کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با نام شهدا در کوی و برزن چه مشکلی دارید؟

24 شهريور 1398 ساعت 10:17

در اقدام سئوال برانگیز مسوولان و مدیران شهرداری در حالی به استقبال از هفته دفاع مقدس می رویم که حذف عبارت "شهید" از تابلو برخی کوچه ها و معابر سطح شهر تبریز باعث رنجش خاطر خانواده معظم شهدا شده است.


به گزارش جهان نیوز، به نظر می‌رسد چند سالی است ‌که پروژه شهیدزدایی در دستورکار برخی مدیران قرارگرفته و زمزمه‌های آن در برخی کلان‌شهرها به گوش می‌رسد.

این پروژه در شکل و قالب‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، یک روز با جمع کردن عکس های شهدا، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به مادران و پدران شهدا، یک روز با زخم زبان‌هایی که نشان از بی‌احترامی است و حالا طی سال‌های اخیر در سکوت و بی‌توجهی، حذف عبارت "شهید" این پروژه وارد فاز جدیدی شده و طی دو ماه اخیر در برخی مناطق شهرداری عنوان "شهید" از تابلو کوچه‌ها و محلات نیز حذف شده است.

در حالی که هنوز مادران و پدران شهدا در کوچه پس کوچه‌های این شهر قدم برمی‌دارند و هنوز مادرانی چشم انتظار عزیزان رشید خود هستند طراحی و اجرای چنین پروژه‌هایی داغ دل آنها را تازه می‌کند.

مادران و پدرانی که سربندهای یاحسین و یا زهرا به پیشانی فرزندان خودبسته و آنها را روانه میدان نبرد کردند نه به خاطر مال و منال دنیا بلکه به خاطر دفاع از آب و خاک میهن اسلامی این کار را کرده‌اند، اکنون  به برکت خون فرزندان سروقامت آنها افرادی بر صندلی ریاست و مدیریت تکیه زده‌اند که به نظرشان تاریخ مصرف شهدا به اتمام رسیده است.
 
برای هر صندلی مدیران، چند نفر شهید شده‌ اند؟
تعداد پست های مهم کشور و استانی را تا 3000 عنوان کرده اند و اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا، شهید وجود دارد.

تعداد شهدای جنگ تحمیلی را، 213 هزار شهید اعلام شده است.

هر چه باشد، شاید برای خواننده این سطرها ، فقط یک عدد است اما برای نفر به نفر آنانی که جان شان را در آن 8 سال از دست داده اند، آنچه اتفاق افتاده ، "از دست دادن تنها فرصت زندگی از ازل تا ابد" بود.

امروز اگر می‌نویسیم، می‌خوانیم، سقفی بر سر داریم، عشق داریم، کودکان مان را به مدرسه می فرستیم، کار می کنیم، انتقاد می‌کنیم، می‌گوییم، می‌خندیم، می‌خوریم، می‌آشامیم و نفس می‌کشیم، تک تک مان مدیون همه آنانی هستیم که در "روزگار بازشناسی مرد از نامرد" ، لباس عافیت از تن کندند و لباس رزم پوشیدند، خیلی‌های شان بازگشتند، خیلی‌هایشان بخشی از وجودشان را در میدان جنگ گذاشتند و به خانه آمدند و خیلی ها هم به شهادت رسیدند.

در کنار این وامداری عمومی نسبت به مردان دفاع مقدس ، آنان که بر صندلی های مهم مدیریتی تکیه زده اند، به طور خاص مدیون شهیدان هستند.

تعداد پست های مهم کشور و استانی را تا 3000 عنوان کرده اند و اگر تعداد شهدا را بر این آن تقسیم کنیم در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسؤولان به طور متوسط به تعداد شهدای کربلا ، شهید وجود دارد. به عبارتی برای هر صندلی که مسؤولان ارشد کشوری و استانی بر آن تکیه زده اند، یک کربلا به پا شده است و چه بد مردمانی هستند اگر بر آن کرسی ها تکیه بزنند و یادشان برود که پایه‌های میزها و صندلی‌هایشان سرخ رنگ است و برای همان صندلی که رویش نشسته اند ، 72 نفر به خونشان غلتیده اند و اکنون در زیر خاک‌اند.

اقدام خودجوش جوانان
حالا در اقدام سئوال برانگیز مدیران شهرداری تبریز عبارت "شهید" از تابلو برخی محلات حذف شده است تعدادی از جوانان متعهد و ولایی تبریز بعد از اطلاع از این موضوع و پیگیری از نهادهای مربوطه وقتی دیدند که هیچ فردی نسبت به  اصلاح تابلوها اقدام نمی‌کند، به صورت خودجوش و آتش به اختیار با تهیه شبرنگ‌هایی به نوشتن  عبارت "شهید" در تابلو سرکوچه‌ها و محلات اقدام کردند.

پویا نظام یکی از آن جوانان متعهدی  است که به کمک دوستانش در نوشتن و اصلاح تابلوها پیشقدم بوده و با تهیه شبرنگ این کار را انجام داده‌اند.

وی در گفت‌وگو با فارس گفت: دومین روز ماه محرم بود که از طریق فضای مجازی متوجه شدم در خیابان طالقانی که حوزه شهرداری منطقه ۳تبریز است در حدفاصل خیابان طالقانی و حکیم نظامی نام یکی از کوچه‌ها که به نام شهید رضوانجو نامگذاری شده بود، عبارت" شهید" حذف شده است.

نظام افزود: ظاهرا عکس تابلوی کوچه  شهید رضوانجو که عبارت" شهید"  آن حذف شده بود، اولین عکسی بود که در فضای مجازی منتشر شد، بعد از آن در منطقه شهرک ارم، قراملک و خیابان جدیری، حکم‌آباد هم عکس‌های دیگری دست ما رسید که این کار اتفاق افتاده است، یعنی حذف عبارت " شهید" فقط در منطقه ۳شهرداری نبود بلکه در محله‌ها و منطقه دو و چهار شهرداری نیز این کار صورت گرفته است.

نظام ادامه داد: بعد از اینکه به صورت میدانی از خیابان‌ها و  محلات مختلف بازدید کردیم در تابلوهایی که عبارت " شهید " حذف شده بود به صورت خودجوش و آتش به اختیار نسبت به نوشتن عبارت  "شهید" اقدام کردیم.
 

وی با ذکر مثال‌هایی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در خیابان شهید جدیری جنب مسجد «حر» محله‌ای است به نام شهید فاتح که اسم پایگاه نیز به نام همین شهید است ولی متاسفانه در تابلوهای جدید شهرداری اسم این شهید نیز به تنهایی نوشته شده بود، یا در تابلو شهید رهبری نیز متاسفانه همین کار صورت گرفته بود که جوانان ولایی تبریز با هزینه خود و تهیه برچسب و شبرنگ عبارت شهید خودشان به اصلاح تابلوها اقدام کردند.



 
 الگوبرداری از اقدام جوانان تبریزی در سایر شهرها
جوان ولایی تبریز با اشاره به اینکه ما جوانان قبل از انجام هر ‌کاری با مسوولان شهرداری موضوع را مطرح کردیم، اضافه کرد: متاسفانه ولی هیچ واکنشی از سوی آنان انجام نشد بنابراین خودمان دست به کار شده و آنها را اصلاح کردیم و ویدئوهای آن را در شبکه مجازی اینستاگرام منتشر کردیم، بعد از انتشار این ویدئوها جوانانی از شهرهای مشهد، اصفهان، بجنورد، تهران و شیراز به ما پیام داده و گفتند متاسفانه در شهرهای آنان نیز چنین حرکتی صورت گرفته و آنان نیز با الگوبرداری از اقدام جوانان ولایی تبریز به اصلاح تابلوهای شهر خود اقدام می‌کنند.

نظام ادامه داد: بعد از اصلاح تابلوها خانواده‌های شهدا خودشان خیلی حساس شده و با نهادهای مربوطه تماس گرفته و اعتراض می‌کنند و عکس تابلوهای محله‌شان که عبارت " شهید"  حذف شده است را برای ما ارسال می‌کنند.

وی در مورد تاریخ تعویض تابلوی کوچه‌ها و محلات نیز گفت: ظاهرا  دو یا سه ماه پیش تابلوی محلات مختلف تبریز تازه‌سازی شده و مسوولان مناطق شهرداری نیز در جواب افراد پیگیر گفته‌اند؛ "پیمانکاری که مجری تعویض و تازه‌سازی پروژه تابلوی کوچه‌ها بوده است، اشتباه از طرف آنان بوده است».

فائزه رضوانجو، خواهر شهید علیرضا رضوانجو نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دیدار مسوولان بنیاد شهید با مادر شهید رضوانجو در دو سال قبل گفت: قبل از تعویض تابلوها توسط شهرداری تابلوی محله شهید رضوانجو یک تابلوی قدیمی بود که رنگ و روی آن رفته و کمرنگ شده بود، دو سال پیش از بنیاد شهید برای دیدار و احوالپرسی با مادر شهید به خانه ما آمده بودند، آن روز هم مسوولی که آمده بود با اشاره به کهنه شدن تابلو با یکی از همکاران خود در بنیاد شهید تماس گرفت و دستور داد که هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض و تازه‌سازی این تابلو اقدام کنند و آن فرد نیز قول داد طی یک هفته این کار را انجام دهد، در حالی که الان دو سال از آن روز می‌گذرد و نه تنها از بنیاد شهید فردی برای تعویض تابلوی برادر شهیدم اقدام نکرد بلکه طی دو ماه گذشته نیزکه شهرداری نسبت به تعویض تابلوی معابر و کوچه ها اقدام کرده است عنوان " شهید" را از اسم محله حذف کرده و موجب ناراحتی بسیار زیاد مادرم شده اند.


 
حذف عنوان شهید از تابلو شهید دستغیب در شیراز
وی با اشاره به چگونگی اطلاع و انتشار این موضوع افزود: در گروه " مردان بی‌ادعا" که یک گروه عمومی در شبکه مجازی است یکی از دوستان نوشته بود، «در شیراز در یکی از تابلوها عنوان شهید از تابلو شهید دستغیب حذف کرده‌اند» بعد از خواندن این جمله من هم در آن گروه  نوشتم،‌"عنوان شهید محله ما نیز که به نام برادر شهید علیرضا رضوانجو بود نیز حذف شده است، بعد از نوشتن موضوع چند نفر از دوستان در همان گروه اقدام کرده و از مسوولان مربوطه پیگیر ماجرا بوده‌اند.

خواهر شهید رضوانجو ادامه داد: علاوه بر تابلوی شهید رضوانجو در خیابان  طالقانی حدفاصل حکیم نظامی در تابلوی «شهید صبح خیز» هم عبارت شهید حذف شده است.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته جمعی از جوانان به صورت خودجوش و آتش به اختیار آمده و این تابلوها را اصلاح کرده‌اند، گفت: طی هفته گذشته چند نفر از جوانان خودشان دست به کار شده و نسبت به نوشتن عنوان شهید در تابلو سر در محله ما اقدام کرده‌اند همچنین از شهرداری نیز برای دلجویی آمده بودند که ما هیچ قصد و منظوری نداشتیم ولی باید گفت عدم نظارت صحیح بر عملکرد افراد باعث رنجش و ناراحتی شدید مادران و پدران شهدا شده است.

رضوانجو اظهار داشت: در تابلوهای جدید در برخی محلات و کوچه‌ها هم اسم کوچک و هم عنوان شهید حذف شده است و در برخی کوچه‌ها تنها اسم کوچک شهید حذف شده است به عنوان مثال یکی از کوچه‌های منطقه ما به نام" شهید یحیی تبریزی" است که جزو شهدای انقلاب بوده و در راهپیمایی قبل از انقلاب به شهادت رسیده است.

وی افزود: زمانی که ما بچه بودیم نام شهید "یحیی تبریزی"، تداعی بسیاری از صفات و ویژگی های خوب اخلاقی بود چون با همدیگر هم محله بودیم و خاطرات زیادی در یاد و ذهن ما است ولی خیلی وقت است که اسم " یحیی" را از اول این شهید حذف کرده‌اند و تنها نوشته‌اند کوچه "شهید تبریزی" در حالی که در این شهر خانواده‌های زیادی به نام " تبریزی" هستند.

رضوانجو ادامه داد:هنوز پدران و مادران شهدا در قید حیات هستند هر چند که سالخورده و ناتوان باشند ولی وقتی جلوی چشم آنها چنین بی‌حرمتی‌هایی صورت می‌گیرد، داغ دلشان تازه می‌شود و از عمق وجود غصه‌دار هستند.

بنیاد شهید هیچ واکنشی ندارد
خواهر شهید رضوانجو با اظهار ناراحتی از اینکه تاکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ واکنشی در این زمینه نداشته است، خاطرنشان کرد: تاکنون بنیاد شهید هیچ واکنش و موضعی از خود نشان نداده و این رفتار منفعلانه آنها باعث ناراحتی است.

وی با اظهار تاسف از تفکر و نگاه برخی مدیران  تصریح کرد: به نظر می‌رسد یک حرکت خزنده و زیرپوستی در کشور و کلان‌شهرها به راه افتاده است تا فرهنگ شهید و شهادت‌طلبی در ذهن نسل جوان به فراموشی سپرده شود، نسل‌های آینده با دیدن یک کوچه به نام یک فرد هیچ دیدگاهی در مورد آن نخواهند داشت ولی وقتی با عبارت شهید نوشته می‌شود، این عبارت القاکننده یک فرهنگ است.

هیچ اقدامی نکردند
علی رهبری، برادر شهید رهبری نیز به فارس گفت: من هم مدتی پیش متوجه شدم که در تابلوی محله ما که به اسم برادر شهیدم بود عنوان شهید در منطقه حکم‌آباد و اره‌گر حذف شده است.

وی افزود: به محض اطلاع به روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ موضوع را اطلاع داده و خواستار پیگیری و اصلاح تابلوها شدم ولی در کمال ناراحتی هیچ اقدامی انجام ندادند.
رهبری ادامه داد: با وجودی که شهردار برای دلجویی و عذرخواهی تماس گرفته بود و اظهار داشت که برای دیدار حضوری تشریف می‌آورد من به او گفتم، «مدیران میانی زیرنظر شما و با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادرشده از سوی شما کار می‌کنند به مدیران خود ابلاغ کنید تا پیگیر موضوع باشند.» ولی آنها پیگیری نمی‌کنند و به قول یکی از همین مدیران شهرداری تاریخ مصرف شهدا تمام شده است که اینها به خودشان جرات می‌دهند چنین کارهایی انجام دهند.

وی با اشاره به اقدام خودجوش جوانان در تبریز گفت: بعد از اینکه هیچ جوابی از شهرداری منطقه ۴مبنی بر اصلاح تابلوها نگرفتیم طی هفته گذشته چهار نفر از جوانان به محله ما آمده و تابلوها را با نوشتن عبارت " شهید " اصلاح کردند.  

با خشم مردم آذربایجان مواجه می شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخشی از خطبه های نماز جمعه این هفته با تاکید بر اینکه جریان شهید زدایی باید در کشور ریشه کن شود گفت : چند سالی است عنوان شهید از ابتدای نام شهدا در خیابان ها، معابر و برخی بانک ها حذف می شود که نمازگزاران تبریز به کسانی که اقدام به این کار ناشایست کرده اند اعلام کنند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند در غیر این صورت با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.
هر چند شهردار تبریز دستور ایجاد کارگروه ویژه برای بررسی موضوع و اصلاح تابلوها را صادر کرده است ولی باید گفت عدم نظارت بر کار مدیران میانی و پیمانکارانی که مسوول اجرای طرح‌های شهرداری هستند، باعث سهل‌انگاری شده و ناراحتی عموم شهروندان و مخصوصا خانواده معظم شهدا را در پی دارد.

در پایان باید گفت جناب آقایان مسوول که در اول و آخر صحبت‌هایتان  خود را مدیون شهدا دانسته و اعتراف می‌کنید در سایه امنیتی که شهدا برایتان به ارمغان آورده‌اند، زندگی امن همراه با آسایش دارید.

حداقل شما نیز برای شادی دل خانواده‌های شهدا قدم بردارید یا اگر این کار را نمی‌کنید با بی‌احترامی و بی‌حرمتی خود داغ دل آنها را تازه نکنید و به تعبیر کارمندی که پست مدیریتی نیز در شهرداری داشته و به برادر شهید رهبری گفته است، " تاریخ شهدا دیگر تمام شده است"، با این حرف‌ها بزرگ‌ترین و بیشترین ضربه را بر دل خانواده شهدا نزنید.

حداقل بعد از این دیگر شهدا را پلی برای دستیابی به اهداف شوم خود قرار ندهید و در کارزار مبارزاتی و انتخاباتی خود دیگر سراغ پدران و مادران شهدا نروید و از آنها برای توجیه و موجه جلوه دادن خود به عنوان ابزار استفاده نکنید، در گلزار شهدای وادی رحمت برای خود مانور تبلیغاتی ندهید، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس کارهای نمایشی و فرمایشی اجرا نکنید تا اینگونه برداغ دل خانواده شهدا نمک نپاشید.
یادمان نرود اسامی این شهدا در کوچه پس‌ کوچه‌های زندگی چراغی است که ره گم نکنیم.

منبع:فارس


کد مطلب: 700834

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/700834/نام-شهدا-کوی-برزن-مشکلی-دارید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com