا بایستد، و همزمان که دستان خود را به سمت بالا می‌برد عضلات ساق پایش را بکشد. تمرین ساده دیگر این است که کودک روی زمین نشسته و تا جایی که می‌تواند پاهای خود را از هم باز کند و سعی ‌‎کند انگشتان هر دو دست خود را به انگشتان پاهایش برساند و آن‌ها را لمس کند. (برگرفته از سایت توانبخشی دکتر سعادتی)
 
آویزان شدن
آویزان شدن سال‌هاست که به والدین برای داشتن فرزندان قدبلند توصیه می‌شود. آویزان شدن از میله‌ها (بارفیکس) به کشیدگی ستون فقرات نیز کمک می کند، و از آنجا که ستون فقرات تاثر زیادی بر قد کودکان دارد، از این طریق می‌تواند به افزایش قد آن‌ها کمک کند. علاوه بر انجام منظم تمرین آویزان شدن از بارفیکس، کودکتان را تشویق کنید که حرکات بارفیکس مچ صاف و مچ برعکس را نیز انجام دهد. زیرا هردوی این حرکات باعث قوی‌تر شدن عضلات پشت و بازو می‌شوند و به حفظ تناسب اندام آن‌ها نیز کمک می‌کند.
 
یوگا
 
به نقل از متخصصین کلینیک توانبخشی دکتر فرخانی تمرین قدیمی یوگا شامل حرکات کششی و تعادلی است، بنابراین برای افزایش قد کودکان یک راه ایده‌آل محسوب می‌شود. برخی از حرکات یوگا به ویژه برای کمک به بلند شدن قد فرزندان شما بسیار مفید است. برای مثال حرکت "سوریا ناماسکار" تمام بدن را به کار می‌گیرد و باعث کشش عضلات پشت، بازو، و حتی پاها می‌شود. "چاکراسانا" نیز یکی دیگر از تمرینات مفید یوگا است که به رشد کودک بسیار کمک می‌کند. در این حرکت، کودک ابتدا باید به پشت دراز بکشد، سپس قوس کمر خود را به سمت بالا بکشد و با استفاده از دست‌ها و پاهایش فرم U شکلی به بدن خود بدهد و تا آنجا که می‌تواند در این حالت بماند تا حرکت اثربخش باشد.

(سایت کلینیک توانبخشی دکتر فرخانی)
 
حرکات جهشی
تمرینات کمی وجود دارد که مانند حرکات پرشی و جهشی بتوانند کل بدن را به کار بگیرند. اگر می‌خواهید فرزند شما قد بلندی داشته باشد، حرکات جهشی به دلیل تاثیر شگفت‌انگیزی که بر روی قلب دارد، گزینه‌ای بسیار عالی و مفید خواهد بود. زمانی کودک جست و خیز می‌کند، بدن به طور کامل کشیده می‌شود و بدین ترتیب رشد عمودی در کودک تقویت می‌شود. این ورزش، همچنین یک تمرین قلبی فوق‌العاده مفید است که به طور قطع می‌تواند فرزند شما را سالم و فعال نگه دارد.
 
شنا کردن
شنا کردن یکی دیگر از عادت‌های سالم است که به کودک شما کمک می‌کند فعال  بماند و از آن لذت ببرد. شنا ورزشی است برای تمام بدن، به این معنی که روی تمام عضلات بدن تا حد زیادی تاثیر می‌گذارد. شنا کردن برای مدت طولانی می‌تواند به کودک شما کمک کند که چربی‌های اضافی را از دست بدهد و به طور کلی بدن سالم‌تری داشته باشد. در این ورزش حرکات کششی رو به جلو بسیار زیاد است که باعث تقویت ستون فقرات شده و زمینه را برای داشتن بدنی سالم و قدی بلند فراهم می‌کند. علاوه بر این، شنا یک ورزش بسیار لذت‌بخش است و هرگز نمی‌توان گفت که کودکی دوست نداشته باشد که در آب بازی کند.

آهسته دویدن
آهسته دویدن نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز یک ورزش شگفت‌انگیز است زیرا فواید بی‌شماری برای بزرگسالان نیز دارد. آهسته دویدن استخوان‌های ساق پا را تقویت می‌کند و همچنین باعث افزایش HGH ( هورمون رشد) می‌شود که برای هر نوع رشدی در بدن لازم است. همچنین می‌توانید شما نیز همراه فرزند خود بدوید و این ورزش را برای او به یک تجربه بی‌نظیر و لذت‌بخش تبدیل کنید.
 
خواب
 
 
متاسفانه اهمیت خواب نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شود. بدیهی است که گاهی اوقات خوابیدن بر رشد کودک شما در طولانی مدت تأثیر نمی‌گذارد، اما با این وجود، باید اطمینان داشته باشید که کودک در بیشتر شب‌ها 8 ساعت خواب خوب داشته باشد، تا قد بلندتر و قوی‌تر باشد. این امر به این دلیل است که هورمون رشد در کودکان، HGH ، تنها هنگام خواب ترشح می‌شود و نقش مستقیمی در افزایش قد فرزند شما دارد، بنابراین چشم‌پوشی از خواب به طور مداوم به هیچ وجه فکر خوبی نخواهد بود.

روش‌های زیادی برای افزایش قد کودک شما وجود دارد، اما همه آن‌ها تنها زمانی تاثیر دارند که با دیگر فعالیت‌های ذکر شده تکمیل شوند. یک رژیم غذایی خوب باید همراه با ورزش منظم و خواب سالم باشد، در غیر این صورت نتیجه مورد نظر خود را بدست نخواهید آورد. بنابراین، از فرزند خود به درستی مراقبت کنید تا قدی بلند و بدنی قوی و سالم داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *