کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رایزنی‌های ۱۰ ساعته ایران و فرانسه در پاریس

11 شهريور 1398 ساعت 23:52

رایزنی‌های کارشناسان ارشد ایران و فرانسه در پاریس به ریاست عراقچی بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید و جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ۲ کشور بررسی شد.


به گزارش جهان نیوز، مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور امروز (دوشنبه) در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و بهرام قاسمی سفیر کشورمان در پاریس برگزار شد. 

در این مذاکرات که بیش از ده ساعت به طول انجامید جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین  روسای جمهور ایران و فرانسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

لازم به ذکر است، نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی این مذاکرات بود. 

مقرر شد طرفین ضمن تداوم کار فشرده بر روی این سناریوها، رایزنی های خود با سایر طرف های ذیربط را نیز افزایش داده و به گفتگوهای مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند.

عراقچی که اول مرداد ماه نیز حامل پیام کتبی روحانی برای امانوئل ماکرون بود در دو مذاکره ای که ظریف در پاریس و بیاریتز در دو هفته اخیر داشت او را همراهی کرده بود.

به گزارش فارس، سفارت ایران در پاریس نیز در صفحه توئیترش در این باره نوشت: بعد از چند ماه، همچنان مذاکرات و تماس ها بین ایران و فرانسه در سطوح مختلف و به صورت فشرده ادامه دارد.امروز نیز هیأت‌های ایرانی- فرانسوی به مدت 10 ساعت به صورت فشرده گفت وگو کردند. با «گام هایی به جلو» و «درک هر چه بیشتر متقابل» دیپلماسی حسابگر و هوشمندانه ایران نهایتا بر همه سنگ اندازی های معاندین مردم بزرگ ایران پیروز خواهد شد.

از سوی دیگر نیز ظریف در سفر به مسکو با همتای روس خود درباره برجام به گفتگو پرداخت و او را در جریان گفتگوها با فرانسه قرار داد.

وزیر خارجه ایران امروز در نشست خبری مشترک با لاوروف درباره طرح ماکرون گفت: بحثی که با آقای ماکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود. گفتگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امروز نیز همکاران من در فرانسه این گفتگوها را ادامه می‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می‌دهد، مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اتحادیه اروپا در برجام است. دوستان روسیه و چین ما تعهداتشان را در حد امکان عملی کردند. البته توقع داریم همانطور که روسیه توقع دارد، روش‌ها و راهکارهایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود، منافعش برای همه اعضای برجام باشد و نه منحصر به برخی اعضا.

گفتنی است روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام پایان می یابد.

وزیر خارجه ایران در این خصوص هم اعلام کرد که گام سوم طبق برنامه پیش خواهد رفت.


کد مطلب: 699814

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/699814/رایزنی-های-۱۰-ساعته-ایران-فرانسه-پاریس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com