جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۲
نگاهی به ۱۲ گره دولت تدبیر و امید؛

از برجام تا کاهش ارزش پول ملی به یک سوم

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب: 701044
آماری که مرکز آمار از وضعیت تورم در مرداد ماه منتشر کرد نشان می‌دهد که تورم سالانه نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش یافته و به 42.2 درصد رسیده است. روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: « بازندگان اصلی بی ثباتی اقتصادی در طول یک سال اخیر، ساکنان استان های کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بودند که طبق آخرین آمار، با تورم حدود 50 درصدی سروکار دارند و در محدوده قرمز تورمی به سر میرند. در واقع محرومترین استانهای کشور، بیشترین ضربه را از تورم چشیده اند.»
از برجام تا کاهش ارزش پول ملی به یک سوم
به گزارش جهان نيوز، دولت حسن روحانی با نام دولت تدبیرو امید سال 92 با شعار بهبود وضعیت معیشت مردم بر سر کار آمد. روحانی از همان دوران تبلیغات انتخاباتی راه حل مشکلات کشور را مذاکره و بستن با کدخدا عنوان کرد و از همان آغاز کار دولتش این هدف را دنبال کرد و بعد از چندسال مذاکره بزرگترین دستاورد خود یعنی برجام را به نتیجه رساند. اما هرچه پیشتر رفتیم و زمان از برجام گذشت تغییر محسوسی در زندگی مردم ایجاد نشد. با روی کار آمدن ترامپ برجام از طرف آمریکا رسما کنار گذاشته شد و تحریم های بی سابفه ای علیه کشور اعمال شد که موجب مشکلات عدیده ای در زندگی مردم شد. در این میان امام عملکرد داخلی دولت در عرصه های مختلف نیز به تحریم ها دامن زد و فسادهای مختلفی در کشور سر برآورد که بعضا پای مسئولین یا وابستگان آنها نیز به میان آمد.

آنچه در بالا گفته شد از یک سو و از سوی دیگر مسائلی مانند بستن دهان، منتقدان تحت فشار گذاشتن مطبوعات از طریق گرانی کاغذ و هزینه های چاپ و نشر، عمل نکردن به وعده های متعدد انتخاباتی، افزایش بیکاری و پرداختن به مسائل حاشیه ای باعث شده که مردم اعتماد خود به دلت را از دست بدهند. نکته دیگری که در این راستا قابل توجه است بی بند وباری در حوزه فرهنگ است که باعث افزایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شده است. آمار طلاق و از هم پاشیدن خانواده ها که تورم و بیکاری هم از علل آن محسوب می شود، افزایش بزهکاری و فساد نیز از عوامل ناکارآمدی و بی تدبیری در اداره امور کشور است که لطمه های سنگینی بر جامعه وارد کرده است.

اگر مروری بر مسائلی که کشورمان در این چندسال با آن مواجه بوده بیندیشم به مواردی می رسیم که دولت در آن تاثیر داشته و نتیجه آن وضعیت کنونی کشور شده است. مهدی امامقلی روزنامه نگار و فعال رسانه ای در پستی که صفحه اینستاگرامش منتشر کرده به این موضوع پرداخته و 12 گره دولت تدبیر و امید را اینگونه بیان می کند:

1-برجام
جناب روحانی از سال ۹۲ تاکنون، زلف تمام مشکلات کشور را به برجام گره زد ولی نتیجه اش .1«تعطیلی صنعت هسته ای کشور» 2. «خروج آمریکا از برجام و عدم انجام تعهدات برجامی از سوی آمریکا و اروپا» 3. «تحریم صادرات آب سنگین و اورانیوم ایران» 4.«تحریمهای جدید علیه بخش پتروشیمی ایران» 5.«تحریمهای طلا فلزات گران بهای دلار و خودروسازی» 6.«تحریم بخش انرژی و اعلام تمدید برخی معافیت ها» 7.«تعیین ۱۲ شرط ناممکن از سوی امریکا برای مذاکره با ایران» 7.«تشکیل گروه اقدام علیه ایران» 9.«تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» 10.«اعلام لغو معافیت تحریم نفت ایران برای تمامی کشورها» 11.«ارعاب با گرایش جنکی و القای حمله نظامی» 12«اعزام ناو آبراهام لینکلن و بمب افکن های بی ۵۲ به خلیج فارس» 13.«تجاوز به حاکمیت هوایی و سرزمینی جمهوری اسلامی با فرستادن پهپاد جاسوسی» 14.«توقیف نفتکش ایرانی» 15.عدم انجام تعهدات «تلاش برای تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس» و... بود.

2- تلگرام
1. نصرالله پژمانفر، رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس: با مدیریت وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات 400 میلیارد تومان برای هاتگرام و تلگرام طلایی هزینه شده است.
2. در آثار و نتایج تلگرام همین بس که نشريه آمریکایی فارین پالیسی در آذرماه 97، در گزارشی انتشار گسترده اخبار دروغ توسط پیام رسان تلگرام را عامل اصلی نابودی ارزش پول ملی ایران معرفی کرد.

3- حقوق های نجومی 
مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «آماری وجود دارد که حدود 3 هزار فیش بین 20تا50 میلیون تومان وجود دارد که قانونی نیست. البته 300 فیش هم بالای 50 میلیون تومان داریم که پوشش قانونی ندارد.»

4-ارز 4200 تومانی
روزنامه سازندگی نوشتئ«با ارز 4200 تومانی جهانگیری، نزدیک 216 هزار میلیار تومان از منابع کشور سوخت شد. این عدد برابر با نیمی از بودجه کل کشور است. حدود ۷۲ برابر هزینه ای که ایران در جنگ تحمیلی پرداخت کرد. میزان دلارهای هدررفته 15 برابر هزینه ای است که طی سیل فصل بهار به کشور مهیا می شد با این پول امکان ساخت 200 نمونه پروژه عظیم مانند پل صدر وجود داشت. با این پول امکان ساخت 200 نمونه دیگر مانند برج میلاد هم برای کشور مهیا می شد.»

5- صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه
جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به پایان یافتن قرائت گزارش تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه در این کمیسیون، رقم نهایی تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان را مجموعا حدود 15 هزار میلیارد تومان و تخلف نهایی بانک سرمایه را 13 هزار و 250 میلیارد تومان اعلام کرد. زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان بزرگترین پرونده اقتصادی بعد از انقلاب است.

6- تورم بالای 42  درصدی
آماری که مرکز آمار از وضعیت تورم در مرداد ماه منتشر کرد نشان می‌دهد که تورم سالانه نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش یافته و به 42.2 درصد رسیده است. روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: « بازندگان اصلی بی ثباتی اقتصادی در طول یک سال اخیر، ساکنان استان های کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بودند که طبق آخرین آمار، با تورم حدود 50 درصدی سروکار دارند و در محدوده قرمز تورمی به سر میرند. در واقع محرومترین استانهای کشور، بیشترین ضربه را از تورم چشیده اند.»

7- برخورد گازانبری با منتقدان
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس در مصاحبه ای با بیان اینکه «بارها گفته ایم آقای روحانی به جای اینکه نقد بپذیرد به منتقدین خود توهین می کند» عنوان کرد: «وی بیش از 54 بار به منتقدان خود توهین کرده است!»

«بي عقل»، «بی سواد»، «بی شناسنامه»، «هوچی بازی»، «بی کار»، «عصرحجری»، «تازه به دوران رسیده»، »هراسان، ترسو، بزدل سیاسی»، «از تاریخ عقب مانده»،  «اقلیتی کارشکن و دروغ پراکن»، «کاسبان تحریم»، «افراطی»، «یک عده کودک»، «ساده لوح»، «دروغگو» و «هووهای برجام» نامیده بود. «اقلیتی که سخنان آنها نیش دار است»، «از خلقت خدا هم ایراد می گیرند.»، «ذهن تخیلی کوچکی دارند»،  «آلزایمر سیاسی دارند»،  «از روی شکم سیری حرف میزنند»، «مثل ماشین دودی، دود پخش می کند» و «عینک بزنند» و...
علاوه بر موارد فوق ۱. ادبیات توام با عصبانیت و نیش دار رئیس جمهور در قبال متقدان، مواردی مانند شکایت دولتی ها علیه رسانه ها ۲. برخورد بسیار بد دولتی ها مانند وزیران وقت بهداشت و راه و شهرسازی و... 3. تعطیلی روزنامه ها 4. لغو سخنرانی کارشناسان و تحلیلگران در نشستهای دانشگاهی 5. دستگیری برخی منتقدان و... همه و همه حاکی از فشار، ایجاد محدودیت و توهین به منتقدان است که در این 6 سال گذشته در دستور کار دولت روحانی قرار گرفته است.

8- دولت محرمانه ها
مانند محرمانه بودن مذاکرات هسته ای و موضوعات و مسائل مرتبط با برجام - قرارداد محرمانه با مدیر تلگرام- میزان واردات بنزین و قراردادهای نفتی IPC -پرونده توتال-  قرارداد ایران و پژو - قرارداد با ایرباس و بوئینگ- محرمانه شدن نرخ رشد اقتصادی- آمار اشتغال و بیکاری- آمار تاخیرات پروازی- توافق های تجاری با ترکیه و...

9- فساد در صنعت خودرو
از «تبانی دو نماینده مجلس در خرید 6000 خودرو » تا «آگهی مزایده پراید در 20روز»/ وزیر صمت هم در برنامه تلویزیونی دستخط گفت: «تغییر نرخ سود سپرده در اواخر سال قبل باعث گرانی خودرو شد... فردی که یک خودرو هم نداشت. در 20 روز 5 هزار پراید در سایت ها برای فروش گذاشته بود تا قیمت را بالا بیرد»

10- کاهش ارزش پول ملی به یک سوم
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بهمن ۹۷ اعلام کرد: «ارزش پول ملی یک سوم کاهش یافته است»
 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهمن ماه ۹۷ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام نوشت: «کاهش ارزش پول ملی، کم هزینه تر از کاهش هویت و اعتبار ملی نیست. سیاست نظام که به دولت‌ها ابلاغ شده، حفظ ارزش پول ملی است ولی دولت‌ها برای بیلان ظاهری عمل به شعارهای خود، از ارزش پول ملی می کاهند. اگر به جای نفت فروشی تولید ملی و اشتغال جدی گرفته شده بود، روز به روز بر ارزش پول ملی افزوده می شد. ناکارآمدی و ثروت فروشی باعث شد ارزش پول ملی کم و دلار گران شود. در نتیجه قاچاق افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یافت.»

11- جریمه کرسنت و ضرر 56 میلیارد دلاری
علیرضا زاکانی در دی ماه 94 در نشستی با موضوع بررسی ابعاد پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: در کرسنت 50 میلیارد دلار [56 میلیارد دلار تاسال97] خسارت شامل جرائم و عدم النفع به کشور وارد شده که اگر یک حساب ریالی کنیم، باید گفت صدها میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شده است و چه کسی جوابگوی این خسارت است.

12- سایر آمارهای بد در خصوص مشکلات اقتصادی
علاوه بر موارد فوق بایستی مسائل و موضوعاتی مانند افزایش شاخص فلاکت به بالاترین رقم دو دهه اخیر، بدهی هاي هنگفت دولتی، بی ثباتی بازار ارز، طلا و سکه، افزایش چندصد درصدی قیمت ها در بخش مسکن و خودرو، افزایش نرخ بیکاری کاهش ارزش پول ملی به یک سوم، برداشت بی سابقه از صندوق توسعه ملی، واردات بی رویه و رکود در صادرات، تعطیلی کارخانجات و کارگاههای تولیدی، افزایش 250 درصدی حجم نقدینگی، واگذاری های مساله دار و ... را به کارنامه عملکرد دولت روحانی اضافه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
این همه کار را فقط همین دولت تبخیر و . امید کرده ؟
پس چرا می فرمایی که هیچ کاری نکرده؟؟
عسگر
Iran, Islamic Republic of
از برجام نه . بعد از برجام .
برجام اگر برای ما بد بود ترامپ از ان خارج نمی شد .
چرا جهان نوز برخلاف منافع ملی قدم بر می دارد ؟
این قدر مغرض نباشید .
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی قرار بود با توافق هسته ای رابطه با امریکا را حل کند ولی متاسفانه تاکنون هیچ کاری نکرده است.!
Iran, Islamic Republic of
مذاکره با آمریکا هیچ تاثیری، سودی و ارزشی برای مردم ایران و کشور ایران ندارد.
Iran, Islamic Republic of
نتیجه 6 سال مذاکره شون با کدخدا دلار 12 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی و مرغ 16 هزارتومانی و برنج 25 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی شد...
Iran, Islamic Republic of
چرا دولت روحانی نمی‌خواهد مسئولیت برجام را بپذیرد؟
دولت تخلفات آمریکا را گزارش دهد.
دولت به جای طرح برجام ۲ به وعده‌ها عمل‌کند.
Iran, Islamic Republic of
مردم از دولت روحانی راضی نیستند....
Iran, Islamic Republic of
دولت کانادا اموال کشورمان را دزدیده است امیدوارم دولت به خصوص وزارت امور خارجه هرچه سریع‌تر اقدام متقابل ایران را در مورد دزدی دولت کانادا اعلام کند و انتظار داریم پاسخ مناسبی به این دست‌درازی داده شود.
Iran, Islamic Republic of
سازمان تعزیرات حکومتی چگونه به شکایت رسیدگی می کند.
سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون هیچ کاری برای گران فروشی درسراسرکشور نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
دولت، دولتمردان، مسئولین و نمایندگان مجلس باید از مردم ایران عذرخواهی کنند
عبادی
Iran, Islamic Republic of
سلام نه اینها اصلا عذر خواهی نمی کنن برعکس با استعفا طلبکار هم میشن !!!!