جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

درمان بواسیر (هموروئید) و کیست مویی بدون درد و خونریزی با لیزر

يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 699682
به گزارش جهان نيوز، بیماری های هموروئید و کیست مویی از بیماری های شایع ناحیه مقعد هستند که اغلب ناشی از سبک زندگی غلط پدید آمده اند و با استفاده از روش های نوین به راحتی قابل درمان هستند.

وجه مشترک این بیماری ها عامل اصلی به وجود آورنده آنها یعنی کم تحرکی است. در هر دوی این عارضه ها ناحیه ی مقعد درگیر بیماری است. اگر شما نیز دچار هموروئید (بواسیر) و یا کیست مویی هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید، تا با روش نوین درمان این بیماری ها بدون درد و خونریزی آشنا شوید.
 
هموروئید (بواسیر) چیست ؟
هموروئید یا همان بواسیر شایع ترین بیماری مقعدی است که از هر دو نفر یک نفر را درگیر می کند، پس شیوع و گسترش بالایی دارد و تنها با یک غفلت امکان درگیری با آن وجود دارد. از طرفی بواسیر اغلب بزرگسالان را درگیر می کند ولی امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد.

اما بواسیر چیست ؟ بواسیر عارضه ای است، در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد می شود و درد و خونریزی را به همراه خواهد داشت. بالشتک های هموروئیدی در مقعد به عمل دفع کمک ویژه ای می کنند، در صورتی که این بالشتک ها به هر دلیلی آسیب ببینند، بیماری بواسیر ایجاد می شود.

این بیماری را می توان با تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد تشخیص داد. همچنین وجود زائده های گوشتی خارج شده از مقعد نیز از دیگر نشانه های بروز بیماری است. احتمال بروز بواسیر در زنان بیشتر از مردان است.
 

علت بواسیر
بواسیر در اثر وارد آمدن فشار به عروق مقعدی ایجاد می شود. این فشار و آسیب می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. که شایع ترین آنها یبوست است. از دیگر عوامل ایجاد کننده بواسیر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
  • زایمان یا بارداری
    یبوست و اسهال مزمن
    کم تحرکی و یکجا نشستن به مدت طولانی
    استعمال سیگار و الکل
    افزایش فشار درون‌شکمی

علائم بواسیر

مهمترین علائم بواسیر به این شرح است:
  • درد مقعد
    خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
    خارش و سوزش مقعد
    زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد
    خروج ترشحات لزج
    حس ناکامل بودن دفع

درمان بواسیر  یا هموروئید

بواسیر از بیماری هایی که در صورت رسیدگی فوری درمان های پیچیده ای نیاز نداشته و با درمان های خانگی و دارویی قابل رفع و درمان است. از آنجایی که بواسیر یا هموروئید در اغلب موارد در اثر یبوست ایجاد می شود، استفاده از راهکارهایی مثل مصرف ملین، غذاهای پرفیبر و آب کافی می تواند به درمان کمک ویژه ای نماید. در ضمن استفاده از روش هایی مانند حمام سیتز، کیسه آب گرم و .. می تواند جهت درمان بواسیر یا هموروئید و کاهش التهاب و سایر علائم این بیماری اثرگذار باشد.
در برخی موارد می توان با مشورت پزشک از داروهایی مانند پمادها و شیاف های مخصوص هموروئید مانند شیاف آنتی هموروئید برای کاهش درد، التهاب و عفونت استفاده نمود. در برخی موارد این داروها به طور کامل مشکل را رفع می نمایند. اما در صورتی که پس از طی 7 روز مصرف دارو و روش های ذکر شده نتوانستد علائم را رفع کنند، لازم است مصرف دارو را قطع نموده و برای انجام روش های پزشکی تاثیرگذار تر با پزشک مشورت کنید.

از دیگر روش های پزشکی درمان بواسیر می توانیم به درمان بواسیر با رابربند (بستن کش لاستیکی به هموروئید که همراه با درد بسیاری است)، اسکلروتراپی (تزریق ماده ای مخصوص با هموروئید با تاثیر گذاری کم) و جراحی(استفاده از تیغ جراحی برای برداشتن هموروئید همراه با نقاهت طولانی و درد و خونریزی شدید.) اشاره کنیم.

اما هیچ یک از روش های ذکر شده درمان قطعی و بهترین روش درمان بواسیر شناخته نمی شوند. از معایب این روش ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
  • درد بسیار زیاد و غیر قابل تحمل
    از دست دادن مقدار زیادی خون که ممکن است زمینه آنمی (کم خونی) را فراهم کند.
    بستری شدن در بیمارستان
    تحمل عوارض داروی بیهوشی
    احتمال ابتلا به سایر عفونت ها در بیمارستان
    طی کردن دوران نقاهت طولانی مدت
    قطعی نبودن روش درمانی
    به جای ماندن اسکار حاصل از جراحی

کیست مویی چیست ؟

کیست مویی با نام علمی سینوس پیلونیدال شناخته می شود. کیست مویی همان طور که از نام آن نیز مشخص است، به ایجاد کیست حاوی مو بر روی پوست اطلاق می شود. کیست مویی به شکل حفره هایی بر روی پوست در نواحی زیر کمر و بین کفل ها نمایان می شود.

این بیماری به شدت عفونی است و باید هرچه سریع تر درمان شود. بی توجهی به درمان کیست و یا تاخیر در فرآیند درمان موجب گسترش عفونت شده که این امر می تواند فرآیند درمان را با اختلال مواجه کرده و مشکل سازد. علت اصلی ایجاد این بیماری برگشت مو به داخل پوست است که موجب عفونت و التهاب پوست می شود.

این بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما امکان بروز آن در جوانان و مردانی با موهای ضخیم بسیار بیشتر است. معمولاً هر چند مدت یکبار عفونت کیست مویی به سطح پوست منتقل شده و تخلیه می شود، اما در صورتی که سوراخ های سطحی پوست بسته شوند، ترشحات تجمع کرده و منجر به بروز آبسه می شود.
 
علت کیست مویی
علت دقیقی را نمی توان برای ایجاد کیست مویی عنوان نمود، اما مجموعه ای از عوامل در به وجود آمدن کیست مویی نقش دارند. برخی از مهمترین علل ایجاد کیست مویی به این شرح است :
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی ابتلا به آن
    زیاد نشستن و نداشتن تحرک کافی
    موهای ضخیم و زیاد
    استفاده مداوم از لباس های تنگ با الیاف غیر طبیعی
    آسیب دیدن ناحیه کفل یا خارش مداوم آن

علائم کیست مویی

مهمترین علائم کیست مویی به این شرح است:
  • ترشحات عفونی و بدبو
    مشاهده منافذ بر روی پوست
    التهاب و تورم ناحیه درگیر

درمان کیست مویی

همان طور که ذکر کردیم کیست مویی بیماری عفونی و به شدت آزار دهنده ای است، که باید هر چه سریع تر درمان شود، زیرا تعلل در درمان می تواند علائم بیماری را تشدید نموده و سبب گسترش عفونت شود. همچنین ممکن است در اثر بی توجهی به درمان زمینه برای ایجاد نوعی سرطان پوست بدخیم فراهم شود.

توجه داشته باشید که کیست مویی به هیچ وجه با استفاده از درمان هایی دارویی و گیاهی قابل رفع و درمان نبوده پس به تبلیغات غلط در این زمینه توجه نداشته باشید و تنها از درمان های تهاجمی برای درمان استفاده نمایید. البته درمان کیست مویی به روش دارویی می تواند در کاهش التهاب و عفونت تاثیرگذار باشد و معمولاً پزشکان مصرف دارو قبل از جراحی را توصیه می کنند، زیرا کاهش عفونت می تواند به سرعت بخشیدن درمان کمک نماید.

روش درمانی که تا گذشته ای نچندان دور برای درمان کیست مویی توصیه میشد، استفاده از جراحی بود. جراحی کیست مویی شامل تخلیه سینوس است که به دو روش باز و بسته انجام می پذیرفت. در روش باز پس از تخلیه از بخیه برای بستن زخم استفاده نمیشود، این روش احتمال عفونت را به شدت افزایش می دهد.

در روش بسته پس از تخلیه سینوس زخم با استفاده از بخیه بسته می شود، اما این روش معمولاً در درمان ناموفق عمل می کند. امروزه به سبب مشکل عمده ای که پس از جراحی ایجاد می شود، کمتر از این روش برای درمان استفاده می شود. از مشکلات و عوارض جراحی می توانیم به این موارد اشاره کنیم.
  • تخلیه کیست مویی بی شک درد و خونریزی بسیاری را به همراه دارد.
    جراحی کیست نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن، دوره نقاهت طولانی مدت دارد.
    ممکن است عمل کیست نتیجه دلخواه را نداشته باشد.
    تحمل عوارض داروی بیهوشی
    به جای ماندن اسکاری ناخوشایند از زخم کیست مویی
    در این روش جراحی به خصوص در روش باز، ریسک عفونت و ابتلا به سایر بیماری ها بسیار زیاد است.


بهترین روش درمان کیست مویی و هموروئید

تا اینجا به معرفی روش های درمانی مختلف و عوارض و مشکلات آنها پرداختیم و مشاهده کردیم که هیچ یک از آنها نه تنها درمان قطعی نبودند بلکه مشکلات و عوارض بسیاری را به همراه داشتند و طبعاً قرار گرفتن در معرض تیغ جراحی برای هیچ کس خوشایند نیست. بهترین روش درمانی نوین برای درمان بیماری های کیست مویی و هموروئید لیزر درمانی این بیماری ها است. لیزر شامل استفاده از اشعه مادون قرمز برای برطرف نمودن عفونت و برداشتن ناحیه بیمار است.

لیزر درمان قطعی و بدون بازگشت بیماری هایی نظیر کیست مویی و لیزر است زیرا که با استفاده از لیزر تمامی عفونت ایجاد شده از بین می رود و بیماری از ریشه درمان می شود.

استفاده از لیزر به سبب ترمیم عروق خونی و عصبی موجب می شود، بیمار درد یا خونریزی را تجربه نکند. از دیگر ویژگی های لیزر درمانی می توانیم به عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان اشاره کنیم. زیرا این روش تنها در کمتر از نیم ساعت و در مطب پزشک انجام می شود. همچنین استفاده از لیزر نیازی به دوره نقاهت نداشته و بیمار می تواند پس از انجام آن به زندگی عادی و یا محیط کار بازگردد.

یکی از خصوصیات لیزر که برای خانم ها حائز اهمیت است، به جای نماندن اسکار و جای زخم حاصل از جراحی است. زیرا لیزر پوست شما را خراش نداده و موجب نازیبایی پوست نمی شود. استفاده از لیزر محدودیت سنی و جنسیتی نداشته و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *