کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتبیه عاشورایی محتشم کاشانی چرا ماندگار شد؟

16 شهريور 1398 ساعت 12:34

این شاعر آئینی به دانشجو گفت: در شعر آئینی و در مدح امام حسین(ع) باید صاحب یک معرفت شناسی بود تا شاعر با درکی بهتر این واقعه را در ذهن تجسم کند و مخاطبان را به سمت ماجرا بکشاند. این نکات خصوصا در نوحه سرایی متاسفانه کمتر رخ می دهد.


به گزارش جهان نیوز، حسین اسرافیلی از شعرای شناخته شده کشورمان که سابقه زیادی در سرایش اشعار مذهبی و عاشورایی دارد بیان کرد: واقعه عاشورا حماسه و اتفاقی است که در هر زمان و از هر منظری که مورد توجه قرار گیرد، نما و دریچه های نامکشوف و پنهانی دارد که نیازمند ارائه و تصویرسازی است.

وی افزود: برخی از دوستان تصور می کنند که شعر عاشورایی گفتن، تنها نیاز به زبان بدیع دارد؛ درحالیکه نمی توان با زبانی که سراغ شعر عاشقانه انسانی می رود، وارد ادبیات عاشورایی شد و با این طریق اشتباه نیز دم از حضرت و خاندان معزز ایشان می زنند.

 شعرای جوان زبانی منزه را برای شعر عاشورایی به کار بگیرند
اسرافیلی عنوان کرد: شاعر ما باید ساحت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت (ع) را محترم شمارد و زبان منزه را برای اوصاف آنان به کار ببرد. برخی ها متاسفانه تاریخ کربلا و عاشورا را به درستی نخوانده و نمی دانند و بدینگونه نیز گاه در ابیاتشان روایتی مغشوش خلق می کنند.

این شاعر آئینی با تأکید بر اینکه شاعر ما باید در ابتدا منابع اصیل را بخواند، گفت: باید مقتل خواند، تاریخ را خواند و با رجوع به منابع، اطلاعات لازم را گرفت و بعد شعر عاشورایی گفت تا دوچندان مخاطب را درگیر کرد.

وی اشاره داشت: در شعر آئینی و در مدح امام حسین(ع) باید صاحب یک معرفت شناسی بود تا شاعر با درکی بهتر این واقعه را در ذهن تجسم کند و مخاطبان را به سمت ماجرا بکشاند. این نکات خصوصا در نوحه سرایی متاسفانه کمتر رخ می دهد.

 اسرافیلی اضافه کرد: توصیه می کنم که شاعران ما خود را معطوف صرف انتشار کتاب نکنند تا مبادا شعرشان را رها کنند و به قولی آب ببندند. لازمه این حوزه معرفت شناسی است.

وی لزوم جدی تر جامعه مادحین و ذاکرین به اشعار عاشورایی غنی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید سوال کرد که چرا عده ای از ذاکرین و مداحان ما شناختی از شعر ندارند بطوری که گاه هر چیزی را هم در هیئات می خوانند؟ حتی برخی شعر درست و حسابی را نیز به شکل نادرست می خوانند. اشعاری را می خوانند که ساختار شعری را هم ندارد.

کتبیه عاشورایی محتشم کاشانی چرا ماندگار است؟
این شاعر پیشکسوت اینگونه اعتقاد داشت: گاه از روی اشتباه و با سطحی انگاشتن شعر دینی و عاشورایی، کم کم باعث افت سطح ذوق و سلیقه شعری مخاطب هم خواهند شد آنهم در جمعی که علاقه مندان بسیاری به دور هم جمع می شوند.

حسین اسرافیلی با ذکر مثالی از شعر عاشورایی، گفت: کتبیه عاشورایی محتشم کاشانی به حدی معرفت دارد که حتی توجه و عنایت اهل بیت (ع) را معطوف خودش می کند؛ چرا که نگاه معرفتی قابلی به موضوع عاشورا و نیز بیان شعری درستی دارد و طوری عاشورا را نقل می کند که بعد از سال ها همچنان ماندگار مانده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو


کد مطلب: 700234

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/700234/کتبیه-عاشورایی-محتشم-کاشانی-چرا-ماندگار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com