سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

50 درصد بازار نوشت افزار در دست خارجی‌هاست

چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 701247
رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتاب فروشان کرج گفت: حدود 50 درصد بازار نوشت افزار در دست خارجی‌هاست.
50 درصد بازار نوشت افزار در دست خارجی‌هاست
به گزارش جهان نيوز، بهرام آجرلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه نیمی از  بازار نوشت افزار در دست خارجی‌هاست، اظهار کرد: بیش از 45 درصد مواد اولیه و متریال تولیدی برای 50 درصدی که در کشور تولید و مونتاژ می‌شود هم از دیگر کشورها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت انواع نوشت افزار از مهر سال گذشته تاکنون دو تا سه برابر شده ادامه داد: به عنوان مثال قیمت یک دفتر صد برگ ساده که سال گذشته 6 هزار تومان بود که امسال به 15 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید نوشت افزاز تخصیص داده نمی‌شود، گران شدن لوازم التحریر هم مثل سایر اقلام دور از انتظار نیست.

این مسئول با اشاره به حاشیه سود فروشندگان نوشت افزارگفت: فروشندگان نوشت افزار تنها مجاز هستند که ۱۵درصد سود را هنگام فروش این اقلام لحاظ کنند و نظارت دقیقی از سوی اتحادیه و اتاق اصناف صورت می‌گیرد تا حاشیه سود این واحدها از حد مشخص شده بیشتر نشود.

آجرلو توضیح داد: با نظارتی که بر بازار نوشت افزار وجود دارد با قطعیت می‌توان گفت گرانی لوازم التحریر هست ولی گران فروشی نه و اگر گرانفروشی واحدی اثبات شود، برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتاب فروشان کرج با اشاره به اینکه گرانی لوازم التحریر قدرت خرید مردم را پایین آورده توضیح داد: اگر تا سال گذشته والدین برای فرزندان خود چند خودکار، مداد و دفتر خریداری می‌کردند، به واسطه گرانی‌ها این قدرت خرید بسیار کمتر شده و لوازم التحریر فروشی‌ها با کاهش مشتری مواجه شده‌اند.

وی اظهار کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم و این فشارها برای جلوگیری از واردات مواد اولیه و افزایش چند برابری نرخ ارز در اصل هزینه اعتقاد و پایبندی به اصول نظام جهموری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در شرایط سخت امروز از خانواده‌ها درخواست می‌شود مدیریت بیشتری در هزینه کرد منابع مالی خود داشته باشند تا کمتر با مشکل مواجه شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به توزیع هزار و 500 بسته نوشت افزار بین دانش آموزان بی سرپرست، بدسرپرست و محروم استان گفت: با هماهنگی صورت گرفته با اتاق اصناف، این بسته‌ها به صورت رایگان بین این دانش آموزان در حال توزیع است تا آنها بتوانند بدون استرس نداشتن لوازم التحریر سال تحصیلی جدید را شروع کنند.

وی افزود: علاوه بر این، در هشت واحد فروش نوشت افزار کرج هم صندوق‌هایی گذاشته شده تا خانواده‌ها هر مبلغی که در توان دارند کمک کنند و در صورت مراجعه افراد کم بضاعت، فروشنده از آن صندوق پول برداشته و بدون گرفتن وجهی، لوازم التحریر مورد نیاز را در اختیار این افراد قرار دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *