جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار اردوغان به آمریکا درباره تمایل به ضربه زدن به ترکیه

شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 700780
رجب طیب اردوغان درباره تمایل آمریکا برای ضربه زدن به ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه هشدار داد.
هشدار اردوغان به آمریکا
به گزارش جهان نيوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان از این واقعیت که روسیه در تحویل سامانه‌های اس ۴۰۰ به ترکیه رویکرد صادقانه‌ای در پیش گرفت استقبال و تأکید کرد منطقی نیست آمریکا با اعمال تحریم علیه آنکارا به متحد خود آسیب وارد کند.

اردوغان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: روسیه در مورد تحویل سامانه‌های اس ۴۰۰ و همچنین در مورد تولید مشترک و اعطای اعتبار رویکردی صادقانه از خود نشان داد. آن‌ها همچنین پذیرفتند روند تحویل را تسریع کنند. ما باید این کار را برای تضمین صلح در منطقه انجام دهیم.

وی افزود: به نظر من کشوری مانند آمریکا نمی‌خواهد به ترکیه متحد خود آسیبی وارد کند. این رویکرد منطقی نیست.
اردوغان این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز ۹ سپتامبر اعلام کرد احتمال دارد واشنگتن به دلیل خرید سامانه‌های دفاعی ضد هوایی روس ترکیه را تحریم کند. وزارت دفاع آمریکا هم پیشتر به آنکارا هشدار داده بود روابط نظامی میان ترکیه و آمریکا در صورت دستیابی این کشور به سامانه‌های دفاع ضد هوایی روس می‌تواند به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ قراردادی را به ارزش بیش از ۲ میلیارد یورو با روسیه برای خرید چهار سامانه موشکی اس ۴۰۰ امضا کرد. آمریکا تأکید داشت آنکار از این خرید به نفع خرید موشک‌های پاتریوت صرف نظر کند. از دیدگاه آمریکا این سامانه روس با قوانین امنیتی ناتو مغایرت دارد و حتی می‌تواند عملیات جنگنده‌های نسل پنجم اف ۳۵ آمریکا را به خطر بیاندازد.

واشنگتن در ماه ژوئیه اعلام کرد جنگنده‌های اف ۳۵ را در اختیار ترکیه قرار نخواهد داد. اواخر ماه اوت رئیس جمهور ترکیه گفت مذاکرات میان دولت وی و مسکو برای خرید احتمالی جنگنده‌های سوخو ۵۷ روسیه آغاز شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *