کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

«روحانی» امشب میهمان «رئیسی» است

13 شهريور 1398 ساعت 13:25

رئیس دفتر رئیس جمهور از دیدار رئیس جمهور با رئیس قوه قضائیه خبر داد.


به گزارش جهان نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: روز پنجشنبه یا جمعه مرحله دوم اجرای کاهش تعهدات برجامی به پایان می‌رسد و مرحله سوم آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه سیاست‌های جدید ایران، این است که اروپایی‌ها و بخصوص رئیس جمهور فرانسه با ایران صحبت می‌کند تا به شرایط قبل از کاهش‌های تعهدات برجامی بازگردیم ولی جمهوری اسلامی ایران برای این کار شرایطی دارد. روی کلیات صحبت می‌کنیم تا بعد از اینکه شرایط طبیعی شد، بر روی موضوعات دیگر نیز صحبت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: لذا الان بیشتر بحث این است که اگر قرار است به قبل از کاهش تعهدات برجامی بازگردیم یکسری حقوق ایران در ارتباط با موضوع فروش نفت و مبادلات بانکی و تأمین نیاز مندی های ایران محقق شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که جمهوری اسلامی به نتیجه قطعی و نهایی نرسد نمی‌تواند اعلام کند که توافقی صورت گرفته است.

واعظی ادامه داد: منتظر هستیم نتایج مذاکرات با اروپا و طرف‌های دیگر به ما منتقل شود تا ببینیم چگونه گام بعدی را برداریم، وقتی گام‌هایی که برداشته شده را با یک ماه قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که پیشرفت خوبی صورت گرفته است اما تا زمانی که به جمع بندی نهایی نرسیدیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم. مردم را نامحرم نمی‌دانیم، دولت چیزی از مردم پنهان ندارد و مردم را نامحرم نمی‌داند چون با طرف خارج صحبت می‌کنیم، نمی‌خواهیم برداشت ذوق زدگی و یا عجله از کار ما بکنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: در ماه‌های اخیر تمام تحریم‌ها و ادعای آمریکایی‌ها تأثیری در فعالیت‌های ایران نداشته است، خوشبختانه گزارش‌های موجود حکایت از آن دارد که در ۵ ماه گذشته تحریم‌ها موجب شده است که در داخل کشور در بخش تحقیقات و صنعت شاهد نوآوری و پیشرفت‌های بسیار خوبی باشیم.

وی در خصوص تحریم صنعت فضایی ایران گفت: آمریکا با تحریم در بخش فضایی نمی‌تواند ایران را وادار به عقب نشینی کند، دانش افراد و دانشمندان ما وارداتی نیست و تحریم در این بخش انگیزه را برای محققان ما به وجود می‌آورد که در فعالیت‌های خود مصمم‌تر شده و جدی تر کار کنند.

واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص چارچوب مذاکره با طرف اروپایی گفت: موضوعاتی که مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌هایی است که رسانه‌های خارجی انجام می‌دهند به هیچ وجه بحث موشک انجام نشده است و به هیچ وجه در مورد توان دفاعی و نظامی ایران مذاکره نخواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: موضوع مذاکرات ایران با طرف اروپایی در مورد برجام و حقوق جمهوری اسلامی در برجام و روش‌های دستیابی به حقوق ایران در برجام است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور نیز اعلام کردند که کاهش تعهدات برجامی ایران در مراحل دو ماهه انجام می‌شود، این اقدامات قابل برگشت است و زمانی که بتوانیم به هدف گذاری دقیق برسیم کاهش تعهدات قابل برجام قابل برگشت خواهد بود.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار بود اینستکس پول باشد ولی فقط یک خط اعتبار است گفت: هیئت مذاکره کننده ایرانی از فعالان اقتصادی هستند و برای روشن شدن هم این ابهامات روز دوشنبه به مذاکرات رفتند که بررسی کنند؛ اگر خط اعتباری برای ایران در نظر گرفته شود، از هر لحاظ اطمینان داشته باشیم که می‌توانیم با این اعتبار نیازمندی‌های کشور را تأمین کنیم، مردم باید مطمئن باشند که تا زمانی که اطمینان لازم و ضمانت لازم اخذ نشود به شرایط پیش از کاهش تعهدات برجامی باز نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار شده اروپا به جای ۱۵ میلیارد دلار ۵ میلیارد دلار بدهد گفت: این موضوع دو هفته پیش مطرح بوده است و الان خبر آن منتشر شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پخش مستند هسته‌ای در صدا و سیما اظهار داشت: رابطه ما با دکتر علی عسگری رابطه خوبی است، بنده و هم سایر اعضای دولت رابطه نزدیک با ایشان داریم و شهادت می‌دهم که ایشان نیز تلاش خود را انجام می‌دهند و هر موضوعی که به ایشان منتقل شده است پیگیری کردند و صادقانه کار می‌کنند.

وی ادامه داد: من این مستند را ندیدم، نظری نیز نسبت به آن ندارم اما باید بدانید که وقتی که کشوری با یک هجمه گسترده خارجی مواجه است و وقتی که ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم، طبیعتاً باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آدرس غلط به دشمن ندهیم.پیامی که از ایران باید به دشمنان مخابره شود، باید پیام وحدت و انسجام باشد.

واعظی گفت: امیدوارم هم ما در دولت و هم ارگان‌های دیگر در این مسیر موفق باشند و در این مسیر حرکت کنند. دولت دو وزیر را به مجلس معرفی کرد حق مجلس بود که این موضوع را مورد بررسی قرار دادند اما دیروز شاهد بودیم که دولت و مجلس به وظایف خود عمل کردند و به وزیر رأی اعتماد دادند. که پیام مثبتی در خصوص همبستگی بین دولت و مجلس بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که فرانسوی‌ها اعلام کردند که همین توافق ۱۵ میلیاردی نیز منوط به موافقت آمریکاست گفت: این بخش مربوط به بانک است اکثر بانک‌های دنیا سهامدار آمریکایی دارند و یا مبادلات خود را از طریق دلار انجام می‌دهند لذا برای انتقال پول، به هماهنگی با آمریکا نیاز دارد که این موضوع به خودشان مربوط می‌شود.

واعظی با اشاره به تذکر ۱۰۵ نماینده مجلس که خواستار دقت بیشتر رئیس جمهور در تفکیک قوا شده اند گفت: روابط قوه قضائیه و قوه مجریه بسیار خوب است رئیس جمهور نیز امشب میهمان آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه است.

منبع:مهر


کد مطلب: 699995

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/699995/روحانی-امشب-میهمان-رئیسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com