سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۸

درباره اعتراف پگاه آهنگرانی و اعتراض سلبریتی‌ها

پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 701344
بی‌دلیل نیست که آن سلبریتی از آلمان به او کنایه بزند که تو دنبال لغو ممنوع‌الخروجی‌ات هستی. یکی هم نیست بگوید مگر شما که از ایران خروج و خود را ممنوع الورود کرده‌اید چه گلی به سر ملت زده‌اید خانم بازیگر! پگاه آهنگرانی دست‌کم خودش حرف می‌زند و یکی مثل احمد باطبی از امریکا به او برای توئیت زدن خط نمی‌دهد.
درباره اعتراف پگاه آهنگرانی و اعتراض سلبریتی‌ها
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، جواد محرمی: پگاه آهنگرانی اخیراً درباره مسئولیت اجتماعی سلبریتی‌ها در اظهارنظرهایشان حرف‌های جالبی بر زبان آورده است؛ حرف‌هایی که فضای غالب بر مواضع سلبریتی‌ها باعث شده تا بیان آن از زبان یک بازیگر ایرانی کمی دور از انتظار باشد. همین اواخر پست اینستاگرامی یک بازیگر درجه ۳ فراموش شده در روز عاشورا همه را در بهت فرو برد که چه اتفاقی افتاده که یک مثلاً هنرمند به خودش اجازه می‌دهد در چنین روزی به ساحت یکی از مقدس‌ترین شخصیت‌های اسلام جسارت کند.

این اظهارنظر‌هایی که معلوم است از افکاری سالم بروز نمی‌کند مدت‌هاست دیگر برای مردم گویی حالتی طبیعی پیدا کرده و همین روند‌ها باعث شده دیگر کمتر کسی از سلبریتی‌ها انتظار شنیدن حرف‌های عمیق و منطقی داشته باشد، به خصوص که این قشر در ایام انتخابات به طور یکپارچه مردم را برای رأی دادن به یک جریان خاص تهییج می‌کنند و نتیجه هم اغلب به ضرر مردم تمام می‌شود. حالا و در میان این بلبشو بازیگری مثل پگاه آهنگرانی خارج از دایره اظهارنظر‌های مرسوم حرف‌هایی زده که مخاطبش همه سلبریتی‌ها هستند.

معلوم است که این حرف‌ها را برای دیده شدن و جنجال درست کردن هم نزده و به اصطلاح فیلم بازی نمی‌کند بلکه بیان اعتقاداتی است که به گفته خودش پس از کسب تجربیاتی اجتماعی به آن رسیده است.

اینکه سلبریتی‌ها که او خودش را نیز عضوی از آن‌ها می‌داند چرا باید این شأن و جایگاه را برای خود قائل باشند که درباره هر مسئله و هر رخدادی نظر بدهند و فکر کنند، متخصص اظهار نظر درباره هر چیزی هستند، حرف مهمی است.

پگاه آهنگرانی به این درک نائل شده که یک راننده تاکسی هم ممکن است درباره هر موضوع و مسئله‌ای که به نظرش می‌رسد اظهار نظر کند و کسی هم دنبال این نیست که جلوی حرف زدن این قشر یا اقشار دیگر جامعه را بگیرد، اما مخاطبان یک راننده تاکسی طیف کوچکی از مردم هستند و اساساً کسی هم انتظار ندارد درباره هر چیزی که نظر می‌دهند کارشناسانه باشد. مردم می‌شنوند و عبور می‌کنند و بعضی وقت‌ها همکلام هم می‌شوند و همدلی هم می‌کنند، اما همه می‌دانند که لزوماً این اظهارنظرکردن‌ها نمی‌تواند دقیق باشد، اما دایره تاثیرگذاری یک راننده تاکسی قابل مقایسه با یک سلبریتی نیست.

پگاه آهنگرانی احتمالاً به این درک و آگاهی رسیده که هنرپیشه و ورزشکار اگر بتوانند در حرفه خود آدم موفقی باشند و از آنجا که چشم مردم به آنهاست، حریم‌های اخلاقی جامعه را رعایت کنند و به عنوان شهروندی مسئولیت‌شناس مراقب اعمال و رفتارشان باشند و نقشی که ممکن است جامعه از ایشان به عنوان یک الگو انتظار دارد را جدی بگیرند، خودش کم کاری نیست. او احتمالاً متوجه این شده که تغییر و تحول مثبت در جامعه چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و با شعار دادن و شلوغ کردن و رفتار‌های احساسی تحقق پیدا نمی‌کند.

فرض ما این است که پگاه آهنگرانی به این درک و آگاهی نائل شده است. بازتاب سخنان او در فضای مجازی هم به دلیل صراحت و صداقتی که می‌شد از آن دریافت کرد مثبت و تاثیرگذار بوده است. او دیگر نمی‌خواهد بازیچه باند‌های قدرت و ثروت در ایام انتخابات باشد. احیاناً حالا می‌داند که قدرت‌طلبان چگونه از احساسات افرادی مثل او به سود مطامع خود سوءاستفاده می‌کنند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند. همه این‌ها باعث شده تا او عالمانه‌تر به مسائل نگاه کند. برای بیان این موضع منطقی هم به طور قطع باید هزینه بدهد.

بی‌دلیل نیست که آن سلبریتی از آلمان به او کنایه بزند که تو دنبال لغو ممنوع‌الخروجی‌ات هستی. یکی هم نیست بگوید مگر شما که از ایران خروج و خود را ممنوع الورود کرده‌اید چه گلی به سر ملت زده‌اید خانم بازیگر! پگاه آهنگرانی دست‌کم خودش حرف می‌زند و یکی مثل احمد باطبی از امریکا به او برای توئیت زدن خط نمی‌دهد. خوب بود همه سلبریتی‌ها پیش از شهرت درس آزادگی می‌آموختند و بعد سلبریتی می‌شدند، اما دریغ... (1)

پی نوشت:
1)https://www.javanonline.ir/fa/news/969801
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی الان شما مدافع پگاه اهنگرانی شده اید؟!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ اگر درک مطلبت خوب بود می فهمیدی که تلاش صاحب نوشته مذکوربرای دفاع یا حمله به فردی نیست بلکه عقلا گفته اندبه منطق وعقلانیت سخن وحرف انسانها نگاه کنید نه به گوینده سخن! امید که افتاده باشد
Iran, Islamic Republic of
دفاع از یک حرف یا یک عملکرد مثبت افراد ،بطور مثال پگاه آهنگرانی چیز بدی نیست ، بلکه خوب هم هست .. و به این معنی نیست که از تمامیت مواضع و عملکرد یه نفر دفاع شده_با اینکه شما خودت معنی این حرف و میدونستی اما بد نبود که منم بهش اشاره کنم
عمار
Iran, Islamic Republic of
"هنرپیشه و ورزشکار اگر بتوانند در حرفه خود آدم موفقی باشند و از آنجا که چشم مردم به آنهاست، حریم‌های اخلاقی جامعه را رعایت کنند و به عنوان شهروندی مسئولیت‌شناس مراقب اعمال و رفتارشان باشند و نقشی که ممکن است جامعه از ایشان به عنوان یک الگو انتظار دارد را جدی بگیرند، خودش کم کاری نیست."
-هرکس به این آگاهی برسد یقینا یک شخصیت کامل وبرجسته است ومیتواند الگوی خوبی برای جوانان باشد.هرچند که بهترین الگو برای انسان 14معصوم(ع) ورفتار وکردارآسمانی ایشان است .الگویی که قطعا دنبال کننده(به اصطلاح فالورش)را به اوج قله های انسانی رهنمون میسازد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی ها از خارج وضد انقلاب خط میگیرند وگرنه اکثر انها بیسوادند.
Iran, Islamic Republic of
اااافففرریییییییییینننننننننننننننن
ک
Asia/Pacific Region
بنظرم اگه برای یه کاربدو یااشتباه ممنوع الخروجت کنندازممنوع الاورودشدن بهتره چون این شکلی تو خونه وکشوروکنارمردم و آشناهاوتوسرزمین خودت هستی ومثل گلشیفته بایه آینده بدوشوم سرگردون وآواره دنیانیستی که تمام پلهاروپشت سرش خراب کردوهیچ راه بازگشتی به ایران نداره
تصمیم کبری
Asia/Pacific Region
قبلاخودم مطالب وحرفها وعناوین سلبریتی هارودر فضای مجازی دنبال می کردم،اماحالاباروشدن دستشون کم کم ازچشم مردم ایران حسابی خودشون روانداختند
تصمیم کبری
Asia/Pacific Region
قبلاخودم مطالب وحرفها وعناوین سلبریتی هارودر فضای مجازی دنبال می کردم،اماحالاباروشدن دستشون کم کم ازچشم مردم ایران حسابی خودشون روانداختند
ک
Asia/Pacific Region
...
ک
Asia/Pacific Region
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
انقدر بدحسابند که به هیچ حرفشان اعتماد نیست
ممد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
ما که خیلی متوجه نشدیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی دیگه چیه اینا نه ماله فرهنگ ماست نه هر چقدر ازش استفاده بشه توی فرهنگ ما جا می افته باید خودمون باشیم..
Iran, Islamic Republic of
بارک الله به پگاه آهنگرانی.
در این فضای ملتهب خط شکنی کرده.
همین هم خیلی ارزشمند بوده.
منتظر توییتهای مستمر ایشان در راهنمایی جماعت سلبریتی نون به نرخ روز خور هستیم.
سینا
Iran, Islamic Republic of
خانم آهنگرانی کاملا درست گفتن ....