جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ارز دو نرخی، ایجاد رانت و فساد می‌کند/ راه حل اصلاح نرخ بازار ارز، تقویت ارزش پول ملی است

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 701000
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه دو نرخی بودن ارز ایجاد فساد می‌کند، گفت: برای تک نرخی شدن ارز، باید قیمت آن را به سمتی ببریم که ارزش پول ملی تقویت شده و تورم کاهش یابد.
پورابراهیمی: ارز دو نرخی، ایجاد رانت می‌کند
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری اصلی درباره نرخ ارز باید یکسان سازی و تعیین قیمت واحد باشد، گفت: زمانی که شوک ارزی رخ می‌دهد، برای کنترل پیامدهای حوزه معیشتی و اقتصادی در کوتاه مدت، یک ارز ترجیحی معلوم می‌شود که تا مدتی پیش ارز ۴۲۰۰ تومانی از این دست بود.

او ادامه داد: این مسیر در میان مدت و بلند مدت به درستی طی نشد و مردم هم بهره لازم را نبردند، به همین دلیل مجلس در بودجه، موضوع ارز را ذکر کرد تا مردم بتوانند کالاهای اساسی را بخرند؛ اما به علت مدیریت اشتباه، کالا را گران خریدند و عملا اتلاف منابع مالی اتفاق افتاد که اگر هم چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، در میان مدت و بلند مدت باید به سمتی هدایت می‌شد که آثار و پیامدهای ناشی از آن ایجاد رانت نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق مصوبه مجلس و دولت در سال گذشته، کالای اساسی باید با قیمت پایین در اختیار مردم قرار بگیرد که روش آن هم به وسیله تعیین ارز ترجیحی پیشنهاد شد؛ ولی ما ا ز ابتدا با وجود تصویب مجلس مخالف بودیم و دولت هم بر اساس همین رویکرد جلو رفت.

پورابراهیمی با بیان اینکه از این روش، مردم نفعی نبردند و بیشتر دلالان سود بردند، اظهار کرد: وجود ارز نیمایی و نرخ بازار آزاد، ایجاد فساد می‌کند؛ یعنی به جز ارز کالای اساسی که در کوتاه مدت عمل خوبی بود تا مردم کالای گران نخرند، چند نرخی بودن ایجاد رانت خواهند کرد. پیشنهاد ما از ابتدا این بود که اگر دولت می‌خواهد کالا را مانند دارو و مواد غذایی مثل سال ۹۶ ارزان به دست مردم برساند، مابه التفاوت را به جای اختصاص به واردات، به مصرف بپردازد؛ اما دولت این کار را نکرد و در سایر موارد که ارز نیمایی تبادل می‌شود، اشتباه دولت واضح است.

او تصریح کرد: برای اصلاح این امر و تک نرخی شدن، باید قیمت ارز را به سمتی ببریم که ارزش پول ملی تقویت شده و تورم کاهش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *