کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران التماس اجرای تعهدات می‌کند!

13 شهريور 1398 ساعت 8:59

یک عضو فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید گام‌های عملی در راستای اجرای تعهدات برجامی خود بردارند، گفت: اروپایی‌ها باید از فرصت ایجاد شده به دنبال رایزنی‌ها برای اجرایی کردن تعهدات خود استفاده کنند


به گزارش جهان نیوز، علی بختیار با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه به فرانسه و ضرورت استفاده اروپاییان از فرصت باقی مانده برای حفظ برجام بیان کرد: جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار برده تا از ظرفیت دیپلماسی برای اجرایی شدن تعهدات طرف‌های مقابل در برجام استفاده کند. اروپایی‌ها در زمینه اجرایی کردن تعهدات خود چندی پیش از آقای ظریف دعوت کرده و در حاشیه نشست G7 مذاکراتی انجام شد و از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه به سر می‌برد. همه این اقدامات به منظور شکل‌گیری یک تعامل برای حفظ تعهد بین‌المللی برجام است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها متعهد شدند که بدون حضور آمریکا تعهدات خود را عملی کنند. ضرورت دارد که اروپایی‌ها از این فرصت استفاده و به تعهدات خود عمل کنند. اگر ایران به منافع برجام دست نیابد صرفا این سند یک طرفه خواهد بود و ایران در آن باقی نمی‌ماند. اروپایی‌ها در برجام متعهد شده بودند در زمینه رفع تحریم‌های بانکی و نفتی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری گام بردارند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: اما امروز نه تنها ایران به شرایط قبل از برجام بازگشته است بلکه تحریم‌ها برای ایران سخت‌تر شده است. اگر اروپایی‌ها از فرصت رایزنی‌ها برای اجرایی کردن تعهدات خود استفاده نکنند ایران به زودی گام سوم خود را برمی‌دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: ایران در چارچوب برجام به سمت کاهش تعهدات برجامی رفته است و به هر میزانی که طرف‌های مقابل از انجام تعهدات خود سر باز زنند ایران نیز تعهدات خود را کاهش می‌دهد. مجلس نیز به دنبال تأمین منافع ایران در برجام است.

بختیار در ادامه با اشاره به تمایل اروپایی‌ها برای حفظ برجام گفت: ایران به این نتیجه رسیده است که اروپایی‌ها برای حفظ برجام تمایل دارند اما خود آن‌ها نیز با موانعی روبرو هستند. اما ایران نسبت به این موضوع مردد است که اروپایی‌ها به طور جدی برای انجام تعهدات خود گام برمی‌دارند.

وی در پایان گفت: قطعا اروپا توانایی اینکه کانال مالی مشخصی برای فروش نفت ایران ایجاد کند را دارد. چرا که برخی کشورهای ضعیف در اتحادیه اروپا نیز این کار را انجام دادند. بهتر است اروپا به تعهدات خود عمل کند چرا که کاهش تعهدات برجامی ایران تأثیرات منفی برای آنها را بر جای خواهد گذاشت.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 699941

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/699941/ایران-التماس-اجرای-تعهدات-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com