پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۵۶

ماجرای «دختر آبی» چه ارتباطی با اقدامات فساد ستیزانه دستگاه قضا دارد؟

سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 701054
زمان صدور یا اعلام حکم برخی از پرونده‌های فساد اقتصادی مهم نزدیک است که متهمان آن از وابستگان به اصحاب و محافل قدرت هستند. هر چه که به آن موعد نزدیک می شویم، سناریوهایی از سنخ «دختر آبی» تکرار می‌شود.
ماجرای «دختر آبی» چه ارتباطی با اقدامات فساد ستیزانه دستگاه قضا دارد؟
به گزارش جهان نيوز، در روزهای اخیر، ماجرای جنجال گسترده بر سر خودسوزی دختری به نام «سحر خدایاری» که با اسم «دختر آبی» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، یکی از ملتهب‌ترین موضوعات عرصه سیاسی و اجتماعی کشور بود. درست در روز عاشورا و زمانی که شیعیان سیدالشهداء دل و جان به عزای ایشان و خاندان و اصحاب بزرگوارشان سپرده بودند، ناگهان  با خط‌دهی یک سایت خبری وابسته به یکی از سیاستمداران متنفذ، آتش تهیه سلبریتی‌های سینمایی و ورزشی، ماجرای خودسوزی خدایاری به سرخط خبری شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها تبدیل شد.
 
حقیقت آن است که دست‌کم در سه‌دهه اخیر از عمر انقلاب اسلامی، این قبیل «موج سازی»های ناگهانی، که دارای لایه‌های پنهان و پیدا به لحاظ علل و اهداف و نتایج است، بارها تکرار شده است. ساده‌ترین نوع مواجهه‌ی تحلیلی با این نوع «موج‌سازی»ها، این است که صرفا بر اساس ظواهر امر و اصطلاحا «لایه اول» اجزای سازنده موج آن را بررسی کنیم. یعنی در این مورد خاص، با تحریک برخی کانون‌های داخلی و خارجیِ به هم‌پیوسته، مطالبه‌ی «ورود زنان به ورزشگاه آزادی» بر موج ماجرای خودسوزی خدایاری سوار شد تا بهانه‌ای برای ایجاد فشار اجتماعی بر نظام از داخل و بدنام‌سازی نظام در خارج از کشور ایجاد شود.




اما کسانی که اندکی با مکانیسم این سنخ موج‌سازی‌ها آشنا هستند و سوابق و مصادیق پیشین را بررسی کرده‌اند، به ورای این عوامل و اهداف لایه اول می روند و با بررسی بسترها و زمینه‌ و زمانه موج‌سازی، اهداف لایه پنهان را می یابند.

بر پایه گزارش مشرق، مهم‌ترین پروژه‌ای که در حال حاضر و همگام با آغاز گام دوم انقلاب، در سپهر جمهوری اسلامی در حال انجام است، بحث «مقابله با مفاسد اقتصادی» است که هدف غایی آن پاکسازی و سالم‌سازی و به تعبیری «حجامت» نظام از حلقه‌ها و شبکه‌های فساد اقتصادی است که خود این فساد اقتصادی، محور و کانون مشکلات در حوزه‌های دیگر کشور است.

در پیشانی این اَبَر-پروژه نظام، قوه قضاییه‌ای قرار دارد که با آمدن حجت الاسلام رییسی، هوای تازه‌ای از امید را در دل ملت ایران دمیده است. مبارزه بی‌تبعیض و بی مماشات با متهمان فساد اقتصادی و اخلال در نظام اقتصادی کشور و تضییع گسترده حقوق جامعه، امیدهای بسیاری را در دل علاقه‌مندان و دلسوزان کشور برانگیخته است که جمهوری اسلامی ایران در آغاز دهه پنجم عمر پربرکت خود، قدم‌های خویش را استوارتر از همیشه به سوی آینده برمی دارد و سایه وحشت را بر سر شبکه‌های اتلاف کننده حقوق مردم، سوء‌استفاده‌گران از قدرت، حرام‌خواران و نفوذی‌های دشمن که همگی استحاله تدریجی و پوک و پوچ‌سازی نظام از درون را دنبال می کنند، گسترانده است.

طبیعی است که در این شرایط که تیرهای متعددی که در دو سال اخیر از خارج از مرزها و از ستاد  فرماندهی نظام سلطه به سوی نظام و محور مقاومت پرتاب شده، یکی یکی به سنگ می خورند و قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی و متحدان آن در منطقه و در عرصه بین‌الملل تثبیت می شود و دشمنان قسم‌خورده ایران و محور مقاومت، از نتانیاهو و بن سلمان و جان بولتون در تور رسوایی‌هایی متعدد و سرشکستگی شکست دست و پا می زنند، دشمن به فکر فعال کردن حداکثری هسته‌های نفوذی خود در درون کشور بیافتد تا اجازه عبور نظام را از این بزنگاه تاریخی با سرافرازی و صحت و عافیت ندهد.

پس برای نیل به این هدف، باید ابر-پروژه نظام، یعنی «مبارزه با مفاسد اقتصادی» و متولی و مجری اصلی آن، قوه قضاییه، در یک رشته عملیات رسانه‌ای مشروعیت‌زدایی و هتک حیثیت شود و برای این پروژه چه زمانی بهتر از ایام عزاداری محرم و به طور خاص عاشورای حسینی، که بهترین موقعیت ممکن را به سناریونویسان برای همانندسازی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اشقیای حاضر در کربلا با موج سواری بر پیکر سوخته‌ی «دختر آبی» می دهد.

قوه قضاییه تحت مدیریت حجت الاسلام رئیسی، چنان عملیات مبارزه با حلقه‌ها و شبکه‌های فساد را عمیق و دقیق طراحی کرده که فضا را برای اعمال نفوذ شبکه حامی مفسدین (که می توانند در هر هیات و قالبی حضور داشته باشند و عضو هر جناح و جریانی هم باشند) در پرونده‌های مورد رسیدگی ببندد.

نقطه قوت و مرکز ثقل عملیات ضدفساد قوه قضاییه در مقطع حاضر، «فراجناحی» بودن این برخوردهاست، از همین رو، اگر پرونده فساد حسین فریدون و مهدی جهانگیری از یک سو در فوریت رسیدگی و صدور حکم قرار می گیرد، از سوی دیگر اکبر طبری و حسن رعیت هم در گام‌های اول بازداشت می شوند، تا این پیام صادر شود که «کشتیبان را سیاستی دگر آمد» و مصلحت‌سنجی‌ها و ملاحظات و مماشات قرار نیست راهی در برنامه‌های ضدفساد قوه داشته باشد.

از قضاء، این گام های هوشمندانه رئیسی و تیم‌های قضایی و و ضابطین عمل کننده به خوبی نشان می دهد که هدف و غایت نهایی این اَبَر-پروژه نظام، زیر ضرب بردن آن «دولت پنهان» این است که در طول سالیان در ظواهر و قالب‌های مختلف، در دستگاه‌های حاکمیتی(و حتی بخش‌های حساس) رخنه کرده و در کنار شبکه‌های اقتصادی، شبکه‌های سیاسی، قضایی و امنیتی و البته رسانه‌ای هم برای ایجاد شبکه‌های سازمان‌یافته مفاسد اقتصادی(که قصد آن البته در نهایت سیاسی و همانا استحاله درونی نظام است) ایجاد کرده است.


اقدامات قوه قضاییه ذیل این پروژه به خوبی این سیگنال را صادر کرده است که از قضاء این اراده و عزم خود نظام است که بر مقابله با «دولت پنهان» قرار گرفته است، وگرنه بازیگرانی و مهره‌هایی چون مصطفی تاجزاده که تلاش کردند با سواستفاده از کلیدواژه «دولت پنهان» نظام و نهادهای انقلابی را(که در سنگر اول و خط مقدم مبارزه با دولت پنهان هستند) در جایگاه متهم بنشانند، خود مهره‌ی «دولت پنهان» حقیقی هستند و ماموریت آنان قلب واقعیت و دادن آدرس عوضی است.


تاجزاده و همگنان او (که خود عضو محفل امنیتی جریان خاص هستند) بازوهای رسانه‌ای دولت پنهان هستند که در حالی که هیچ سابقه و عقبه‌ای در مبارزه حقیقی با فساد ندارند و حتی در حد یک توئیت به پرونده‌های فساد نپرداخته‌اند، در بزنگاه‌های خاص به عنوان عوامل رسانه‌ای «سناریونویسان» وارد صحنه می شوند و با شلوغ و ملتهب کردن فضا، عملیات‌های فوق‌الذکر را پیش می برند تا در لایه اول، به عقده‌گشایی با نظام بپردازند و در لایه دوم، اهداف پنهان سناریونویسان «محفلی» را پیش ببرند. مصداق آن، همان توئیت به شدت تحریک‌کننده و ضدامنیتی است که تاجزاده در گرماگرم جنجال «دختر آبی» منتشر کرد.


جنس سناریو نویسی «محافل خاص» با هدف «مشروعیت‌زدایی» و موج‌سازی با هدف نقطه‌زنی، که دست کم از سال ۷۷ (غائله قتل‌های زنجیره‌ای) مکانیسم آن برای اهل فن آشناست، این‌گونه است که هیچ‌گاه بین نقطه مبداء و هدف سناریو، یک خط مستقیم و سرراست وجود ندارد، بلکه مجموعه‌ای نقاط واسط در این بین وجود دارد که البته همراستا با هدف نهایی هستند، ولی کار ردیابی هدف اصلی را برای اذهان عادی دشوار می کنند.

در سناریوی «دختر آبی»، مجموعه‌ای از اهداف همراستا ولی فرعی بین نقطه شروع سناریو و هدف وجود دارد: ایجاد فشار اجتماعی روی نظام بر سر مطالبه رفتن زنان به ورزشگاه، بدنام‌سازی نظام در سطح بین‌المللی، مواجه کردن نظام با محرومیت‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی بر سر این موضوع با گرای کانون‌های داخلی، دوقطبی‌سازی اجتماعی، ایجاد تقابل بین اقشاری از زنان با نظام و.....

اما مقصد و هدف نهایی، ظالم‌نمایی و «یزیدسازی» از دستگاه قضایی است که بخش عمده توان و تمرکز آن در مقطع کنونی روی اَبَر-پروژه‌ی مبارزه با مفاسد اقتصادی و زیر ضرب بردن شبکه‌های فساد تنظیم شده است. هدف نهایی مخدوش‌سازی تصویر نهادی است که در حال حاضر در سطوح مختلفی از رسیدگی به پرونده‌های فساد قرار دارد که ریشه نهایی قریب به اتفاق آن‌ها به «دولت پنهان» می رسد.


طبق اخبار واصله، زمان صدور یا اعلام حکم برخی از پرونده‌های فساد اقتصادی مهم نزدیک است که متهمان آن از وابستگان به اصحاب و محافل قدرت هستند. هر چه که به آن موعد نزدیک تر می شویم، قطعا سناریوهایی از سنخ «دختر آبی»، «دختر قرمز»، «دختر خیابان انقلاب» و... با بسامد بیشتری تکرار خواهند شد تا با هزینه‌سازی‌های متعدد، هم اذهان عمومی را از اصل ماجرا منحرف کنند، هم با ایجاد فشار اجتماعی حول اولویت‌های جعلی، نظام را به کُند کردن روند پیشبرد پروژه‌های حیاتی خود وادار کنند و البته در نهایت چهره نهادهای متولی این پروژه‌های حیاتی را مخدوش نمایند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
نقطه ضعف شان شفاف سازی است همانطور که استاد پناهیان گفتند، وقتی تاکید بر شفاف سازی می شود انگار گلویشان را فشار می دهند.
هنوز در حال رقابت انتخاباتی با رئیسی هستند
Iran, Islamic Republic of
کسانی که برای دختر آبی اشک تمساح می ریزند هنوز در فضای انتخابات 96، سوزنشان گیر کرده است و ساعتشان متوقف شده است فکر می کنند باید هر طور شده رئیسی را تخریب کنند. بابا به چه زبونی بگوییم که انتخابات تمام شد بگذارید رئیسی دزدان را در هر لباسی هستند (چه اصولگرا و چه اصلاح طلب) دستگیر و محاکمه کند.
نه دادش حجاریان در اعتراض به یکی از سلبرتی های دیده نشده بنام کمالی گفت همه چی رو به هم ریختی کاری که ماها طراحی و سناریوسازی رویش شد با یه ورود بدموقع و دیر موقع به هم زدی
دختر آبی بهترین فرصت بود
اما روشنگری به موقه صدا وسیما موضعگیری منطقی خانواده سحر و ورود و دلجویی دستگاه قضا سناریوی عمروعاصی دشمنان خارجی با دگراندیشان و عقده ای های داخلی را نقش بر آب نمود
كميل
اين اصلاح طلبان عجب ادمهايی هستند براي پيش برد اهداف سياسي خودشون يك دختر مريض را تحريك به خود سوزي مي كنند...؟!!
دادگاه انقلاب و دختر آبی
Germany
یکی میتونه بگه جرم دختر آبی چی بود که باید بره دادگاه انقلاب؟
Iran, Islamic Republic of
دراروپاوآمریکاحجاب ممنوع است وکسی که حجاب داشته باشدنمیتواندبه دانشگاه یاجاهای حساسی برودازنظرآنهااین کارباعث هنجارشکنی شده وکسی حق اعتراض ندارد.ولی درکشوراسلامی که خدابه وسیله قرآن وپیامبران امرکرده که زنان بایدباحجاب کامل درانظارمردهاقراربگیرندولی ازنظربعضی ازافرادجامعه که هیچ غیرت وتعصبی روی ناموس خودندارندوحتی بدتربرخی ازمردهادوست دارن زنانشان بابدترین حالت ممکن دیده شوندتامردم لذت ببرند،آیااین عمل درجامعه اسلامی هنجارشکنی نیست،؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت خیلی خوب گفتی مرحبا با غیرت
عباس
Iran, Islamic Republic of
جرم ایشون نه بی حجابی بود و نه اقدام جهت حضور در ورزشگاه با لباس پسرانه ، چه اینکه اینها همه جرم هستند ولی خب کسی باشون برخورد نمیکنه مثل بقیه . ولی جرمی که باعث شد به دادسرا احضار بشه درگیری با پلیس و فحاشی به افسر پلیس بود بارها فیلمهایی از آمریکا و اروپا منتشر شده که فردی با پلیس درگیر میشه و نمونش همون زن حامله بود که بخاطر فحاشی به پلیس از فاصله یک متری تیر خورد و کشته شد ولی متاسفانه در کشور ما مردم با حمایت از مجرمین و کسانی که اقتدار پلیس رو خدشه دار می کنند در واقع امنیت خودشون رو از بین می برند...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
درست ولی اینها برحرف باطلشان یک صداتروفعال تر از ما درامر حق تاکید می کنند
لقمان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ول كنيد... بريد تو كار خريد سهام ارامكو
Turkey
...
یامهدی ادرکنی
Iran, Islamic Republic of
اینان به خاطرنزدیکی به انتخابات سناریوهای شبیه به دخترابی رابه راه می اندازند برای جمع اوری رای ..
Iran, Islamic Republic of
زنها خطريند...!!
Iran, Islamic Republic of
هركي با زنها در افتاد ور افتاد
Iran, Islamic Republic of
پنجاه درصد راي اينها هستند سياست داشته باشيد گول اصلاح طلبها را نخوريد
Iran, Islamic Republic of
سري قبل هم با زنها در افتاديد ور افتاديد بزرگترين استاد تجربه است ببم جان
Iran, Islamic Republic of
در زمين اصلاح طلبان بازي نكنيد انها ميخواهند رقباي خود را زن ستيز نشان داده و حتي عوامل خود را اصول گرا معرفي و با نام انها به خانمها حمله ميكنند
Iran, Islamic Republic of
مثلاً میترا استاد چی؟ زن بود یا فقط هرجا به نفعتونه دم از زنها می زنید؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم مدافعان دروغین زنان چرا میترا استاد را کشتند؟ چرا قاتل را قصاص نکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
10:6
این سری بانوان محترم وتوابع آنها تنهادغدغه یشان استادیوم وکنسرت بود که درست در بحبوحه ی گرانی دلار وسیب زمینی وپیازصدای جیغشان برهوا می رفت...متشکر از اینهمه فراست...
آنتی فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
ماهم به این تاج زاده هشدارمی دهیم که آستانه ی تحمل مااز این حرفهاش بسیارپایین آمده...!
ابوحیران
Iran, Islamic Republic of
یعنی دستگاه قضاتاکی می خواددرمقابل اهانت های تاج زاده به نظام سکوت کنه...؟!!!/...
Iran, Islamic Republic of
تاج زاده اصل نظامه چرا متوجه نميشويد
Iran, Islamic Republic of
این سلحشوری چادر سرش می کنه که بره تو مجلس اینارو میگه که رای جمع کنه..؟؟؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
اگه ناراحت سناریو دخترابی هستید خوب استادیوم رو دوقسمت زنونه مردونه کنید در ورود خروج رو هم جداکنید که این حرفها تموم بشه
Iran, Islamic Republic of
...
M.sh
Romania
چرا طرفداران ورود زنان به ورزشگاه که اینهمه سنگ ورود زن به ورزشگاه مرد رو به سینه میزنند، نسبت به ورود زنان به ورزشگاه زنانه هیچ توجهی ندارند. اگر هدف جنگ با احکام اسلامی و مبارزه با نظام و انقلاب اسلامی نیست پس چیست!؟
Iran, Islamic Republic of
به خدا میخاین برین تو ورزشگاه چیکار کنید تو خونتون بشینید نگاه کنید این دخترا که اینقدردوس دارن برن ورزشگاه مگه برا فوتبال فقط دوس دارن برن تودجمع پسرا و خودشون نشون بدن
Iran, Islamic Republic of
قاطعانه می گویم که مدعیان اصلاح و اعتدال قصد تمام کردن مسایلی مانند ورزشگاه رفتن زنان(گذشته از درستی یا نادرستی رفتن زنان به ورزشگاه مردان)را ندارند.این مسایل و پیگیری جنجالهای اینچنینی رای جمع کن است و گردهم آورنده پیاده نظام.
ناصرا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جالب نیست همین دختر آبی ، چند مطالبه عمومی را از ذهن ها پاک کرد!
کسی نپرسید وپیگیر مطالبه عمومی شفافیت آرای نمایندگان نشد..
کسی پیگیر مطالبه عمومی عملکردهای بسیار ضعیف دولت در همه زمینه ها از اشتغال تا تورم وبیکاری نشد.
بله این دخترآبی را خودیها بزرگ کردند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مصطفی تاج زاده ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بابا تموم کنید داستان این دختر رو دیگه خسته شدیم دختر آبی بنفش زرد سبز ولش کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
کودک 8 ساله ای بخاطر برق گرفتگی در ورزشگاه آزادی فوت کرد، چرا همانطور که بخاطر خودکشی خانم خدایاری بیانیه صادر کردند الان چرا دست کم برای مقابله با ضعف مدیریتی وارد عمل نمی شوند.توئیت نمی کنند. آقای علی مطهری نماینده مجلس تهران خانم سلحشور کجایید و...
Iran, Islamic Republic of

چرا دلتان به حال پدرانی که بخاطر خیانت های اقتصادی شما شرمنده شدند و خانواده هایشان پاشید نسوخت....,....و....
امیر
Iran, Islamic Republic of
ما تو مکتب و دانشگاه امام حسین درس خونده و بزرگ شده ایم و تا آخرین قطره خون پای این نظام و رهبری ایستاده ایم .
Iran, Islamic Republic of
امام فرمودند ملاك حال افراد است پس به پاي انقلاب هستيم نه اشخاص هر زمان كه از صراط مستقيم خارج شدند نابودشان ميكنيم
Iran, Islamic Republic of
حالمون به هم خورد از این سناریو های زشتی که هر دفعه درست می کنید....!!
United Kingdom
...
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
خدا بیامرزه ، ماهم به عنوان یک هموطن خیلی از مرگ سحر خانوم ناراحت شدیم ، اما این چیزی که خودش کرده ، چرا بعضیا الکی به چیزای دیگه ربطش میدن اینهمه آدم بنا بخاطر مشکلی خودکشی کردند چرا به کشور و قوم قضاییه ربطش میدن اصلا چه معنی داره
Iran, Islamic Republic of
بس کنید خبر پیدا نمیکنید بنویسید، ننویسید، یکی خودکشی کرده الکی به چیز دیگه ربطش میدن ، آخرین حرف ما ملت ایران ، (تا پای جونمون پای رهبری و خاک وطنمون ، خون شهدامون وایسادیم بیخود زور برای عوض کردن مردم ما نزنید زیرا ماهمان مردم هستیم همیشه پشت رهبری خواهیم موند پای آرمانها اعتقادات ، رهبرمون ، کشورمون
جلیل رسولی
Iran, Islamic Republic of
به نظرمن آنهایی که به هردلیل به خیابانهامیریزندوباعث ناامنی وآشوب میشوندازهرطیفی باشندبایدآنهارااعدام یاحبس ابدکنندتادیگرکسی جرات نکندبازیچه دست دزدهاوجاسوسهاوخائنین به انقلاب واسلام شوند
Iran, Islamic Republic of
یه چیزی رو خوب گوش کنید اینکه
هرگز نمیتونید با خود کشی کردن و اصلاح طلبی کوچکترین خدشه ای به این ملت بزرگ وارد کنید
Iran, Islamic Republic of
همش حاشیه ساری. همش جوسازی . همش تحریک احساسات از فقر ، گرانی، رکود، اختلاس، بی مدیرتی، رها کردن مملکت بگید؟ چه کردید؟//
Iran, Islamic Republic of
انقلاب به را ه خود ادامه می‌دهد..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
...
Turkey
عزت مملکت و جمهوری اسلامی دلیلی نمیشود که هر کس خطایی کرد پیگیری ان را مخالفت با ارمان انقلاب توجیه کنیم؟ ...
Romania
دیگه دستشون رو شده برا همه، درود بر جمهوری اسلامی...