پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نیکخواه بهرامی: «سربارِ» بسکتبال نیستم

جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 700649
کاپیتان تیم ملی بسکتبال از برخی واکنش‌ها نسبت به عملکرد این تیم در جام‌جهانی انتقاد کرد و گفت: تیم ملی با کسب سهمیه المپیک تمام کسانی که ناجوانمردانه منتظر کوبیدن بودند را روسیاه کرد.
نیکخواه بهرامی: «سربارِ» بسکتبال نیستم
به گزارش جهان نيوز، صمد نیکخواه بهرامی با ابراز خرسندی که از اینکه تیم ملی بسکتبال برای دومین بار موفق به کسب سهمیه المپیک شده است،  از برخی واکنش های عجولانه نسبت به عملکرد این تیم انتقاد کرد.

مهم سهمیه المپیک بود که گرفتیم 
وی گفت: یکبار از مسابقات قهرمانی آسیا صاحب سهمیه المپیک شدیم و اینبار هم از یک میدان جهانی؛ مهم هم نیست که چگونه و از چه مسیری کسب سهمیه انجام می شود. آنچه اهمیت دارد دستیابی به سهمیه است که موفق شدیم به عنوان بهترین و تنها تیم قاره آسیا آن را انجام دهیم. 

آسیایی ها از دو سال پیش به دنبال تک سهمیه قاره بودند 
نیکخواه بهرامی با یادآوری اینکه کشورهای حاضر در جام جهانی به واسطه شرکت در پنجره های انتخابی مجوز این رقابت را گرفتند، ادامه داد: هدف همه تیم ها در همه قاره ها این بود که از حضور در پنجره های گزینشی، اول سهمیه جام جهانی را بگیرند سپس از شرکت در این جام به سهمیه المپیک دست یابند. در واقع تمام کشورهای آسیایی هم از دوسال پیش که دیدارهای پنجره نخست گزینشی جام جهانی آغاز شد، برای سهمیه المپیک رقابت داشتند که در نهایت ایران صاحب آن شد. 

المپیکی شدن در هر شرایطی جذاب است حتی در گروه بازنده ها 
این ملی پوش بسکتبال در واکنش به اینکه «بیشتر انتظارات این بود که تیم ملی راهی مرحله دوم جام جهانی شود و از این مرحله به سهمیه المپیک دست یابد»، خاطرنشان کرد: کسب سهمیه المپیک در هر شرایطی جذاب است حتی اگر در گروه بازنده ها دست یافتنی شود. مهم این است که جام جهانی، جایی نبود که نتیجه و سهمیه ای شانسی به دست بیاید. سهمیه به تیمی اختصاص پیدا می کرد که شایسته باشد. از ابتدا قرار بود بهترین تیم آسیا، تک سهمیه قاره را به خود اختصاص دهد و ایران هم در رقابت مستقیم و غیرمستقیم با دیگر آسیایی، برتری خود را ثابت کرد. 


من و حامد قدر و ارزش المپیک را بیشتر می دانیم 
نیکخواه بهرامی تصریح کرد: بعد از پیروزی برای فیلیپین و قطعی شدن سهمیه المپیک ایران، هر یک از ملی پوشان به نوعی خوشحالی خود را بابت این موضوع نشان می داد. یکی گریه می کرد، یکی جیغ می کشید و ... اما فکر می کنم امثال من و حامد قدر این سهمیه را بیشتر بدانیم. ما یک بار المپیک را تجربه کرده ایم و می دانیم که برای چه رویداد بزرگی مجوز کسب کرده ایم. فکر می کنم سایر بازیکنان که تجربه ای از المپیک ندارند، بعد از اعزام به توکیو به این نتیجه می رسند که  باید این روزها و به خاطر موفقیت شان خیلی بیشتر خوشحالی می کردند. 

شروع خوب اما عجیب و غریبی در جام جهانی داشتیم 
وی به دیدار با پورتوریکو به عنوان اولین دیدار تیم ملی بسکتبال در جام جهانی اشاره کرد و گفت: جام جهانی و دیدار مقابل این تیم را خیلی خوب شروع کردیم اما اتفاقات عجیب و غریب زیادی برایمان افتاد. بیشتر آنها مربوط به مسائل فنی می شود که نمی خواهم در موردشان صحبت کنم. فقط اینکه پورتوریکو در دقایق پایانی به شدت استثنایی شده بود و توانست برتری خود را ثابت کند. 

خیلی ها منتظر کوبیدن تیم ملی بودند 
ملی پوش بسکتبال ایران که در المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور داشت، خاطرنشان کرد: خیلی ها منتظر کوچکترین لغزش در جام جهانی بودند تا تیم ملی را بکوبند. همین افراد بلافاصله بعد از دیدار با پورتوریکو شروع به کار کردند. در واقع این دیدار و اتفاقاتش نخ لازم برای کوبیدن را دست این افراد داد. اینگونه شد که علیه تیم ملی و بازیکنان و مربیانش به طرز بدی هجمه ایجاد شد آن هم در حالی که ما تازه در آغاز راه جام جهانی بودیم. 


مقابل تونس دست و دلمان می لرزید 
وی با بیان اینکه به خاطر شکست برابر پورتوریکو، ملی پوشان شرایط روحی خیلی خوبی نداشتند، تصریح کرد: البته فشارِ ناشی از هجمه عجیب و غریبی که ایجاد شده بود خیلی بیشتر در شرایط روحی بازیکنان تاثیر گذاشته بود. به همین دلیل بدترین بازی جام را مقابل تونس برگزار کردیم که در رنکینگ جهانی از ایران خیلی هم پایین تر بود. در این دیدار دست و دلمان می لرزید چون انتقاد و تکرار دوباره آن تاثیر بدی روی تیم گذاشته بود. 

اسپانیا مقابل ایران شانس آورد 
نیکخواه بهرامی با یادآوری عملکرد قابل قبولی که تیم ملی بسکتبال مقابل اسپانیا داشت، گفت: اسپانیا رده دوم رنکینگ جهانی را در اختیار دارد و بیشتر بازیکنانش تجربه NBA و یورو لیگ را هم دارند. با این حال و به خاطر آرامش روحی که داشتیم، بسیار خوب مقابل این تیم بازی کردیم. بعد از اتمام مسابقه، تمام رسانه های اسپانیا و حتی سرمربی تیم ملی این کشور اذعان داشتند به اینکه ایران خیلی خوب اسپانیا را تحت فشار قرار داده بود و تیم ملی کشورشان شانس آورد که توانست از این فشار خارج شود. 

همه آنهایی که ناجوانمردانه انتقاد کردند را روسیاه کردیم
کاپیتان تیم ملی بسکتبال در بخش دیگری از گفتگویش با یادآوری دو دیدار این تیم مقابل آنگولا و فیلیپین در گروه بازنده های جام جهانی گفت: این دو بازی را با قاطعیت بردیم. در برد هم هیچ حرف و حدیثی نیست. خوشبختانه تک سهمیه المپیکی جام جهانی برای قاره آسیا را گرفتیم و اینگونه همه آنهایی که به طرز ناجوانمردانه ای شروع به کوبیدن تیم ملی و انتقاد کرده بودند را روسیاه کردیم. 

این تیم، تیم مملکت خودمان بود نه کشور دیگری
این بازیکن بسکتبال یادآور شد: تیمی که در جام جهانی حضور داشت برای مملکت خودمان بود نه کشور دیگری؛ نمی دانم چرا اینگونه از آن و عملکردش انتقاد می شد آنهم وقتی هنوز بازی ها ادامه داشت و هیچ چیز قطعی نبود. یک سوال دارم؛ این افراد نمی توانستند چهار روز صبر کنند و بعد از اتمام مسابقات انتقاداتشان را مطرح کنند؟ 


اول نظرات انتقادی را پاک کنید بعد تبریک بگویید 
وی که سه مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، گفت: جالب است که موضع این افراد بعد از پایان کار تیم ملی و سهمیه ای که همه دنبال آن بودند، تغییر کرد. این افراد حالا از سهمیه به دست آمده خوشحال هستند و حتی نسبت به پست های ما ملی پوشان هم واکنش مثبت دارند و کامنت هایی با مضمون تبریک می گذارند. پیشنهادم به این افراد این است که اول کامنت های قبلی خود را که فقط انتقادی بود، پاک کنند بعد کامنت جدید بگذارند. 

تاثیر دیدارهای مقدماتی جام جهانی در سهمیه المپیک 
ملی پوش بسکتبال ایران با بیان اینکه ثبت هیچ نتیجه و توزیع هیچ سهمیه ای در جام جهانی شانسی نبود، یادآور شد: تمام دیدارهای مرحله گروهی، مرحله دوم (۱۶ تیم برتر) و گروه بازنده ها در کسب سهمیه المپیک تاثیرگذار بود و به همین دلیل همه دیدارها جذاب برگزار شدند. ایران به واسطه دو برد برابر آنگولا و فیلیپین سهمیه المپیک را گرفت اما چه بسا اگر دیدارهای مرحله گروهی را با اختلاف امتیاز بیشتر واگذار می کرد به این سهمیه دست پیدا نمی کرد به خصوص که در رقابت غیر مستقیم با چین، بحث تفاضل گل مطرح بود. 

به بسکتبال دنیا نزدیک تر شدیم
نیکخواه بهرامی با تاکید بر اینکه جام جهانی در کل تورنمنت خوبی برای بسکتبال ایران بود، گفت: حضور در چنین میدانی باعث می شود که به بسکتبال دنیا نزدیک تر شویم. البته به کار خیلی زیادی نیاز داریم به خصوص که ما به اندازه اروپایی ها در طول سال بازی نداریم. امیدوارم شرایط به سمتی برود که تعداد دیدارهای اینچنینی تیم ملی در طول سال خیلی بیشتر شود. در این صورت رشد و پیشرفت تیم ملی محسوس تر خواهد شد. 

«سربارِ» بسکتبال و تیم ملی نیستم 
کاپیتان تیم ملی بسکتبال در مورد چگونگی روند برنامه هایش تا زمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو و اینکه «آیا قطعا تا آن زمان در ترکیب تیم ملی خواهد بود؟» گفت: همچنان هستم و به تمرینات و بازی هایم ادامه می دهم اما اینکه در المپیک باشم یا نه در گرو تصمیمات و اختیارت سرمربی و دیگر اعضای کادر فنی است نه من؛ برای بسکتبال و تیم ملی «سربار» نیستم که بخواهم در هر شرایطی و به هر واسطه ای باشم. تلاشم را می کنم آماده تر شوم و اینگونه برای تیم ملی انتخاب شوم. 


حمایت ها از تیم ملی ادامه داشته باشد 
وی با بیان اینکه تیم ملی برای حضور در جام جهانی حمایت لازم از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را داشت، ابراز امیدواری کرد که این حمایت با قدرت بیشتر و تا زمان المپیک هم ادامه داشته باشد. وی گفت: بسکتبال اولین رشته گروهی است که برای المپیک کسب سهمیه کرده است. امیدوارم با حمایت های به موقع بتوانیم حضور نتیجه بخشی در مسابقات داشته باشیم.

تیم ملی به دوره آماده سازی طولانی نیاز ندارد 
کاپیتان تیم ملی بسکتبال در پایان این گفتگو در مورد روند آماده سازی تیم ملی و اینکه «بهتر است این  روند چگونه پیگیری شود؟» گفت: تیم ملی برای جام جهانی دو، سه ماه بیشتر تمرین نداشت. تیم ما چهار هفته در تهران اردو داشت، سپس یک اعزام سه هفته ای به اروپا داشت، بعد از چند روز ریکاوری به تمرینات بازگشت و سپس عازم محل برگزاری جام جهانی شد. با این روند نتیجه هم گرفت. برای المپیک هم نیازی به اردوهای طولانی نیست به خصوص که ما لیگ را هم در پیش داریم. بهتر است لیگی با کیفیت برگزار کنیم نه اینکه دوازده بازیکن را به صورت گلخانه ای انتخاب کنیم. 

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *