جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توصیه‌های حجت الاسلام مروی به طلبه‌ها

پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 701378
تولیت آستان قدس رضوی گفت: توجه به نسل جوان باید از اولویت‌های حوزه باشد، ما نسل جوان را باید دریابیم و با آنان ارتباط برقرار کنیم که این خود مستلزم فنی خاصی است.
توصیه‌های حجت الاسلام مروی به طلبه‌ها
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که با حضور مسؤولان استانی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: در میان بعضی مسؤولیت و شغل‌های انسان، برخی مسؤولیت سنگین تری دارد، هرچقدر مسؤولیت بیشتر باشد آن شغل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
 
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد:کار طلبه و روحانی هدایت جامعه است و هیچ کاری مهم‌تر از این نیست، اگر کار مهم‌تری از این بود، خداوند متعال آن کار را وظیفه پیامبران قرار می داد بنابراین در سوره حمد که گنج نفیس الهی است یک چیز از خدا می‌خواهید و آن هدایت است.

وی اظهار کرد: ما باید شب و روز، خدا را شاکر باشیم که برای به‌دست آوردن ابزار هدایت مردم، به علم و دانشی متصلیم که وصل به وحی الهی است و فقط برآمده از عقل انسان نیست.

پاسخگویی سنت دیرینه حوزه‌های علمیه است
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی خاطرنشان کرد: همانطور که امام صادق(ع) فرمودند اگر علمی می‌خواهید از ما بیاموزید که علم ما وصل به علم خدا است و منظور خدا از اهل ذکر ما اهل بیت هستیم، رمز ماندگاری حوزه‌ها و روحانیت با وجود همه دشمنی‌ها همین اتصال به وحی است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: رضا خان‌ها و امثال او حقیرتر از این حرف‌ها هستند که با چنین حوزه‌ای مبارزه کنند، حوزه خراسان حوزه‌ای بسیار قوی و سرآمد در علوم اسلامی است، همواره باید حوزه‌های شیعه که ادامه حوزه امام صادق(ع) است در همه رشته‌ها علم آموزی کند.

وی گفت: علما و بزرگان ما هر کدام در زمان خودشان به روز بودند، اینکه رهبر معظم انقلاب به تحول حوزه تأکید دارند و حوزه باید دربرابر هر سوال و شبهه‌ای پاسخ داشته باشد، سنت دیرینه‌ حوزه‌های علمیه است.

توجه به نسل جوان باید از اولویت‌های حوزه باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی خاطرنشان کرد: اگر عالم دین عالم به مسائل زمان خود نباشد نمی‌تواند مفید واقع شود و اعلم نیست چراکه اعلم یعنی کسی که اگر اتفاقی افتاد او قبلا آن را پیش بینی کرده باشد، اگر عالم و یا طلبه‌ای از شبهه‌ای که شنید تعجب کرد، بداند که از زمان خودش عقب است.

تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: توجه به نسل جوان باید از اولویت‌های حوزه باشد، ما نسل جوان را باید دریابیم و با آنان ارتباط برقرار کنیم که این خود مستلزم فنی خاصی است.
وی ادامه داد: مسئله دیگر توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی است، اینکه رهبری یک جامعه، روحانی است امر تازه‌ای نیست در جمهوری اسلامی اما حضور روحانیان در همه‌ عرصه‌های سیاسی و اجتماعی امر تازه‌ای نیست و مسبوق به سابقه است.

روحانیون باید به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود توجه کنند
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی اضافه کرد: هلاکوخان مغول به بلاد اسلامی حمله کرد و قرار شد قبل از اینکه بخواهد به عراق حمله کند با محقق حلی از علمای برجسته آن زمان دیدار کند، در آن دیدار محقق حلی از هلاکو درخواست کرد که در صورت فتح عراق مسلمانان را کشت و کشتار نکند و همین واسطه گری باعث شد هلاکو، آن مرد ظالم و خون خوار، به تعهدش عمل کرد، این یعنی روحانیان باید به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود توجه کنند، وظیفه‌ خود را بدانند و دغدغه‌ مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام را داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه امروز طلاب نمی‌توانند به این نظام که آبروی هزار ساله روحانیت در آن است بی‌تفاوت باشند، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری اگر حضور روحانیت در کنار مردم و اعتماد مردم به روحانیت نبود  انقلاب هیچ‌گاه پیروز نمی‌شد.
وی بصیرت و آگاهی را راهی برای توانمند سازی مردم علیه مشکلات و سختی برشمرد و متذکر شد: این کار روحانیت است که به مردم آگاهی، بصیرت و امید بدهد، عزت و افتخار مردم و انقلاب را، اسلام و روحانیت تأمین کرد.

ما قدرت بلامنازع منطقه هستیم 
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی یادآور شد: اگر امروز در ماجرای توقیف کشتی انگلیس، ایران عزتمندانه توانست حق خود را بگیرد نشان از عزتی است که اسلام و انقلاب به ما داده است، در ماجرای سوریه هم تیزبینی و هوشمندی رهبر انقلاب باعث شد که جبهه‌ی مقاومت در سوریه پیروز شود.

تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: اگر ابر قدرتی مثل روسیه هم که در ابتدا امیدی به پیروزی سوریه نداشت در این جریان حامی ما شد، به دلیل هوشمندی و واسطه گری ایران بود، این جریانات را باید به مردم گفت و به‌ غرور ملی آن‌ها افزود.

وی افزود: در ۲۰۰ سال گذشته هر جنگی که با ایران صورت گرفت، قسمتی از خاک کشور اشغال شد به جز جنگ تحمیلی که در زمان جمهوری اسلامی صورت گرفت، که این مسئله نشان از قدرتمندی و عزت ما دارد، ما قدرت بلامنازع منطقه هستیم بدون اینکه بخواهیم به غرب و ابرقدرت‌های دیگر باج بدهیم.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *