کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندوخته ۴۴ هزار میلیاردی قالیباف برای تهران

12 شهريور 1398 ساعت 15:25

پنجمین دوره مدیریت شهری تهران از شهریور۱۳۹۶ اداره شهر را در دست گرفته است. حالا دو سال از این فرصت گذشته است و البته شهروندان همچنان منتظرند تا نتیجه فعالیت اصلاح‌طلبان در مسند شهرداری تهران را مشاهده کنند.


به گزارش جهان نیوز، اصلاح‌طلبان در شهریور۱۳۹۶ و بعد از حدود 12 سال توانستند سکان اداره پایتخت را دراختیار بگیرند. البته آن‌ها از همان زمان، شروع به طرح مباحثی درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران کردند که البته درمقابل هم مدیریت وقت شهرداری تهران آمار و ارقام لازم درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران را اعلام کرد.

با وجود این، هرازگاهی مدیریت فعلی شهر تهران ارقامی درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران مطرح می‌کرد که به‌هیچ‌وجه واقعیت نداشت. دراین‌باره می‌توان به ارقام کذب آقای محمود میرلوحی اشاره کرد که درنتیجه، شکایت آقای محمدباقر قالیباف از وی را به‌دنبال داشت. این شکایت نیز درنهایت به محکومیت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران انجامید. البته، در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران هم سخنانی درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران مطرح شد که بازخوردهای گوناگونی به‌دنبال داشت. در جدیدترین ارقام اعلام کردند مدیریت سابق شهرداری تهران بدهی 69هزارمیلیاردتومانی را برای تهران به‌جا گذاشته است.

درهمین‌باره، آقای ناصر امانی، معاون سابق شهرداری تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره جدولی که امضای آقای حناچی، شهردار فعلی تهران، پای آن بود و میزان بدهی‌های شهرداری در آن اعلام شده بود، گفت: «مشخص نیست این ارقام را به کجا فرستاده‌اند. این نامه به شورا رفته یا برای مرجع رسیدگی دیگری ارسال شده است؟ تاریخ این گزارش هم مشخص نیست. ارقام جدول تهیه‌شده ابهام دارند؛ البته احتمال قوی وجود دارد که بدهی‌های دو سال قبل نیز به این ارقام اضافه شده باشد». وی در این گفت‌وگو تأکید کرد: «عده‌ای تلاش می‌کنند هرروز با ارائه عددی جدید، افکار عمومی را سرگرم کنند. نکته جالب اینجاست که مدیریت شهری جدید در آستانه شروع سال سوم است؛ اما به‌جای ارائه گزارش عملکرد، آمارهای شگفت‌آور ارائه می‌دهد».

اسناد منتشر می‌شوند
اقدامات مدیران شهرداری تهران و اظهارنظر برخی اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران در روزهای اخیر نیز موجب شد آقای قدرت گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف، واکنش نشان دهد و تصاویر اسناد مرتبط با میزان بدهی‌های شهرداری در زمان تحویل به مدیران فعلی شهرداری تهران را منتشر کند. وی روز گذشته از مدیران شهری خواست اگر سوءتفاهمی دارند، او حاضر به پاسخگویی است و می‌تواند به‌صورت مناظره پاسخ آن‌ها را با سند و مدرک بدهد.

گودرزی همچنین برخی از اسناد را دراختیار خبرگزاری «فارس» قرار داده که درادامه، این تصاویر و شرح مربوط به آن‌ها را می‌خوانید.
 
بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها چقدر بود؟ 
شهرداری همیشه برای انجام فعالیت‌های خود با بانک‌های مختلفی کار کرده است. شهرداری تهران در دوره مدیریت جهادی نیز با بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سپه، سرمایه، صنعت و معدن، صادرات و سامان ارتباط داشته که در گزارش منتشرشده، آخرین وضعیت تسهیلات ارزی و ریالی دریافت‌شده تا 16‌مرداد۱۳۹۶ مشخص است. این تسهیلات برای پروژه صدر-نیایش، خطوط مترو، نوسازی بافت فرسوده، اتوبان امام علی، خط چهار مترو، خرید واگن و سایر پروژه‌های شهری استفاده شده است.
 
بدهی‌هایی که به تفکیک مشخص شدند 
براساس اسنادی که دیروز منتشر شد، مجموع بدهی‌های شهرداری تهران شامل دیون و تسهیلات بانکی شهرداری تهران بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ که مدیریت جابه‌جا شد، ۱۵هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان است که به‌تفکیک، دیون مناطق 22گانه ۶هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان، سازمان‌ها و شرکت‌ها دوهزار و ۱۶۸ میلیارد تومان و تسهیلات بانکی ۶هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان بوده است.
 
مطالباتی که به‌ارث گذاشته شدند 
مدیریت فعلی شهر تهران هرازگاهی درباره بدهی‌های شهرداری تهران نکات اشتباهی مطرح می‌کند. این در حالی است که تقریبا هیچ‌گاه درباره مطالبات شهرداری تهران از نهادها، سازمان‌ها و حتی شخصیت‌های حقیقی حرفی نمی‌زند.

براساس اسناد منتشرشده در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، تا 17‌مرداد۱۳۹۶ کل بدهی‌ها 15هزار و 511 میلیارد تومان بوده و تا همان تاریخ نیز، 44هزار و 609 میلیارد تومان منابع قابل‌مصرف برای آقای نجفی از دوران قالیباف برجای مانده است. به‌گفته گودرزی، مطالبات شهرداری از دولت از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۵ به ارزش ۱۹هزار میلیارد، املاک قابل‌فروش تهاتر یا واگذاری به ارزش ۱۰هزار میلیارد، پروژه‌های مشارکتی آماده فروش سازمان سرمایه‌گذاری سهم شهرداری ۹هزار و ۱۷۱ میلیارد، طلب از ارگان‌ها سه‌هزار و ۹۰۴ میلیارد، اصل و جریمه مطالبات شهرداری از افراد حقیقی و حقوقی تهران و جریمه بابت درآمدهای پایدار به ارزش 1500 میلیارد، چک‌های برگشتی به ارزش 750 میلیارد و پروژه‌های مجتمع ایستگاهی قابل‌بهره‌برداری 400 میلیارد تومان بوده است و در جمع ۴۴هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان برای مدیریت جدید منابع قابل‌مصرف برجای مانده است.

همچنین، براساس اسنادی که معاون پیشین مالی و اقتصاد شهرداری تهران منتشر کرده، مبلغ 1080 میلیارد تومان ارزش املاک خام است که بارگذاری ارزش این املاک حدودا ۱۰هزار میلیارد تومان است که مبنای محاسبه قرار گرفته است. اگر مبلغ ۱۶هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در دوران مدیریت قبلی را از منابع قابل‌مصرف به‌جامانده برای شهردار جدید کسر کنیم، بازهم مبلغ ۳۳هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان منابع قابل‌مصرف از دوره قالیباف برای نجفی، شهردار وقت تهران، باقی مانده بود.
 
بدهی‌های نادیده دولت 
دولت‌ها همیشه یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شهرداری تهران بوده‌اند که تقریبا رقم بدهی‌ها نیز همیشه مورد بی‌توجهی دولت‌ها بوده است. براساس این گزارش، مطالبات ریالی شهرداری تهران از دولت بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ به ریز اعلام شد.

عوارض مستمر در مناطق 22گانه 320 میلیارد، عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده هزار میلیارد، عوارض ویژه ساختمان استانداری تهران 65 میلیارد، آرای کمیسیون ماده 100 میلیارد، ماده 77 و سایر دعاوی حقوقی هزار و ۲۷۳ میلیارد، سهم دولت در تخفیفات بافت فرسوده 50درصد 575 میلیارد، سهم دولت در تملک و ساخت‌وساز ایستگاه‌های مترو 50درصد سه‌هزار و ۱۲۸ میلیارد، سهم دولت در یارانه بلیت اتوبوسرانی تهران (یک‌سوم بهای تمام‌شده) هزار و ۳۸۱ میلیارد، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت بهره‌برداری مترو تهران (یک‌سوم بهای تمام‌شده) 714 میلیارد، سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی وصول‌شده شهر تهران 60درصد 972 میلیارد و سهم دولت در شرکت مترو مخارج طراحی و تجهیز 50درصد پنج‌هزار و ۷۱۰ میلیارد بوده که جمع آن ۱۵هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان است.

همچنین براساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال 1385 و ماده واحده ذیل آن، دولت مکلف بود مبلغ یک‌میلیارد دلار بابت تأمین تجهیزات و احداث خطوط مترو از محل حساب ذخیره ارزی به شهرداری تهران پرداخت کنند که این امر رخ نداد.

منبع: صبح نو


کد مطلب: 699906

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/699906/اندوخته-۴۴-هزار-میلیاردی-قالیباف-تهران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com