جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ثواب گریه بر مصائب امام حسین(ع)

يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 699641
امام رضا (ع) در حدیثی به پاداش اشک بر مصائب حضرت سیدالشهداء (ع) اشاره کرد.
ثواب گریه بر مصائب امام حسین(ع)
به گزارش جهان نيوز، از جمله مسائل مهمی که در سیرۀ عملی و گفتاری اهل بیت (ع) از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و علاوه بر این، آن بزرگواران یاران و امت خویش را به آن توجه داده‌اند، موضوع اشک و اندوه بر مصائب حضرت سید الشهداء (ع) است.

در اهمیت این موضوع همین بس که امام صادق (ع) فرمود: امام صادق(ع) در حدیثی درباره اجر اشک بر امام حسین(ع) می‌فرماید: «مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ علیه‌السلام عِنْدَهُ، فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ [عَیْنَیْهِ‏] مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّهِ؛ کسی که یادی از حضرت حسین بن علی (ع) نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگسی اشک خارج شود، اجر او بر خدا است و حق‌تعالی به کمتر از بهشت برای او راضی نیست».

امام رضا (ع) نیز در حدیثی فرمود: «هر کس مصیبت ما را به یاد آورد و به خاطر ستم‌هایی که بر ما رفته است، بگِرید، روز قیامت، با ما در یک درجه خواهد بود و هرکه یاد مصیبت ما کند و بگرید و بگریاند، در آن روزی که چشم‌ها می‌گریند، چشم او نمی‌گرید و هر کس در مجلسی بنشیند که یاد و نام ما در آن زنده می‌شود، در آن روزی که دل‌ها می‌میرند، دل او نمی‌میرد.

«مَن تَذَکَّرَ مُصابَنا و بَکی لِمَا ارتُکِبَ مِنّا کانَ مَعَنا فی دَرَجَتِنا یَومَ القِیامَةِ و مَن ذَکَّرَ بِمُصابِنا فَبَکی و أبکی، لَم تَبکِ عَینُهُ یَومَ تَبکِی العُیونُ و مَن جَلَسَ مَجلِسا یُحیی فیهِ أمرَنا، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوبُ». (الأمالی للصدوق: ص 131، ح 119، عیون أخبار الرضا (ع): ج 1، ص 294، ح 48)

این روزها و شب‌ها که ماه محرم فرا رسیده، فرصت را غنیمت شماریم و تا می‌توانیم به یاد وجود مقدس و نورانی امام حسین (ع) باشیم تا خدای متعال از این رهگذر، بهترین نعمات و توفیقات را به ما عطا کند. به یاد مولایی که با یادش دل از دنیا کَنده و به آسمان‌ها نزدیک‌تر می‌شود.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *